Update 8-11 Onkruidbestijdingstrein

Gestart door Baureihe 103, 07 november 2009, 21:43:16 PM

Baureihe 103

<b>Onkruidbestrijdingstrein</b>

in de maand mei van dit jaar eindelijk mijn onkruidbestrijdingstrein af kunnen halen.
Na een nachtje acclimatiseren om te wennen aan de nieuwe omgeving toch maar uit de doos gehaald met het plan om het gehele set te gaan weatheren. 
Voordat we met de airbrush en de poeders aan de gang konden moesten er eerst nog wat aanpassingen worden gedaan.
Zowel de wagen met cabine als de eerste volgwagen zijn voorzien van een soort van armaturen, die niet erg tot de verbeelding spreken. Het bestaat eigenlijk niet meer dan uit een holle zwarte bussen die op de wagens zijn gezet. Je kan zelfs met een dun staafje tot in de tender geraken. Later gaan we hier nog verlichting in aanbrengen maar ik wilde graag gaan weatheren dus de armaturen als volgt aangepast.
De binnenzijde netjes wit geschilderd en daarna crystal clear in de openingen aangebracht.
De leds kan ik later hier aan de achterzijde tegenaan plakken.
Bij het groot bedrijf zijn al de ketelwagens met buizen aan elkaar bevestigd zodat het water ook vanuit de achterste tankwagen naar de spuitwagen kan worden gepompt.
Voorlopig hier krimpkous op de buizen geplaatst zodat, dat ziet er gelijk een stuk echter uit.
Krimpkous heeft het nadeel dat het zeker bij korte stukjes niet al te flexibel is waardoor de trein indien de krimpkous is aangebracht alleen als statisch object gebruikt kan worden.
De rubbertjes uit de ventielen van de fiets van mijn vrouw (merkt ze morgen pas) zijn naar mijn smaak net iets te dik. Als ik de trein dus met de verbindingsslangen wil laten rijden moet ik daar nog wat anders voor zien te vinden.


Voordat we daadwerkelijk gaan weatheren wil ik de wagens die in de set zitten even aan jullie voorstellen.

Dienstwagen


Eerste volg waterwagen



Waterwagen met cabine



Ketelwagen 2e volgwagen




Start van het weatheren
Op de onderstaande foto ben ik net gestart met het weatheren de rest van de foto?s met het resultaat volgen later deze week nog.


Groetjes Bert :)
Bestaat er een andere hobby.

glamo

#1
ik zie een lichte overspray met de AB, welke kleur en merk verf heb je gebruikt?
 

Baureihe 103

#2
Update onkruidbestrijdingtrein 30/5/09

Bij het voorstellen van de set die is gebruikt voor het weatheren heb ik al het een en ander over de onkruidbestrijdingstrein verteld en in dit topicje maken we het verder helemaal af.

De trein is een set van de modelspoor leverancier Lilliput en heeft artikel ? L236001 en wordt genoemd: Unkrautbeseitigungszug, 4-teilig, DB, Epoche 3?
Buiten de link naar de site Bahnbilder waar je een foto kan vinden van een Oostenrijkse sproeiwagen is het internet heel erg karig met de informatie verstrekking. Dat kan ook wel kloppen want als je wel eens gereden hebt op de sporen van de DB, dan lijkt het af en toe meer op een heemtuin dan op de magistrale waar RioGrande het altijd zo mooi over heeft.

Diegene die aankomende week meegaan naar BochumDahlhausen kunnen als ze goed opletten zien wat ik bedoel. Het weatheren is dus dit maal meer op gevoel gedaan dan dat ik
heb kunnen spieken op foto?s. Maar ondanks dat er zo weinig over gevonden kan worden blijft het een leuke set die net weer even anders is dan het gebruikelijke rollend materiaal dat in de vakhandel wordt aangeboden.

Het is setje qua techniek niet te vergelijken met  Marklin of Trix, alles is redelijk simpel in elkaar gezet. De draaistellen zitten met een schroef aan het chassis gemonteerd, maar het werkt naar behoren.
De dienstwagen daarentegen heeft verende buffers, wat ik wel weer heel realistisch vind. Zeker als je echt kortgekoppeld gaat rijden zitten de buffers echt mooi strak tegen elkaar.
E?n buffer lag los in het doosje, en als je dan ziet hoe het in zijn werk gaat zo simpel, dan vraag je je af waarom M?rklin dit niet ook toepast.
Verder is de detailering van de wagens mooi en rijkelijk uitgevoerd, waarbij veel losgemonteerde onderdelen zijn opgezet. De ramen zijn goed helder, evenals de beschrifting die loepzuiver is en goed te lezen, dit alles was vroeger wel eens anders bij Lilliput.

