Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Margaaz, een Zwitsers baantje

Gestart door prulleman, 09 oktober 2009, 23:57:40 PM

prulleman

#75
De treinen zijn van Bemo. De meeste loks zijn ondertussen wel al voorzien van een nieuwe aandrijving van SB. In de meeste gevallen was die oude aandrijving een ramp. Je kon kiezen tussen niks of volle bak met veel lawaai en geknars. Nu lopen ze bijna geruisloos. De wagens zijn bijna allemaal verzwaard met lood, voorzien van een kortkoppelmechaniek en andere koppeling. Na heel wat experiment is de bemo kortkoppeling het beste gebleken voor vaste samenstellingen en de fleischman profi N voor de rangeringen. Maar mijn ontkoppelrails zijn nog niet in orde[:o)].

De rails zijn bemo code 70. Ziet er goed uit maar is moeilijk te verwerken. Achteraf gezien had ik beter peco of tillig genomen. De keuze voor bemo komt doordat er wel slanke wissels in het programma zitten. Tip: leer zelf wissels bouwen en gebruik peco of tillig flex[;)]

Ik heb in deze baan veel fouten gemaakt maar ook heel veel geleerd. Als ik het opnieuw moest doen zou je uiterlijk niet veel verschil zien, maar het zou technisch beter zijn

prulleman

#76
voila, ben weer aan de slag. ik ben nu een lokloods aan het bouwen. volledig van hout. geïnspireerd op die van Filisur maar eigenlijk een fantasiemodel. zeer binnenkort foto's en dan moogt ge nog eens u gedacht zeggen[:D]

gjvdz

#77
Hey, ik probeer ook iets zwitsers in elkaar te steken maar als ik dit zie besef ik dat er nog veeeeel werk is bij mij [:D]. Ik kan nu al niet meer wachten tot Mechelen. Daar ga ik heeeeel veel bijleren van je baan. [:D][:D][:D].
Maak je gebruik van tandrad???
Mvg Giel-Jan

prulleman

#78
Nee, tandrad komt niet voor bij de RHB. Wel bij Furka-Oberalp, BVZ en nog diverse anderen. Maar in Mechelen moet je inderdaad beslist eens langskomen. Dan kan ik je vertellen wat ik allemaal fout heb gedaan[:o)]

prulleman

#79

een venster uit messing gaas geknipt


de voorlopig nog niet helemaal afgewerkte onderdelen van de loods

gjvdz

#80
Ik kom zeker.
Waarschijnlijk zondag. Ik ben heeel zeker dat ik nog heeel veel kan bijleren over je baan. En ik ga het nog eens zeggen: ik wordt bijna verliefd als ik je baan zie [:D]
Mvg Giel-Jan

gjvdz

#81
Welke rails gebruik je eigenlijk?
Mvg Giel-Jan

prulleman

#82
De rails zijn van shinohara. zien er heel mooi uit maar zijn nogal lastig om te leggen. Zeer fragiel. Niet leggen op een rubberen onderbedding maar op kurk. Anders maak je deuken voor je het weet.[:o)]
overigens gebruik ik alleen maar flex en slanke wissels. En zo ben ik bij shinohara aangekomen. Peco en tillig hebben nl geen slanke wissels in hom. Ik denk het loont om zelf je wissels te bouwen in dit geval.

gjvdz

#83
Oke bedankt.
Mechelen komt dichter [:D][:D][:D]
Mvg Giel-Jan

prulleman

#84


dit is een systeem om de bovenleiding te plaatsen. kun je in alle richtingen stellen[:D]



de poorten met messing scharnieren en bouten van grand line



de fundering

prulleman

#85

een detail van de gevel, met kapotte ruit

Paulogic

#86
Goe bezig...

Fijn werk. Enne niet gemakkelijk denk ik. Met zo'n mini baksteentje
dat ruitje kapot mikken. Of misschien met een mini katapultje..
mvg,
Paul(ogic)

prulleman

#87
gemakkelijker dan je denkt. als glas gebruik ik transparant overhead sheets. dat snijd vanzelf[:D]

Gerolf

#88
Overheads heb ik ook gebruikt voor mijn stadhuis. Dankbaar materiaal, en je kan er ook het fijnere raamwerk op afdrukken [;)]
Prachtig gebouwtje, man [:p] [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

#89
Kan je eens even wat uitleg geven bij het systeem om bovenleidingen te plaatsen?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *