Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Modelbaan beschermen tegen de tand des tijds?

Gestart door Michiel, 03 november 2009, 11:58:50 AM

Michiel

Hallo mede-modelspoorders,

Ik blijf in mijn hoofd mijn volgende baan doorplannen, en dat zou minstens een 20 jaren project worden. Nu stel ik me de vraag, hoe jullie jullie banen beschermen tegen de invloed van de tijd? Voor je er erg in hebt, zijn de kleuren verfletst door het licht, is alles bedekt met een laag stof, en is het houtwerk door vocht of uitdrogen vervormd waardoor segementovergangen niet meer aansluiten. Zij er misschien nog elementen die na verloop van tijd optreden die een modelbaan aantasten?

Dus, kortom, hoe hebben jullie jullie banen beschermd tegen de tijd?

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

#1
Vervorming van het houtwerk kun je voorkomen door alles van triplex/multiplex te maken.

Op mijn zolderkamer heb ik een groot raam op de middagzon. Daar zit het rolluik altijd dicht. Is in de eerste plaats bedoeld om te grote opwarming tegen te gaan, maar helpt ook tegen verfletsen van de kleuren.

ysbeer

#2
Valt allemaal reuze mee.
Een klein deel van mijn baan staat nu 15 jaar,toegegeven op de bijna niet meer te bereiken delen ligt wat stof.(geen echte bergen hoor)
Kleuren zijn in de loop der tijd wel iets verflauwd.

Ik vind dat niet erg,de kleuren in de verte zijn ook in werkelijkheid grijzer dan van dichtbij.
Het ergste stof laat zich met een stofzuiger met nylonkous erom heel goed opzuigen.
Het is natuurlijk wel belangriijk het echt smerig stoffig werk (als het even kan)niet boven de baan uittevoeren.

Wat ik steeds weer lees is de angst voor houtrot,kromtrekken of nog erger.
Als je in een ruimte zit ,die ook voor de mens ongezond is dan heb je waarschijnlijk gelijk.
Maar in een normaal verwarmde en gekoeld ruimte lijkt mij het allemaal erg mee tevallen.
Ik heb normaal vuren hout,spaanplaat en mdf en ik heb geen enkele last van krom of rot.
Geen zorgen dus ,over 10 jaar wil je wellicht toch een andere baan maar zoniet staat alles er heus nog perfect bij.
wim

Michiel

#3
Dus, al bij al lijkt het mee te vallen, zolang men dus het stoffige werk elders doet, direct zonlicht vermijdt en een normaal huiselijk klimaat in de ruimte aanhoudt. Af en toe eens met de stofzuiger over de baan en klaar.

Ik hoef dus geen vergaande maatregelen te treffen. Ik zat te denken aan plexiglazen overkapping tegen stof, aluminium profielen tegen kromtrekken van segmentboorden en een lichtwerend "tafelkleed". Maar dat is allemaal dus vrij belachelijk onnodig. [:o)]

Dat maakt mijn denkoefening een stuk eenvoudiger. [;)]

edit: Oh ja, Wim, waarom een nylon over de stofzuiger? Ik wil het stof echt niet gaan recycleren, hoor.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

#4
Michiel,

Da's simpel, moest je per ongeluk iets 'loszuigen' van je baan, bv een preisertje, dan moet je geen half uur in de stofzak gaan friemelen. Het blijft plakken op de kous.

Eigenlijk een oude butler-truuk: wanneer er een glas kapot valt, kan je zo tot de kleinste scherven bijeen zuigen zonder je te snijden. En vermits die scherven op de kous (bv oude damespanty) blijven hangen, krijg je geen kapotte stofzak, of erger, stofzuiger.

Klaas Zondervan

#5
citaat:
Geplaatst door Saraan

....waarom een nylon over de stofzuiger?

Je zuigt onbedoeld wel eens iets mee wat eigenlijk op de baan had moeten blijven. Door die nylonkous vind je dat makkelijker terug.

Nog een tip: bij ons op de club heeft iemand een speciale stofzuiger in elkaar geknutseld. Een klein houten kistje met aan het ene eind een PC-ventilator, aan het andere eind een slangaansluiting. Halverwege een stofvangfilter.
Aan de slangaansluiting zit ongeveer 2 meter plastic slang (iets dunner dan een gewone tuinslang) Zo kun je stofzuigen op de vierkante centimeter.

swa

#6
Vermits mijn baan niet "reuze"groot is (ong.2.5mx0.9m+1mx0.6m), en toch reeds voor de helft tegen muren staat, had ik al overwogen om er, vertrekkende vanop de achterdecorplaten, een "plafond" boven te hangen, waaraan dan ook de tafelverlichting een plaats zou vinden.
Wanneer ik dan de voorzijde nog eens dicht zou maken d.m.v. een plexi (schuif)plaat, heb ik een zo goed als gesloten/stofvrije baan.
Door deze werkwijze schakel je de meeste invloeden "van buitenaf" min of meer uit.
Hierdoor dacht ik bovendien het voordeel te cre?ren dat de "toeschouwer" niet de gelegenheid krijgt om boven op de baan te kijken, (wat een minder mooi beeld opleverd), maar meer op ooghoogte (zittend) het landschap kan aanschouwen. Mijn baan is namelijk op deze zittende hoogte gemaakt, vandaar het nadeel van het mogelijk "bovenop" kijken...

cyberbeast

#7
Dit sluit ook wel wat aan bij deze topic: wat met loks die in vitrines te kijk staan? Door het zonlicht zullen de kleuren toch ook vaal worden? Of heeft zonlicht geen invloed daarop?
 

ysbeer

#8
Ja dag in dag uit in de zon lijkt mij ook niet zo goed,oplossing zet de kast niet continu in de zon.
Simpel.
wim

Steven 1/43 modelling

#9
Hallo saraan , ikzelf zorg ervoor dat altijd het de rolluiken van mijn veluxen dicht zijn. UV maakt toch de kleuren geel getint. De baan van mijn schoonpa is 40 jaar oud en er kan daar geen licht aan, alle kleuren zijn echt intact, enkel zie je stof, dat doen we dan eens om de twee jaar op de huisjes met een elektrische tandenborstel of een broekborstel en een plumeau en dan stofzuigen, kunnen we weer een tijdje verder.

Dirky

#10
het ergste vind ik de "vliegen-poep"... die smeerlappen zoeken de lichts gekleurde plaatsen uit!

Pol

#11
citaat:
Geplaatst door Dirky

het ergste vind ik de "vliegen-poep"... die smeerlappen zoeken de lichts gekleurde plaatsen uit!


Gewoon een beetje bevochtigen en uitwrijven: goedkoop geweatherd![;)][:D][:D][:D]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Jean

#12
citaat:
Geplaatst door swa

Vermits mijn baan niet........
........ mogelijk "bovenop" kijken.



Zo'n opbouw heb ik en daarbij hou je stof en vuil idd. prima weg van baan en materieel. Een donkere omgeving, met verlichte grote vitrinebaan, geeft fraaie bewegende beelden.  

In mijn geval is het (plexi)glas verschuifbaar en niet zo even eruit te halen. Dat heeft wel een nadeeltje....... Achter het glas 'leeft' de baan wat minder.
Een constructie waarbij het glas er geheel uit gehaald kan worden komt meer tegemoet aan een grotere 'beleving'.

Groeten van Jean