Voordat we met verf en  poeders aan de gang gaan, eerst nog wat aanpassingen aan de set aangebracht:

Zowel de wagen met cabine als de eerste volgwagen zijn voorzien van een soort van armaturen, die niet erg tot de verbeelding spreken. Het bestaat eigenlijk niet meer dan uit een holle zwarte bussen die op de wagens zijn gezet. Je kan zelfs met een dun staafje tot in de tender geraken. Later gaan we hier nog verlichting in aanbrengen maar ik wilde graag gaan weatheren dus de armaturen als volgt aangepast.
De binnenzijde netjes wit geschilderd en daarna crystal clear in de openingen aangebracht.
De leds kan ik later hier aan de achterzijde tegenaan plakken.

Bij het groot bedrijf zijn al de ketelwagens met buizen aan elkaar bevestigd zodat het water ook vanuit de achterste tankwagen naar de spuitwagen kan worden gepompt.
Voorlopig hier krimpkous op de buizen geplaatst zodat, dat ziet er gelijk een stuk echter uit.
Krimpkous heeft het nadeel dat het zeker bij korte stukjes niet al te flexibel is waardoor de trein indien de krimpkous is aangebracht alleen als statisch object gebruikt kan worden.
De rubbertjes uit de ventielen van de fiets van mijn vrouw (merkt ze morgen pas) zijn naar mijn smaak net iets te dik. Als ik de trein dus met de verbindingsslangen wil laten rijden moet ik daar nog wat anders voor zien te vinden.

Zo en nu over naar het eigenlijke weatheren:

De Dienstwagen:

Als eerste de de bruine kleur van de wagon met een aardkleur wat afgevlakt. Hierdoor krijg je meer het verweerde uiterlijk wat bij dit type wagon past. Het dak als eerste gelijk met de aardkleur bespoten. Daarna de wagon nog eens lichtjes met een zwarte tint behandeld, waarbij het dak wat zwaarder is vervuild. Nog even voor diegene die niet al de draadjes hebben gevolgd, hou er rekening mee dat het water in de breedte richting van het dak afstroomt dus het dak niet in de lengte richting maar in de breedte richting bespuiten met je airbrush.

Het onderstel heeft nog een extra laagje gekregen met een roest kleur.
Breng de verf altijd in dunne lagen aan. Het is beter je model meerdere keren met de airbrush te behandelen dan dat je in ??n laag je verf zo dik aanbrengt dat het resultaat dekkend is.
Als je de verf dekkend hebt aangebracht kost het je veel meer moeite om uiteindelijk nog iets leuks van je wagon maken.

Zover de eerste airbrush handelingen, waarna we de pigment poeders ter hand gaan nemen.
Ik heb gebruikt een bruinzwarte pigment poeder voor het dak, en dit wat vlekkerig opgebracht. Het opbrengen van de pigment poeders doe ik altijd met een ronde kwast, waarna ik met een platte kwast het pigment meer of minder vast aandruk in de verf. De mate van druk die je uitoefent op de kwast bepaald in grote mate de intensiteit en diepte van de kleur die achter blijft op je model.

Het onderstel en krijgt ook een behandeling met pigment en wel met verschillende roest en zwarte kleuren. Nadat het pigment is aangebracht gaan we de pigment eerst fixeren met blanke matte lak. Doe je dit niet dan komt de pigment op plaatsen waar je het niet hebben wilt, en of verdwijnt van je model. De blanke lak kan je naar smaak nog wat kleur geven door er bijvoorbeeld een paar druppels aardkleur door heen te mengen.
Bijkomend voordeel van de blanke lak is dat het net is of de kleuren die je hebt gebruikt wat meer in elkaar overlopen, wat een heel natuurlijk uiterlijk geeft.

Hierna is het tijd voor de afwerking van je model. Voorzichtig brengen we op de hogere delen wat verf aan met behulp van drybrushen. Drybrushen is zoals de meeste hier op het forum weten:

Dip wat verf op een plattekwast, veeg de verf af aan een pluisvrij doekje zodat er nagenoeg geen verf meer aan zit. Daarna je model bestrijken zonder al te veel druk uit te oefenen op de kwast. Als je dit goed doet zal je zien dat de verf alleen op de hogere delen zal blijven zitten.)

Ook de buffers en de bufferhalzen nog met verf behandelen, net of dat er vet op zit. En als laatste met verdunde verf (wetwash) wat verf aanbrengen op en rond de aspotten weederom om vet aanslag na te bootsen. De deuren en de raamopeningen lijken wat dik, door de randen van de deur en de raam openeningen  met donkere verf te behandelen lijken ze een stuk dunner dan dat ze in werkelijkheid zijn.

wetwash is niets anders dan de verf goed te verdunnen met oplosmiddel, waarna het met een kwast op het model wordt aangebracht. Je zal zien dat de verf nu juist gaat zitten in de lagere delen, waardoor je bijvoorbeeld schaduwen tussen planken goed kan imiteren




Ketel en Sproeiwagen.

Eigenlijk is de behandeling van de sproei-, en ketelwagen het zelfde als bij de dienstwagen, maar omdat er veel met water wordt gewerkt kan je hier en daar wat kalkaanslag aanbrengen.
Met name de voorzijde van de sproeiwagen kan je de intensiteit van de kleur nog wat extra vervagen, dit omdat de nevel die ontstaat tijdens het sproeien op het front zal neer slaan.
De sproeinevel bestaat in het echt uit water vermengd met chemicali?n, waardoor er dus een aanslag van het goedje achter zal blijven met name op het front van de trein.

Nog een leuk detail is dat de handgrepen door het beetpakken nooit zo vuil zijn als de rest van de wagon. De handgrepen heb ik dus na het weatheren met een bijna zwartekleur (antraciet) lichtjes over geschilderd, het effect wat je hier mee bereikt is best wel realistisch.
Als laatste de ramen weer gereinigd met een cleaner.

Zo en dan is het nu eindelijk tijd voor de foto?s ik heb de wagons vanuit redelijk veel hoeken gefotografeerd, zodat je goed kan zien wat hier boven allemaal is beschreven.













































nadat ik dacht dat het zo goed zou zijn kreeg ik een aantal foto's te zien van een onkruidbestijdingstrein en wat denk je het leek er niet zo goed op. Dus dit draadje krijgt nog een vervolg

Groetjes Bert :)
Bestaat er een andere hobby.

treinliefde

#3
Maar uw whaetering is al een van de mooiste die ik gezien heb,  proficiat.[:p]

Baureihe 103

#4
Onkruidbestrijdingtrein deel 3 toch nog gelukt

In een voorgaand topicje had ik de onkruidbestrijdingtrein zomaar op goed geluk geweatherd.
Zoals gewoonlijk ga ik dan in mijn boeken en op internet zoeken of ik van de bewuste trein of wagons  afbeeldingen kan vinden. Dit alles om een zo realistisch mogelijk resultaat te kunnen krijgen.
Heel lang had ik gezocht en helaas niets kunnen vinden, wat doe je dan je begint de trein te weatheren naar eigen inzicht.

Geheel ontevreden was ik niet want ik wist niet beter. Maar nadat ik een linkje kreeg naar een site waar dit treinstel in geuren en kleuren te bewonderen is moest ik wel even slikken het leek er niet zo goed op.

De sproeiwagen heeft in het echt een veel wittere kleur door de aanslag van kalk en chemicali?n en dat heb ik dus nu bijgewerkt.
Nog niet zo wit als op de foto?s want ik was bang dat het contrast dan wel heel erg groot zou zijn, dat mag dan wel realistisch zijn maar ik vond het net te veel van het goede.

Het begin vers uit de doos:



Weatheren zonder voorkennis:



Een gekregen linkje naar hoe het wel moet
zo hoort het



2e poging











Groetjes Bert  :)
Bestaat er een andere hobby.

C-rail

#5
Veel beter, knap gedaan!

C?dric

Baureihe 103

weer gerepareerd na de omzetting naar het nieuwe forum nog maar een paar topicjes te gaan.

Groetjes Bert ;)
Bestaat er een andere hobby.

PeterC

Bert,
Blij dat dit draadje opduikt: ik had het in het verleden nog niet gezien en heb hier zo'n onkruidbestrijdingstrein liggen maar die is nog fabrieksnieuw (alleen nog wisselstroomasjes erop en hij kan bollen).
Groetjes, Peter


GVL

Mooi gedaan, Bert.
Vooral de ketelwagen mag er zijn.
Groeten.

Cozzy

Mooi mooi!!  :P
Van welk merk zijn de modellen afkomstig?

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Metpetergaathetbeter

#10
De trein is een set van de modelspoor leverancier Lilliput en heeft artikel ? L236001 en wordt genoemd: Unkrautbeseitigungszug, 4-teilig, DB, Epoche 3?

was wel in het stukje te vinden !
Groeten Peter ;)