Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

Compatibileit Jouef

Gestart door Thomas, 17 september 2009, 22:47:01 PM

Thomas

Hallo,

Hoewel ik niet zo heel erg veel bezig ben met HO modelbouw, zou ik toch graag eens een mooie baan uitzetten, ik heb namelijk nog een hoop Jouef materiaal liggen van mijn oom (jaren 70 vooral).

Voor zover ik weet gaat het dus om 12V gelijkstroom (2 rail), maar nu vroeg ik me af welke merken hiermee compatibel zijn?

- Lima?
- Fleischmann?
- Roco?
- andere... ?

Bedankt, Thomas
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen

ysbeer

Alles wat in de 60 /70 jaren verkrigbaar was(fleisschman,roco,lima,piko)zal zich laten combineren met jouef,niet zo simpel want elk merk had zijneigen koppeling en dat liet zich maar moeizaam aanpassen.
De lagere rails van heden zal met jouef wel wat problemen hebben maar alleen roco maakt nog nauwelijks hoge rails (code 100).
De rest doet dat nog wel.
Echte goede rijeigenschappen zo als je die tegenwoordig hebt moet je van jouef (uit die tijd) niet verwachten.
Het rijdt,en daarmee is alls gezegd.
Alhoewel er her en der nog weleens dwaze prijzen worden geboden voor jouef kun je er van uitgaan dat e.e.a niet veel meer waard is(in geld dan bedoel ik)
wim

Thomas

Hallo Wim,

Bedankt voor je reactie.

Ik ben er me van bewust dat Jouef meer 'speelgoed' dan modelbouw is, maar dat hangt er ook vanaf welk model je hebt (vaak zijn er van 1 type loc al meerdere uitvoeringen, waarvan de meest voorkomende Jouef for Playcraft is, echte rommel dus, maar er zitten ook mooiere modellen tussen).

De reden dat ik Jouef zou rijden, is dat ik er toch best een 'hoop' van heb, en het zonde zou vinden om dat allemaal aan de kant te zetten en dan op zoek te gaan naar (duurdere) andere merken.

Het feit dat Jouef inderdaad vrij goedkoop is (voor 35-60? heb je een loc uit hun 'hoge' gamma, vaak nog nieuw in de verpakking), vind ik net een voordeel. Aangezien ik ook bezig ben met LEGO (en dat ook aardig veel geld kost), vind ik het wel leuk om wat goedkoper te kunnen 'sporen' zonder enorme uitgaven.

Nu, mijn doel is niet om een hele uitgewerkte baan uit te zetten (dus met enorm veel landschapselementen en details, maar wel om een leuk sporenplan uit te zetten waarbij speelbaarheid net boven realisme primeert, MAAR, waarbij realisme steeds in het achterhoofd wordt gehouden.

Waar ik concreet naar opzoek ben, zijn enkele Zwitserse Locs, met een grote voorkeur voor de SBB Be 6/8 II of III (de welbekende krokodil. Ook andere locs uit tijdperk II en III meer dan welkom.

Groeten, Thomas
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen

ysbeer

Niks mis mee
Dat is het voordeel van een hobby iedereen kan er uit plukken wat hij mooi of leuk vind.
veel plezier
wim

Thomas

:)

zou het in feite mogelijk zijn om de oude jouef locs op een nieuw DC 2rail systeem te laten rijden?

nieuwe sporen kopen zou immers ook een mogelijkheid zijn

groeten
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen

janjozef

Dat is inderdaad mogelijk, maar eigenlijk veer te duur voor wat de locs nog waard zijn,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

citaat:
Geplaatst door janjozef

Dat is inderdaad mogelijk, maar eigenlijk veer te duur voor wat de locs nog waard zijn,

Jan



Als je nieuwe sporen koopt dan moeten dat 2.5 mm rails zijn.
Piko heeft dat en of je daar met oude loks over heen rijdt maakt natuurlijk niet zo veel uit.
Alleen als je denk ik koop nooit meer wat nieuws wanneer de loks versleten zijn,ja dan is het zonde van het geld.
kun je beter een goedkopere startset kopen en direct digitaal gaan
Digitaal kun je met oude jouef wel vergeten,veel te duur.
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Digitaal kun je met oude jouef wel vergeten,veel te duur.
Waarom is dat veel te duur? Een decoder kost toch evenveel, of je hem nou in een oude Jouef stopt of in een splinternieuwe Roco.

