welk is het beste eurofima NMBS rijtuig?

Gestart door scotrail, 25 november 2009, 15:08:16 PM

scotrail

Ik ben van plan om enkele eurofima rijtuigen in NMBS uitvoering (I6 rijtuigen) aan te schaffen.
Zowel Arnold als Ibertren hebben deze in 1ste & 2de klas (in een ver verleden) uitgebracht en Roco (voor zover ik weet) enkel in 2de klasse uitvoering.
Welke is het meest waarheidsgetrouw model van het origineel?
En welke heeft de beste rij eigenschappen (ik vermoed dat Ibertren rijtuigen nogal zwaar wegen en ook een hogere rolweerstand hebben omdat deze verlichting hadden)
Zijn de kleuren (oranje met witte band rijtuig en grijs dak) bij de 3 merken ook hetzelfde (als ik rijtuigen van de 3 merken in een sleep hebt gaat dit dan opvallen)?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Bruce
 

itchy

Roco heeft 1e en 2e klas; ik heb zulke rijtuigen en deze bollen goed. Kan niet vergelijken met andere merken...
Steven

citaat:
Geplaatst door scotrail

Ik ben van plan om enkele eurofima rijtuigen in NMBS uitvoering (I6 rijtuigen) aan te schaffen.
Zowel Arnold als Ibertren hebben deze in 1ste & 2de klas (in een ver verleden) uitgebracht en Roco (voor zover ik weet) enkel in 2de klasse uitvoering.
Welke is het meest waarheidsgetrouw model van het origineel?
En welke heeft de beste rij eigenschappen (ik vermoed dat Ibertren rijtuigen nogal zwaar wegen en ook een hogere rolweerstand hebben omdat deze verlichting hadden)
Zijn de kleuren (oranje met witte band rijtuig en grijs dak) bij de 3 merken ook hetzelfde (als ik rijtuigen van de 3 merken in een sleep hebt gaat dit dan opvallen)?
Alvast bedankt voor jullie reacties
Bruce

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Michiel

Hallo Bruce,

laat ik beginnen met te zeggen dat ik geen ervaring heb met deze rijtuigen. Maar ik heb me wel bezig gehouden met het opstellen van een inventaris van Belgische modellen dat in schaal N zijn verschenen. Ibertren heeft ook Eurofirma rijtuigen zonder binnenverlichting onder de nummers 286 en 288. Maar naar reputatie denk ik dat LSM de meest getrouwe Eurofirma's heeft uitgebracht. Maar of dat echt zo is, laat ik aan de tijdperkexperten over.

@Itchy, wat is het artikel nummer van je 1ste klas Eurofirma rijtuig van Roco? Dan vul ik mijn lijst aan. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jurgen

citaat:
Geplaatst door Saraan

Maar naar reputatie denk ik dat LSM de meest getrouwe Eurofirma's heeft uitgebracht. Maar of dat echt zo is, laat ik aan de tijdperkexperten over.


LSM heeft geen I6-rijtuigen voor zover ik weet. Wel hebben ze de I10-rijtuigen gemaakt in Eurofima livrei.
Verder weet ik niets van de N-schaal, dus ga ik me ook niet moeien. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Michiel

citaat:
Geplaatst door Jurgen

LSM heeft geen I6-rijtuigen voor zover ik weet. Wel hebben ze de I10-rijtuigen gemaakt in Eurofima livrei.

Waarschijnlijk is dat dan ook zo voor de N-schaal modellen van LSM. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel

LSM heeft geen Eurofima rijtuigen gemaakt in N, enkel I4-rijtuigen in de oranje C1-kleurstelling.

Arnold heeft als eerste Belgische I6-rijtuigen uitgebracht, dit zowel in de oranje C1-kleuren, alsook in Memling-versie. In beperkte oplage is ooit ook een blauw ligrijtuig I6Bc met roze band verschenen. Deze Belgische Eurofima-rijtuigen zijn ondertussen moeilijk te vinden.
Ibertren heeft ook oranje Belgische I6-en geproduceerd, waarbij opvalt dat het hier praktisch om een kopie van het Arnold-model gaat (zelfs het nummer is hetzelfde!). Bij Ibertren zijn de ramen wat meer afgerond (volgens mij is dit correct), maar het B-logo is minder geslaagd. Deze rijtuigen waren goedkoper dan de Arnold-versies en reeds uitgerust met binnen- en sluitverlichting.
Ook Roco had Eurofima's in het gamma. Het is pas enkele jaren geleden dat Roco een Belgische 2de klasse-versie in het oranje produceerde.

I6 A Ibertren

I6 A Arnold

B-logo Ibertren

B-logo Arnold


Groeten,

Dries


Gerolf

Wanneer ik zo naar die foto's kijk, ziet de Arnold er wel beter uit.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marc goovaerts

Dries,
Ik ben onlangs dat blauw ligrijtuig I6Bc met roze band nog eens tegengekomen op e-bay.
Maar de verkoper vermeldde geen artikelnummer. Ken jij het ? Dan kan onze vriend Michiel zijn lijst met N-materiaal vervolledigen. En kunnen we er verder ook allemaal van genieten.

Driesel


Het I6Bc ligrijtuig van Arnold heeft artikelnummer 3771-10. Rijtuignummer is 61 88 50-70 607-7. Ik meen ooit te hebben gelezen dat dit rijtuig in samenwerking met een Belgische winkelier werd geproduceerd.

In het lijstje van Michiel heb ik ook gemerkt dat het nummer van het 1e klasse Memling-rijtuig ontbreekt. Bij deze: 61 88 19-70 619-2.

Groeten,

Dries

Michiel

Heren,

hartelijk bedankt voor de informatie. De lijst is aangevuld! [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

scotrail

Allemaal bedankt voor jullie reactie!
Heb ondertussen ook al ontdekt dat geen enkel van de 3 modellen gemakkelijk te vinden is.
Zal dus kopen zijn wat ik eerst tegen kom op een beurs of op het internet vrees ik.
Bruce