Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

panto's

Gestart door itchy, 13 oktober 2009, 00:52:46 AM

itchy

Hallo,

Sinds enige tijd wordt (bij NMBS) systematisch met de voorste panto omhoog gereden. Maar: soms zie ik ook (eenspannings-)loks rijden met beide panto's omhoog. Wat zou de reden hiervoor zijn? Of is er geen?!

Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

TECHWIL

RENWIL

trainfreak

citaat:
Geplaatst door TECHWIL

Onderwerp wordt hier ook gesteld en besproken  
http://treinforum.be/viewtopic.php?f=16&t=6567&sid=c5f801f2baf6a05cb25ba7c5ccdf43ad



Itchy vraagt waarom locs soms met beide panto's rijden, niet waarom ze nu met de voorste rijden[;)]

Het rijden met 2 panto's heeft verschillende redenen.
(zware) Goederentreinen die vertrekken gebruiken ze soms.
Wanneer men de loc tegen wagons zet is het ook gebruikelijk.
En wanneer er ijzelvorming aan de bovenleiding is.
Spoorse groeten
Dimitri

dgrr57

citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door TECHWIL

Onderwerp wordt hier ook gesteld en besproken  
http://treinforum.be/viewtopic.php?f=16&t=6567&sid=c5f801f2baf6a05cb25ba7c5ccdf43ad



Itchy vraagt waarom locs soms met beide panto's rijden, niet waarom ze nu met de voorste rijden[;)]

Het rijden met 2 panto's heeft verschillende redenen.
(zware) Goederentreinen die vertrekken gebruiken ze soms.
Wanneer men de loc tegen wagons zet is het ook gebruikelijk.
En wanneer er ijzelvorming aan de bovenleiding is.


Ik zal er eentje toevoegen : wanneer de machinist de tweede panto vergeet af te zetten [;)]

guyguy

Dag alles en itchy [:)]

In de Spoorweg journaal 164,er is een artikel met de gebruikt van de pantos in de nmbs
Normaal het is de achter panto die is gebruikt
Maar met een lok met 2,3,4 spanning ?

Tot ziens.

guyguy [:)]
Er is geen noodzaak te gek te doen modellering,...
Maar het helpt enorm.
Al mijn foto's kunnen worden gekopieerd en gebruikt voor prive-doeleinden (persoonlijke documentatie, scherm ...)

itchy

Dat lijken me allemaal geldige redenen!
Merci!

Steven

citaat:
Geplaatst door dgrr57

citaat:
Geplaatst door trainfreak

citaat:
Geplaatst door TECHWIL

Onderwerp wordt hier ook gesteld en besproken  
http://treinforum.be/viewtopic.php?f=16&t=6567&sid=c5f801f2baf6a05cb25ba7c5ccdf43ad



Itchy vraagt waarom locs soms met beide panto's rijden, niet waarom ze nu met de voorste rijden[;)]

Het rijden met 2 panto's heeft verschillende redenen.
(zware) Goederentreinen die vertrekken gebruiken ze soms.
Wanneer men de loc tegen wagons zet is het ook gebruikelijk.
En wanneer er ijzelvorming aan de bovenleiding is.


Ik zal er eentje toevoegen : wanneer de machinist de tweede panto vergeet af te zetten [;)]

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

nmbs

citaat:
Geplaatst door guyguy

Dag alles en itchy [:)]

In de Spoorweg journaal 164,er is een artikel met de gebruikt van de pantos in de nmbs
Normaal het is de achter panto die is gebruikt
Maar met een lok met 2,3,4 spanning ?

Tot ziens.

guyguy [:)]


Achterste panto was VROEGER zo.  Ongeveer ??n jaar geleden is de reglementering gewijzigd en sindsdien moet men de voorste gebruiken.

Mvg

nmbs

citaat:
Geplaatst door guyguy

Maar met een lok met 2,3,4 spanning ?





Simpel, als er maar ??n 3kV panto is, kun je maar ene panto omhoog zetten [:)]  ( HLE 12,13,15,16,18(oud) en 25.5  Uitzondering vroeger was de CC40100 van de SNCF die wel twee 3kV panto's omhoog kon zetten.

Mvg

Doornroosje

Even toch ook een kleine opmerking.

Soms wordt een extra panto omhoog gedaan om piekstromen op 1 punt te vermijden. Stel je een e-lok op een helling voor met zware last in stilstand. Als die wil aanzetten, trekt die enorme stromen op een enkel punt met 1 panto. Dit heeft al wel eens als gevolg gehad dat de (verouderde) bovenleiding doorbrandde! Ik zou er dus ook niet van verwonderd zijn als bij vertrek in zulke situaties toch even een extra panto wordt opgelaten.

itchy

Vraag opgelost! Bedankt mannen.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Anarchy

citaat:
Geplaatst door Doornroosje

Even toch ook een kleine opmerking.

Soms wordt een extra panto omhoog gedaan om piekstromen op 1 punt te vermijden. Stel je een e-lok op een helling voor met zware last in stilstand. Als die wil aanzetten, trekt die enorme stromen op een enkel punt met 1 panto. Dit heeft al wel eens als gevolg gehad dat de (verouderde) bovenleiding doorbrandde! Ik zou er dus ook niet van verwonderd zijn als bij vertrek in zulke situaties toch even een extra panto wordt opgelaten.



Awel, dat valt toch onder het puntje "aanzetten met zware HKM tot 25km/u" [:D]

tunnelmotor2000

Rijden met 2panto's, of dan toch aanzetten is een overblijfsel van vroeger. Weet dat vroeger op heel veel plaatsen slechts 1 rijdraad hing. Neem daarbij dat het materieel vanaf dat je in eerste traktiestand ging meteen het volle pond uit de draad eistte, en dat de panto's maar betrekkelijk klein contactoppervlak haddeen met de rijdraad, dus snappie?
Tegenwoordig is de rubriek antiek bij de locomotieven sterk verminderd en uitstervend en hangt er haast overal dubbele rijdraad.
Neem daarbij dat de moderne locomotieven enkel uit de rijdraad halen wat ze op dat gegeven ogenblik nodig hebben, vermeerder dit met bredere sleepstukken op de panto's en je weet meteen waarom aanzetten met een zware goederentrein met moderne locomotieven geen meerdere panto's vandoen heeft. OK het oogt misschien minder stoer, maar zal mij worst wezen als ik ju paard tegen m'n locomotief zeg.[:)]
 

itchy

Ik heb al regelmatig HLE20 met beide panto's omhoog zien rijden. Nu niet de meest moderne lok, maar toch ook weer nog geen antiek.
Steven

citaat:
Geplaatst door tunnelmotor2000

Rijden met 2panto's, of dan toch aanzetten is een overblijfsel van vroeger. Weet dat vroeger op heel veel plaatsen slechts 1 rijdraad hing. Neem daarbij dat het materieel vanaf dat je in eerste traktiestand ging meteen het volle pond uit de draad eistte, en dat de panto's maar betrekkelijk klein contactoppervlak haddeen met de rijdraad, dus snappie?
Tegenwoordig is de rubriek antiek bij de locomotieven sterk verminderd en uitstervend en hangt er haast overal dubbele rijdraad.
Neem daarbij dat de moderne locomotieven enkel uit de rijdraad halen wat ze op dat gegeven ogenblik nodig hebben, vermeerder dit met bredere sleepstukken op de panto's en je weet meteen waarom aanzetten met een zware goederentrein met moderne locomotieven geen meerdere panto's vandoen heeft. OK het oogt misschien minder stoer, maar zal mij worst wezen als ik ju paard tegen m'n locomotief zeg.[:)]

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

nmbs

citaat:
Geplaatst door itchy

Ik heb al regelmatig HLE20 met beide panto's omhoog zien rijden. Nu niet de meest moderne lok, maar toch ook weer nog geen antiek.
Steven

citaat:
Geplaatst door tunnelmotor2000

Rijden met 2panto's, of dan toch aanzetten is een overblijfsel van vroeger. Weet dat vroeger op heel veel plaatsen slechts 1 rijdraad hing. Neem daarbij dat het materieel vanaf dat je in eerste traktiestand ging meteen het volle pond uit de draad eistte, en dat de panto's maar betrekkelijk klein contactoppervlak haddeen met de rijdraad, dus snappie?
Tegenwoordig is de rubriek antiek bij de locomotieven sterk verminderd en uitstervend en hangt er haast overal dubbele rijdraad.
Neem daarbij dat de moderne locomotieven enkel uit de rijdraad halen wat ze op dat gegeven ogenblik nodig hebben, vermeerder dit met bredere sleepstukken op de panto's en je weet meteen waarom aanzetten met een zware goederentrein met moderne locomotieven geen meerdere panto's vandoen heeft. OK het oogt misschien minder stoer, maar zal mij worst wezen als ik ju paard tegen m'n locomotief zeg.[:)]




...vergeet niet dat je bij de NMBS nog steeds (ondanks dat weinigen het willen weten of geloven) een GROOOOOOOT verschil hebt tussen de THEORIE en de PRAKTIJK/REALITEIT............

Anarchy

@itchy,

Volgens het regelement moet dat nog steeds gedaan worden. Waar tunnelmotor2000 op doelt is dat deze regel vooral iets van vroeger is en dat dat nu minder noodzakelijk is.