Thomas

citaat:
Geplaatst door janjozef

Dat is inderdaad mogelijk, maar eigenlijk veer te duur voor wat de locs nog waard zijn,

Jan



en omgekeerd is dus niet mogelijk? nieuwe locs op oude jouef rails...

heb de output van de trafo nagemeten, 0 - 16,x V DC

excuses trouwens als dit 'domme' vragen zijn, maar er is zoveel (te veel bijna) beschikbaar, dat ik door het bos de bomen niet meer zie
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Digitaal kun je met oude jouef wel vergeten,veel te duur.
Waarom is dat veel te duur? Een decoder kost toch evenveel, of je hem nou in een oude Jouef stopt of in een splinternieuwe Roco.



Ja klaas uiteraard.
Maar wat denk je dat de rijeigenschappen van zo een oude jouef lok zijn.
Met grote chocolade letters staat overal in bijna elk boek"als de rijeigenschappen analoog al niet goed zijn doet digitaal ook geen wonderen meer"
En ja, er zal wel eens een oude lima of jouef lok zijn geweest die digitaal in eens wonderbaarlijke rijeigenschappen had.
Maar regel is dat echt niet.
En dus vind ik (maar wie ben ik)dat het wel erg duur wordt om decoders in dit soort loks te stoppen.
wim


ysbeer

Thomas

Ja hoor op oude jouef rails rijd al het nieuwe spul ook nog,wellicht geven de wissel een klein probleem,maar ook dat is niet eens nodig.
wim

Thomas

ok?, super

dan is het voor mij snel uitgemaakt, dan blijf ik gewoon met mijn jouef sporen zitten :)

welke merken rijden er tegenwoordig dan nog op DC 2rail?

bedankt
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen

Jean

In de jaren '70 had ik een tijdje een Jouef loc, een SNCF 67000. Wat ik mij ervan herinner was dat die best aardige rijeigenschappen had, beter in ieder geval dan de wat bonkige O&K rangeerloc van Fleischmann. Een nadeeltje had de 67000 wel. Als je er mee achteruit reed, viel pardoes het aandrijfwormwiel eruit.

Groeten van Jean

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Thomas

ok?, super

dan is het voor mij snel uitgemaakt, dan blijf ik gewoon met mijn jouef sporen zitten :)

welke merken rijden er tegenwoordig dan nog op DC 2rail?

bedankt


Thomas
Allemaal,alle fabrikanten die twee rail leveren rijden(ook nog) op gelijkstroom.(dc)
Dat heet dus analoog,ik zelf rij ook nog gewoon op gelijkstroom.
Op jou trafo kan ook een moderne lok van  B.V Roco ook nog rijden.

Iets anders is het dat moderne loks ook leverbaar zijn (of te maken)voor het digitale systeem meestal DCC (dat is een van de digitaal systemen)
wim







Thomas

citaat:
Geplaatst door Jean

In de jaren '70 had ik een tijdje een Jouef loc, een SNCF 67000. Wat ik mij ervan herinner was dat die best aardige rijeigenschappen had, beter in ieder geval dan de wat bonkige O&K rangeerloc van Fleischmann. Een nadeeltje had de 67000 wel. Als je er mee achteruit reed, viel pardoes het aandrijfwormwiel eruit.

Groeten van Jean



Hoi,

Jouef heeft binnen zelfde types locs toch nog verschillen mbt de aandrijving.

Zo heb je bv 13001 met 4 aangedreven assen, 2 assen (1 kant) of 1 as aangedreven.

Bij de stoomloks heb je soms enkel aandrijving van de grote drijfwielen, maar in de duurdere modellen was de tender vaak ook nog op 2 assen aangedreven.

De locs die uit startsets kwamen waren qua afwerking (kleur ed) en motor vaak inferieur aan de duurdere locs die afzonderlijk werden verkocht.

Groeten
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen