type 11 stoomlok

Gestart door Dirky, 19 september 2009, 22:31:39 PM

Peter

#15
Ziet er veelbelovend uit. Blijf deze bouw aandachtig volgen.
Zelfbouw geeft toch altijd dat een extra dimensie aan je model,
of het nu een lok, een rijtuig een gebouw of wat dan ook is.[:D][:D][:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

#16


zonnekapjes...

voor het recht oplijnen van de rivetten zal ik iets anders moeten fantaseren. Niet OK!

jean-luc

#17
Waw Dirky, die zonnekappen zijn heel exact gemaakt en zijn er precies op gesoldeerd ! [:0]
Wat je klinknagels betreft ga je inderdaad beter moeten uitlijnen. Ik hoop dat dit een test is en niet werd aangebracht op je mooie zijkanten ... [:(]

Dirky

#18
Was toch op een zijkant... kieken da'k ben [:)]
maar intussen is 't al gerepareerd en is een andere kant beter gelukt. Nog kleine foutjes maar ja... het is en blijft handwerk.


jean-luc

#19
Als ge nu niet goed bezig zijt, dan weet ik het niet meer ...   [:D]

erik de noorman

#20
Zo denk ik er ook over Jean-Luc.[:I]

Erik

Stefan Appelmans

#21
Ja, ja, doe maar zo verder![:p]
stefan.

Dirky

#22


Gisteren een profielwalske gemaakt om vooral kleine koperprofielkes te vormen. Platte latjes zijn in alle geval al mogelijk! 0,8mm x 0,15mm op foto.

Dirky

#23
hoe en waarom van het profielwalske was misschien niet helemaal duidelijk:


jacques timmermans

#24
Dirky,

Ik zie dat je de met jouw profielwalsje gemaakte profielen gebruikt als omlijsting voor de ramen van het machinistenhuis en de zijdelingse watertanks. Zou het niet simpeler zijn om in plaats van de profieltjes passende stukjes messingdraad van b.v. 0,2 mm te gebruiken?
Zo omzeil je een hoop werk en de lijstjes zijn fijner; een raamlijst van 69,6 x 13,05 mm lijkt mij nogal tamelijk overdreven!

Jacques Timmermans

Dirky

#25
Ben niet helemaal duidelijk geweest met mijn uitleg Jacques:

Op alle foto?s die van de type 11 te vinden zijn zie ik een hoek-achtige omlijsting. Nu, mijn eerste test op Zondag was het walsen van een dunne strip 0,15 x 0,8mm, kwestie van de stabiliteit van de wals te proberen.
Gisteren bestond test 2 eruit om het hoekje te walsen en dit is dan 0,55 x 0,33mm geworden en dit is wat ik nu op de zijkant gesoldeerd heb. Ca.50 x 30mm in hoek lijkt me dan wel weer aanvaardbaar. In alle geval geeft het lijstje met het blote oog een ?juiste? indruk. Het hoekje zelf is wel zo klein dat je het nauwelijks kan zien maar dat zal misschien beter zijn na het schilderwerk!

Het is idd veel werk om al die tooling te maken maar nu ik het heb wals ik elk gewenst profielke in ?minuten? en druk ik gelijke klinknagelkes zonder nadenken. Zal zeker te pas komen bij de bouw van wagonnekes en andere stomers...

Ik neem alle tijd om alles te proberen, om bij te leren, en om mijn grenzen te kennen. Dit profielke was volgens mij het moeilijkste om te maken dus vanaf nu zou het wel iets sneller kunnen gaan... maar het hoeft niet pers?. Naar ?mijn? normen moeten de type 11?s perfect zijn maar over die normen ga ik zeker niet verder uitwijden want helaas heb ik ongewild al enkele mensen tegen de borst gestoten...

jean-luc

#26
Dirky,

Je sierlijst ziet er wondermooi uit !
Mijn eerste gedacht was ook een messingdraadje van 0,2 mm ... zoals de Jacques.
Wat je ook kunt doen is je profiel iets breder maken, het over de rand bevestigen en daarna gelijk met de rand afvijlen.
Misschien zou een foto uit een andere hoek een beter beeld geven van de plaatsing.

Jou normen zijn deze waar jij je goed bij voelt.
Doe vooral verder zoals je bezig bent !

Dirky

#27


't wordt moeilijker om foto's te maken die m??r weergeven. Macro en scherptediepte zijn door gebrek aan licht moeilijker te combineren. Je krijgt toch al het gevoel dat het wel degelijk om een treintje gaat [:)]

de profielkes zijn (vermoedelijk) een tikkeltje te breed volgens de foto's maar met het blote oog net gepast. Een juister, smaller, zou waarschijnlijk niet meer deftig te zien zijn.

Ik werk in alle geval de eerste bovenbouw af en als ik na het spuiten zie dat er beter iets wijzigt kan ik nog steeds herbeginnen.[;)]

jean-luc

#28
WAW ! [:p]

glamo

#29
knap werk[;)]