Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

type 72 rangeerloc

Gestart door Kris, 03 november 2009, 08:58:18 AM

Kris

Hallo,
Als test heb ik eens een filmpje gemaakt van het proefrijden met de type 72 loc ,er zit een stukje bocht in , de loc kan net de bocht nemen , axiale speling van de wielen ongeveer 1mm samen met de spoorspeling net voldoende ( de drijfstangen moeten zijdelinks ook deze speling hebben
http://s539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/?action=view¤t=IMG_00111.flv

chef garde

Respect!  Bolt knap!  Zien we daar cabineverlichting ook, of is het een reflectie van het licht??

Kris

Hallo,
Het is de reflectie van het licht , ondertussen de raamlijsten geplaatst en terug gestript van leuningen en buffers om te ontvetten en starten met schilderen

Kris

Hallo,
Wat verder gewerkt aan de loc , Interieur geschilderd , ramen en raamlijsten geplaatst alsook het dak van de cabine geplaatst


Paulogic

even Den Eddy Wally citeren :

Oh My God ! Geweldig, fantastisch, ongelooflijk
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Wreed schoon - ik kijk uit naar de definitieve schildering [:p] [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

b-shunting

hoe heb je het interieur voor mekaar gekregen
minibaantje tp 4,diesel

Kris

Hallo,
Hierbij de tekening van het interieur , ik heb mij voor de tekening gebaseerd op tekeningen van het interieur van een type 83 (boekje op de baan)en foto's van type 270... de rangeerloc's van deze periode hadden een gelijkende indeling , het interieur moest niet compleet correct zijn. Interieur vervaardigd zoals tekening in bijlage , de manometers komen van een site waar men textures kan downloaden  http://www.cgtextures.com/ mogelijks ook bruikbaar voor andere doeleinden.Texture bewerkt met een fotobewerkingsprogramma en dan geplastificeerd.na het schilderen dit erop gekleefd
Het interieur van de kabine geschilderd , vensters van binnen uit geplaatst en dan pas het dak aangebracht .


conducteur

Ik sta elke keer versteld van je (3D) tekeningen[:0]. Je bent toevallig geen leerkracht Mechanica of iets anders waarmee je met cad bezig bent? Hoe begin je daar aan, ivm met al die onderdelen? Ik kan daar nog veel van leren...
De kap van de loc is gemaakt uit x aantal stukken, maar moet je dan ook elk vlak appart tekenen? Ik zou een tekening maken van een 3 lijnen die loodrecht op elkaar staan en dan met een cirkel de afronding aan de kap maken, en dan via 'protrusion' hem de juiste lengte geven en daarna ervoor zorgen dat de kap de juiste dikte heeft via 'thinwall' zoals dat heet in solidge v20. Je systeem van spanten zou ik dan tekenen in een nieuw part en die dwarsbalk door je spanten bv ook, en de kabine in een nieuw stuk??? Kun je evt enkele tekeningen even doorsturen dat ik ze eens kan bekijken? (rian_schaken[at]hotmail.com)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Kris

Hallo,
Ik ben geen leraar , voor mijn beroep teken ik wel regelmatig in 3D het is wel niet mijn hoofdbezigheid (ontwerp van machines en staalconstructies die intern in ons bedrijf gebruikt worden), vandaar dat ik ook het tekenprogramma Inventor gebruik.
Het tekenen in parametrische tekenprogramma's (Inventor , solidworks...) verloopt wel iets anders dan uw omschrijving
Het tekenen is een beetje zoals je het in werkelijkheid vervaardigd
Elk onderdeel wordt afzonderlijk getekend en in een samenstellingstekening worden alle onderdelen samengebracht en hun onderlinge relaties vastgelegd (Constrains)
Een onderdeel wordt meestal getekend als een 2d schets in bv xy vlak en dan volgens de andere as geextrudeerd ( dit is maar een van de mogelijkheden)  
Bij meer complexe samenstellingen kunnen van 1 schets bv meerdere onderdelen gemaakt worden
De 2d tekeningen (hier boven afgebeeld) zijn afgeleide tekeningen van het 3d model , aanpassingen gebeuren in het 3d model en de 2d
tekeningen worden autom.bijgewerkt.
Een tekening doorsturen is niet zo simpel daar alle tekeningen een onderlinge relatie met elkaar hebben , u moet ook het correcte programma , en versie gebruiken , daar ik een onderhoudscontract heb voor de software teken ik meestal in de laatste versie (nu inventor 2011) lagere versie kunnen dan de 3d tekeningen niet meer openen

conducteur

..en die kan ik niet openen met solidedge zeker (of soldiworks)?
Als ik het goed begrijp doe je het een beetje op volgende manier(niet letten op maten, ik heb geprobeerd de vorm van het motorgedeelte na te tekenen) en die zet je dan samen in een assembly zoals dat heet in solidedge? of moet je elk zijvlak apart tekenen om dat te kunnen frezen?


En daarvan maak je dan 2d tekeningen die je dan kan laten frezen???
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Thommy

citaat:
Geplaatst door Kris

Hallo,
Ik ben geen leraar , voor mijn beroep teken ik wel regelmatig in 3D het is wel niet mijn hoofdbezigheid (ontwerp van machines en staalconstructies die intern in ons bedrijf gebruikt worden), vandaar dat ik ook het tekenprogramma Inventor gebruik.
Het tekenen in parametrische tekenprogramma's (Inventor , solidworks...) verloopt wel iets anders dan uw omschrijving
Het tekenen is een beetje zoals je het in werkelijkheid vervaardigd
Elk onderdeel wordt afzonderlijk getekend en in een samenstellingstekening worden alle onderdelen samengebracht en hun onderlinge relaties vastgelegd (Constrains)
Een onderdeel wordt meestal getekend als een 2d schets in bv xy vlak en dan volgens de andere as geextrudeerd ( dit is maar een van de mogelijkheden)  
Bij meer complexe samenstellingen kunnen van 1 schets bv meerdere onderdelen gemaakt worden
De 2d tekeningen (hier boven afgebeeld) zijn afgeleide tekeningen van het 3d model , aanpassingen gebeuren in het 3d model en de 2d
tekeningen worden autom.bijgewerkt.
Een tekening doorsturen is niet zo simpel daar alle tekeningen een onderlinge relatie met elkaar hebben , u moet ook het correcte programma , en versie gebruiken , daar ik een onderhoudscontract heb voor de software teken ik meestal in de laatste versie (nu inventor 2011) lagere versie kunnen dan de 3d tekeningen niet meer openen



niet alleen dat...je moet het gehele pakket versturen...of stukken opslaan in een apparte map, zodat alles er wel in staat, maar niets aangepast kan worden...

ongeacht, een redelijke soep om een geheelpakket door te sturen [:)]
Greetz

Thommy

Kris

Hallo,
tekeningen kunnen  enkel overgedragen worden via een speciaal programma die bij inventor zit (pack and go) als je weet welke folders je moet overzetten kan het ook met folders over te zetten , er bestaan ook een uitwisselformaat tussen 3d pakketen (step) maar dan verlies je veel basisgegevens
Het zou inderdaad mogelijk zijn om uw blok van uw kabine te frezen maar dan is het maar een blok, voor dergelijke tekening heb je geen 3d nodig, uw voorbeeld moet je dan opslaan als een 2d tekening (dxf) en gewoon de omtrekken uitfrezen als voorbeeld heb ik hier eens een printscreen van de voorkant van de loc , dit is een 2.5d freesfile uit een 2d tekening eerst rode lijntjes met een graveerfrees van 0.1mm 0.05mm diep en dan de omtrekken (groen) met en vingerfrees van 1mm ( in laagjes van 0.25mm) verzinking voor lampjes 0.25mm omtrek 1mm (door de verzinking voor de lampjes is het mogelijk ze perfect te plaatsen)
Dit werkt voor 90% van de onderdelen
Een ander voorbeeld is de koplamp daar er veel bolle en holle vlakken zijn kan dit niet met een 2d tekening , de z as is niet in vaste stappen te frezen
Hier vertrekken we van het 3d model (opgeslagen als .stl file) de rode lijntjes die je ziet zijn de freeslijnen (frees 1mm bolkop)
Het zou mogelijk zijn om uw ruwe vorm van uw cabine verder te bewerken door deze uit te hollen , vensteropeningen te voorzien ... zodat je een 3d model van uw cabine bekomt, dit is dan echter enkel te vervaardigen door een 3d print en niet meer te frezen
Bij het ontwerpen van een treintje of wagon vertrek ik altijd van de componenten die aangekocht worden , hier bv de tandwielkast en motor , as en wielmaat,stroomafnemers... deze onderdelen zijn bepalende factoren voor het ontwerp. daarna welke basismaterialen ik kan aankopen (plasticard , messing). dan de manier van vervaardigen (enkelzijdig frezen , dubbelzijdig frezen 2.5d of 3d frezen en de mogelijkheden voor montage.
Als je met je solidedge de tekeningen in dxf (eventueel stl voor 3d) kan opslaan dan kan je een loc of beter eerst een wagon ontwerpen en frezen , Ik heb hier nog het simpele ontwerp van de Fd stortwagen staan ( die tekeningen waren de basis of inspiratie van een forumgenoot om de wagon te produceren ) het ontwerp van deze wagon was op enkele uren klaar en het artikel in modelspoor is een erg goede basis om te starten


Gerolf

Mooie screenshots, Kris [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kris

Hallo,
Nog een kleine update van het projectje
Van de opbouw de zwarte onderzijde en de rode bufferbalken geschilderd alsook de gele lijnen.De gele lijnen heb ik geschilderd voor het groen daar ik mijn twijfels had over de dekkende eigenschappen van het geel over het groen.Het geel is hier en daar wat te ver geschilderd om met het groen strak (dit hoop ik althans)te kunnen aflijnen.
Kris