Brussel Centraal - Schaarbeek vorming ...

Gestart door Ferre, 01 oktober 2009, 11:59:19 AM

Paulogic

mooie ruimte en lekker grote baan.

Enne het verweren van uw monitor... prachtig geslaagd. [:D]
mvg,
Paul(ogic)

Ferre

citaat:
Geplaatst door Paulogic

mooie ruimte en lekker grote baan.

Enne het verweren van uw monitor... prachtig geslaagd. [:D]



tnx Paul

en ja die monitor ... veel werk aan gehad, ettelijke keren opnieuw moeten beginnen !! [:D]

er komen andere, om te beginnen tft's, maar naar verloop van tijd komt in de 2 commandoposten een touchscreen om de baan te besturen

Ferre

Hellow,

De vakantie is voorbij, vandaag mijn zoontje terug zijn eerste dag school, en die is TOP verlopen !!

Tijdens de vakantie hebben we niet zoveel gedaan aan de baan.
Buiten nog wat testen van de sporen en electronica
Ook zijn we aan het uitvissen geweest hoe we de baan voor een stuk automatisch kunnen laten werken, de bedoeling is dat "schaarbeeck" en "brussel zuid" manueel en automatisch kunnen werken, maar "schaarbeeck vorming" moet manueel blijven, om veel rangeerplezier te hebben.

De baan wordt aangestuurd met Railroad controller, we hebben nu wel ontdenkt dat we aan de limiet zitten van de "bronze" versie, en dus moeten overschakelen op de "gold" maar die is duur ![xx(]

Daarnaast hebben we de dagen waar we toch nog eens samen zaten, ook gewoon nog maar eens met de treinen gereden, dat is voor ons nog altijd het grootste plezier.

Gisteren hebben we de laatste scenery stappen gemaakt aan het paradevak. Qua scenery gaan we hier nu ff niet verder, we gaan eerst nu verder werken aan het leggen van de sporen, zodanig dat de baan meer vormt krijgt en dat we meer kunnen rijden [:D]

Foto's volgen nog

Greetz

Stefan

Michiel

Op welk vlak zijn jullie aan de limiet gekomen van de bronze-versie?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ferre

We denken dit toch,

we denken dat de baan iets te groot wordt voor de bronze versie.
ook qua automatisering zien we de gold beter zitten, veel meer opties, veel meer functies.

We hebben al veel testen gedaan met de demoversie van de gold, en het gaat zoveel beter :-)

wij kunnen natuurlijk verkeerd zijn, dat we mss niet ver genoeg zoeken in de bronze ...

Michiel

Ik ben toch benieuwd wat er zoveel beter gaat met de gold versie. Tegen welke limieten zijn jullie gelopen met de bronze versie?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johan Poelmans

Of waarom denk je een pakket tegen betaling nodig te hebben? Rocrail? Koploper? JMRI?
 

Ferre

hey Johan,

in het begin hebben we met koploper ge?xperimenteerd.

Tis te zeggen, mijn vader heeft er zich mee bezig gehouden (hij heeft al die beslissingen genomen)

en hij wist me te vertellen dat het in koploper niet mogelijk zou zijn om zowel manueel als automatisch tegelijk te rijden ...

of zijn we hier verkeerd ?

alle suggesties en/of raad is altijd welkom !

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Ferre

hey Johan,

in het begin hebben we met koploper ge?xperimenteerd.

Tis te zeggen, mijn vader heeft er zich mee bezig gehouden (hij heeft al die beslissingen genomen)

en hij wist me te vertellen dat het in koploper niet mogelijk zou zijn om zowel manueel als automatisch tegelijk te rijden ...

of zijn we hier verkeerd ?

alle suggesties en/of raad is altijd welkom !




Nee, dat is niet geheel waar..

Nuja, als je automatisch rijdt op een baan, dan moet je zoiezo je baan beveiligd hebben tegen onvoorziene manuele maneuvers. Want de computer weet natuurlijk niet wat jij allemaal uitspookt. Daarom is het volgende voorzien:

* Handmatige wisselstraten: Je kan dan van een punt naar een ander punt slepen, waarna alle wissels tussen die punten goed gezet worden. Ook worden de nodige blokken gereserveerd. Seinen worden op rood-wit gezet (rijden op zicht), zodat je manueel je loc naar een ander blok kan rijden. Ondertussen weet koploper dat hij niet in die blokken en wissels kan komen met een geautomatiseerde loc.

Daarnaast moet zo een punt niet per se gekoppelde zijn aan een blok: je kan dus een zijlijntje met industrieterrein hebben dat volledig handmatig werkt, en dat je dan de inrit naar het geautomatiseerd gebied beveiligt met een sein. De bestuurde van de handmatige loc kan dan een handmatige wisselstraat aanvragen, wacht op een groen sein, en kan dan binnenrijden in een geautomatiseerde rangeerbundel.

* Handmatige treinroutes: zijn eigenlijk aaneenschakelingen van handmatige wisselstraten: je kunt dan kiezen of koploper de volgende wisselstraat reserveert bij het binnenrijden van een bepaald blok, of bij het drukken op een bepaalde knop.

* Je kan ook zorgen dat wanneer je handmatig een blok binnenrijd, koploper deze loc overneemt en meteen het automatisch rijden start. Omgekeerd kan je met een vaste treinroute een lok ergens heen sturen zodat daar het automatisch rijden stopt, en je de loc handmatig overneemt. In combinatie met handmatige treinroutes zou je zo een groot blok kunnen maken van je industrieterrein, koploper treinen laten aankomen in dat terrein, jij doet je ding, om daarna naar dat sein te rijden, op een functieknop te duwen, wachten tot dat sein groen wordt, gas geven, en de loc weer naar je schaduwstation zien vertrekken.

* Handmatige rijregelaars: Mja, op zich is het verschil met een echte handregelaar niet zo groot, alleen dan dat koploper weet wat je ermee doet, en bepaalde handelingen kan bokkeren (zodat je enkel de snelheid wijzigt in automatisch rijden).


* Volledig gedetecteerde treinen en blokken zullen dan ook wel een must zijn: zo weet koploper altijd als er een wagonnetje in een blok is gezet, en zal je HST trein niet over die arme Sgnns wagon laten rijden.

* Spooktreinbeveiliging heeft op zich weinig met handmatig rijden te maken, maar genereert gewoon een noodstop wanneer een bezetmelder onterect bezet wordt. Als jij met je handmatig rijden dus een sein negeert, dan wordt alle verkeer stilgezet om schade aan je dure treinen te vermijden. Een soort van TBL1+ zeg maar ;)


Onderstaande gaat ook, maar is minder leuk, omdat er geen seinen gezet worden, en dus minder realistisch:

* Wissels kunnen met de hand gezet worden, en als je je wisselstraten detecteert weet koploper dat je met je volledige gedetecteerde trein manueel over een straat rijdt, en zal die wissel dus mijden met automatische treinen.


Verder kunt je nog h??l veel met vaste treinroutes en logische acties (wat niet met handmatig rijden te maken heeft, wel met rangeren, iets wat samenhangt met handmatig rijden voor mij...). Wat ik bijvoorbeeld van plan ben op mijn baan is om te zorgen dat treinen automatisch neergezet worden in een containerspoor (dmv vaste treinroute). Koploper moet dan een schakelaar op AAn zetten, waardoor een logische actie waar wordt. Zolang deze logische actie waar blijft kan er geen loc deze sleep ophalen. Ik kan dus rustig de containers op mijn sleep veranderen, of een lading op mijn rongenwagens leggen. Wanneer dit gedaan is duw ik op een knopje waardoor de schakelaar UIT zal gaan: koploper past zijn logische actie aan, en wanneer het past in koploper zijn dienstregeling zal er een locje de sleep weer komen ophalen.
Dat is maar 1 van de voorbeelden van hoe je een realistisch rangeerverkeer kan automatiseren ;)



Enfin, ik weet niet wat je wensen zijn, maar volgens mij is handmatig rijden in koploper op een beveiligde manier mogelijk. Op een onbeveiligde ook, als je ervoor kiest om spookmeldingen af te zetten en los door rode seinen te rijden [8D]
 

Ferre

Johan,

Bedankt voor de heel goede informatie.

Ik ga dit zeker aan mijn vader voorleggen, en alles nog eens bekijken.

Mijn vader koos voor railroad, omdat hij deze blijkbaar makkelijker werken vindt. Ikzelf heb nog niets in koploper geprobeerd, maar dit ga ik toch eens doen, om zelf het verschil eens te zien.

Een limiet van de Bronze is bvb dat je veel minder kan programmeren in een block bvb ... en dat hebben we wel nodig.

Ferre

Ondertussen enkele foto's

stukje bijgebouwd bij het paradestuk




en zo gaat het verdergaan ...




TreinTeLaat

Echt een wondermooie baan dat dat gaat worden!

Ik hoop dat ik later als ik een huis heb, ook zo'n grote ruimte ga hebben, want zo'n grote ruimte en zoveel sporen en routes enzo...

het is hier allemaal zo realistisch en zo mooi, en het gaat beslist mooier worden...
Het is precies een hele treinwereld die je binnenstapt...

Ik ben trouwens ook 'jaloers' [:D] dat je zulke mooie I6-rijtuigen hebt, ik zoek daar al lang naar maar vind er nooit...

Post gerust nog foto's en filmpjes, dit is een 'verhaal' om op te volgen :)

Ferre

Hey TreinTeLaat,

Je moet weten, toen mijn ouders besloten het huis te bouwen,
was een eis van mijn vader dat er een grote ruimte voorzien werd voor de treintjes :-)
en dus zo geschiedde ...

De I6'n zijn idd mooi
binnen enkele weken nog een stam I11 derbij ;-)

grtz

Ferre

Paulogic

er zit hier ene te kwijlen over de ruimte,... de baan,...
de mogelijkheden... ik lijk precies mijne Berner Sennen...
mvg,
Paul(ogic)

Ferre

Paul,

Mijnen Berner kwijlt zo ni van treintjes ...

Van het avondeten daarentegen ! [:D]