Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Stroomafname Roco 63389 (type 260)

Gestart door RDH000, 30 oktober 2009, 23:59:22 PM

RDH000

Hallo,
Heb problemen met een roco rangeerlocje.
Op engelse wissels of gewone kruissporen valt de loc zeker stil, zelfs op rechte stukken hapert hij, als de middelste wielen tegen het spoor gedrukt worden gaat het soms beter.
Weet iemand raad met dit locje?
Roco 63389
Type 260.028
Mvg Robin
 

Gerolf

Neemt hij stroom af op alle wielen?
Zitten er teveel antislipbandjes aan dezelfde kant?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

RDH000

er zitten geen antislipbandjes op, het is een standaard rocoloc en heb nog geen tijd gehad deze erop te steken.
in het begin ging de loc vrij goed, denk ik...
maar nu heeft hij het lastig, de wielen zijn proper, de sporen zijn proper...
 

Peter

Kijk eens na of er geen vuil tussen de stroomafnemer en de wielen zit
Met vriendelijke groeten
Peter

RDH000

er zit geen vuil tussen de stroomafnemers en wielen :s
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door RDH000

er zitten geen antislipbandjes op, het is een standaard rocoloc en heb nog geen tijd gehad deze erop te steken.
in het begin ging de loc vrij goed, denk ik...
maar nu heeft hij het lastig, de wielen zijn proper, de sporen zijn proper...




Eerste,wat bedoel je met geen tijd om ze er op te steken,horen ze er wel of niet op,als er een gleuf in het wiel zit kunnen ze er op anders niet.
En dan moeten ze er ook op!!!!!!!!!!
En dan zitten ze er ook op als je hem koopt!!!!!!!!!

Wielen met gleuf zonder bandje kunnen de lok doen kiepen (heel klein beetje)en dan krijg je slecht kontakt.
Jou problemen zitten volgens mij echter niet in de lok maar in de rails.
Heb je lima rails dan is slecht kontakt normaal,niet alleen om dat het metaal van de rails slechts is maar ook omdat de wissel niet vlak is,bijna geen enkele LIMA wissel was (is)vlak.
Als je hem dan ook nog eens keivast op de plank hebt vast gemaakt,zonder dat hij wat kan veren,is de ellende absoluut zeker.
Als je de vreugde in de hobby wil houden,koop dan goede rails en wissels.
Ik heb dat al vaak gezegt,en er zullen er altijd zijn die denken wat een onzin,maar het is absoluut een feit.
Met rotzooi als rails gooi je over een paar maanden alles(ook je perfect lopende loks)uit het raam,omdat je denkt het werkt toch nooit
wim

RDH000

Er zit geen gleuf in de wielen, er moeten inderdaad GEEN bandjes op,
foutje van de beginner (ik dus)


Hoe komt het dan dat mijn andere locs zonder probleem rijden? je zou kunnen zeggen omdat ze een groter oppervlak hebben, akkoord maar dan zou je toch ook lichtflikkering moeten zien...?
 

Peter

Robin,

Bij mijn 260 had ik ook dat probleem. Ondanks dat ik toen alles had nagekeken, bleek een slecht kontakt in de flexibele print (dat Mica-achtig stukje met kontaktbanen) de oorzaak ervan te zijn. Ik heb dit zelf niet hersteld, doch de lok gewoon terug naar de winkel gedaan en onder garantie geruild.
Met vriendelijke groeten
Peter

RDH000

klein vraagje tussendoor... ik heb dat locje gekocht in een winkel die uitverkoop deed,  geen ticketje... en geen winkel meer...
krijg ik nog garantie van roco zelf of niet?
 

ysbeer

Ik denk als je keihard kunt aantonen dat er een fabrieksfout in zit je bij roco een kans hebt.
Maar met de mededeling hij wil niet door de wissel kun je het vergeten.
wim

RDH000

En als ze de loc niet meer terugnemen of vermaken ofzo... kan ik er zelf iets aan/mee doen?
 

ysbeer

Ik ben er bijna van overtuigd dat de lok goed is,jammer dat je wat ver weg woont anders zou ik je kunnen overtuigen dat zo een lokje op een goed spoor wel degelijk goed kan rijden.
Ik heb er 5 (verschillende)ze rijden allemaal goed.

Zoek het eerst in sporen,is het hartstuk (puntstuk)electrisch aangesloten.
Nee denk ik,bij LIMA was het plastic.
wim

RDH000

We hebben ondertussen getest met een engelsewissel  van Roco,piko en een kruisspoor van lima...op allemaal valt het locje stil...
als ik het locje rap genoeg doe rijden gaat het wel...
Limasporen zijn inderdaad niet ideaal, dat weet ik ook, maar als je ze goed kuist rijden de locs er bij mijn weten op..al men andere locs die wel iets groter zijn, rijden goed... die zouden toch ook knipperen met de lichten moest de afname door het spoor niet goed zijn...? of ben ik mis? :o
 

hobbyist

doe deze test. laat de loc traag rijden. valt deze stil, laat de loc dan staan en bekijk waar de wielen zich bevinden. Vermoedelijk staan de wielen bij een kleine loc kort bij elkaar. Indien zich beide wielen bevinden op een stroomloos stukje van de wissel is daar het probleem. Je kan tevens met een voltmeter (of een lampje) nagaan als je met de pennetjes over de rail gaat wanneer de wielen juist stroom krijgen en waar niet. Ja kan het probleem dan verhelpen door aan de binnenkant een klein stukje aluminiumfolie te lijmen dat contact maakt met de het rechte stuk rail dat in de lijn ligt van de rijrichting. ZEorg er wel voor dat indien de loc er over rijdt geen contact kan maken met het ander stukje aluminiumfolie kan raken want dan heb je gegarandeert een kortsluiting.

Binco

citaat:
Geplaatst door Peter

Robin,

Bij mijn 260 had ik ook dat probleem. Ondanks dat ik toen alles had nagekeken, bleek een slecht kontakt in de flexibele print (dat Mica-achtig stukje met kontaktbanen) de oorzaak ervan te zijn. Ik heb dit zelf niet hersteld, doch de lok gewoon terug naar de winkel gedaan en onder garantie geruild.



dat probleem had ik ook!
ik heb het zelf opgelost met overbruggingen
ondanks er niet veel plaats is in de lok is het toch gelukt[:D]