Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

M

Gestart door loco, 20 november 2004, 11:59:35 AM

matti


         Mijne heren,
 Ik zeg het niet echt graag maar de versie met handgreep en volledige ster heeft wel degelijk bestaan . Het inkorten van de ster was afhankelijk van de werkplaats waar de handgreep werd aangebracht . Zie maar eens in hetboek van het TSP over de serie 201 .

[8]

rgp

Dag,

Voor Locomotion die het niet goed begrijpt: 55 of 59.
Als er een fout is bij de huidige 59 dan is dat niet de eerste want op de 55 ....  enz

Roland

guy holbrecht

Inderdaad, Matti, vanaf p 61 in betreffende boek zie je verschillende locnummers waarbij de handggreep voorzien was bij de schildering met de volledige ster. Wat de ronding van het dak betreft, daar spreek ik mij nog niet over uit tot het model volledig opgemeten is. Ik heb wel vandaag de M?rklin versie naast de Roco-versie zien staan en de verschillen zijn frapant, in die mate zelfs dat ik persoonlijk vind dat je beide modellen niet in hetzelfde station op je baan kan opstellen daar deze verschillen te groot zijn. Al is vergelijken hier niet op zijn plaats. Het Roco-model dateert immers uit ver vervlogen tijden en is enkel onlangs qua motoristatie aangepast. Je kan dan evengoed de bolle neuzen van Roco en M?rklin gaan vergelijken. Ook daar gaat de vergelijking evenmin op.
Dus, beste modeltreinliefhebbers, even een plan van Rik De Bleser afwachten en dan met de schuifmaat aan het werk gaan. Ik ben echt benieuwd naar het resultaat. Je vindt alvast het plan en een railtest in de volgende uitgave van MSM

loco

Ik heb gisteren met Patrick Danckaert van TSD gepraat. Hij is voor Benelux en Fr invoerder en verdeler van ESU decoders en Locsound. Hij heeft indertijd ism ESU Duitsland enkele prototype decoders voorzien van locosound reeks 59 voor M?rklin ter voorbereiding op de komst een mfx decoder.
Hij heeft het nieuwe model van de reeks 59 nog niet in handen gehad, maar volgens hem zit er geen decoder in die alle functionaliteiten van een mfx decoder zou ondersteunen. Er is volgens hem geen geluid aan toegevoegd en waarschijnlijk al enkel de claxon werken.
Dit zou jamer zijn, omdat er wel degelijk vooraf veel werk is van gemaakt. Indien er een mfx decoder in de reeks 59 zou zitten, dan zou dit eentje met beperkte mogelijkheden zijn. Is dit dan wel een mfx decoder?
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

dimu

Volgens mij zit er een LokPilot mfx in. Op de site van ESU staat dat er twee types zijn van mfx decoders de Loksound mfx(deze heeft 16 functies)zie http://www.loksound.de/index.php?showId=111 en de Lokpilot mfx zie:http://www.loksound.de/index.php?showId=141(4 functies).

Ik had liever gehad dat er een gewone Lokpilot decoder inzat. Maar ja, dat is nu eenmaal het nadeel aan M?rklin.
 

dikken

Hallo,

Wat loco vermeldt heb ik ook al als bedenking opgeworpen. Als je nu echt wil weten of het een MFX decoder is, zet de lok op een baan, aangesloten aan een mobile station. De loc zou zich in geval van een mfx decoder automatisch moeten aanmelden want hij staat niet in de databank.

groeten, bart

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

loco

Gisteren de 59 voor het eerst gezien. Prachtig model. Maar......
Toen we het model op de baan plaatsten die geschikt is voor digital rijden en die perfect is uitgevoerd, bleek de loc geregeld het complete digitaal systeem plat te leggen. Na een reset kun je opnieuw rijden. Als dit waar is, dan betekent dit wel een ramp. Volgende week gaan we de loc eens grondiger bekijken en uittesten. wordt dus vervolgd.

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

tonycabus

Dozenverkopers[?][?][?][?][?]

[xx(]

Tony
-----
Wordt gedigitaliseerd

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dikken

Heb net mijn 59 afgehaald bij mijn verdeler. Hij reeds heeft gereden en hier volgt een kleine beoordeling:

Algemeen: Model ziet er prachtig uit, zeer robuust (metalen kast) en toch fijn afgewerkt. De kleine toebehoren ( remleidingen en 'frontskirt') moeten zelf geplaatst worden. Ik laat ze voorlopig voor wat ze zijn omdat de lok nog te vaak van het spoor gehaald moet worden voor werkzaamheden. (9/10)

Elektronica: Zeer netjes ingewerkt. NEM stekker ( eindelijk !) (10/10)

Geluid: Tweetoon met nogal wat ruis vind ik. Motorgeluid nogal storend ( waarschijnlijk door luidsprekereffect van de metalen kast)
(6/10)

Programeren: Eenmaal je de handeling vast hebt, piece of cake (8/10)

rijeigenschappen: Zeer goed. Kleine opmerking: Het vertrek en de halt is mij net ietsje te bruusk. Mijn ondervinding is dat de 6090 -5* het itsje beter deed. (8/10)

Gemiddeld: 8,4/10


greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

n/a

Er zit dus geen mfx decoder in deze loc maar een lokpilot.

M?rklin has always had a small, trimmed-down version of their decoders, primarily to fit into very small locs, e.g., the 36xxx K?f. Until recently, this has been the 60902-based "mini C90x", which are load-regulated, but have no f1-f3 function outputs.
Unfortunately, these decoders have been increasingly used in larger locs, apparently to save some money. E.g., in the 37681 E18 and the 37401 E140 Cargo.

Since 2004, this mini/cheapy C90x appears to have been replaced with a decoder based on the ESU Lokpilot.

However, M?rklin has further trimmed down this decoder (hence to be named Lokpilot Lite?) as compared to the Lokpilot Classic:
- 80 rather than 128 addresses
- No DCC mode ? Motorola only
- No F1, F2, F3 in most decoders (F4 for acceleration/braking delay switch-off only, no shunting speed reduction)
Hard to understand why they went through the efforts to trim down an excellent ?25 decoder!

Since some of the versions are PIC-programmed, tuning it by adding transistors for unwired F-outputs, as could be done with the 60902, is probably impossible.

The Lokpilot Lite -like decoders have come in at least 3 flavors:
The circuit board of the first version (M* part# 230063) is that of the ESU Lokpilot Classic v2.0 (2003-) and even carries the ESU mark.
The Lokpilot Lite PIC, based on the 16F676 PIC chip, comes in a very small version, but size apparently was not the purpose of its development, since it first appeared in the large SBB Ae3/6.
Also, a similar PIC-based version comes at a larger size, possibly to be able to fit into the existing decoder brackets.
Finally, there is a decoder that probably may be named Loksound Lite (likewise, 80 addresses and MotII only).


Let's try to make a list of LP Lite-equiped locs:
(updated 28-11-04)

Lokpilot Lite / part# / available functions
37316 BR111 yellow/blue (part# 230063) F3/F4
37537 BR120 yellow/red (part# 230063) F1/F2/F4
37538 BR120 yellow/red (part# 230063) F1/F2/F4

Lokpilot Lite PIC ? small version / part# / available functions
37510 SBB 3/6 brown (part# 611572) F4

Lokpilot Lite PIC ? large version / part# / available functions
29750 BR212 Feuerwehr (series 2)* (part# 611574) F4

* since October 2004; 29750 series 1 (September) had a 60902 decoder

Loksound Lite
37540 BR55 (part# 610422) F1 through F8*


rgp

Dag,

ik kan het verhaal van loco alleen maar bevestigen (we zitten in dezelfde club).
Volgens de M?rklinisten  krijgt men problemen wanneer 2 59 analoog worden ingezet.  Ze vallen stil en willen niet meer voorruit.  Een zei resoluut, gooi die decoder eruit en zet er een Uhlenbrok in.  Maar voor de rest een prachtige lok (de aanmerkingen in MSM werden niet volledig gevolgd door de M?rklinisten) en voor 205 euro heb je idd waar voor je geld.
De vervuilde 26 van Olaerts kwam ook ter sprake: de foto's blijken veel mooier te zijn dan het model: volgens goede modelbouwers (ikke dus niet) zijn alle loks op dezelfde manier vervuild, maar zouden ze beter het artikel in MSM lezen vooraleer eraan te beginnen.[^]

Roland

dikken

Dat is dus wat ik dus reeds melde op 21/11 !

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

n/a

Misschien heeft het iets te maken met het feit dat er geen andere elektrische wissels en seinen op de rijtrafo mogen worden aangesloten.

Doe je dat wel dan werkt het hele nieuwe systeem niet meer.
In de beschrijving van het mobile station wordt hier geregeld voor gewaarschuwd.

rgp

Dag,

Dave, als het waar is dat je niets anders mag aansluiten, dan zou men dat beter vermelden.  Ze zijn bij M?rklin weer aan het proberen het geld uit de zakken van de mensen te kloppen.
Hun systeem is niet 100 % in orde, dat is wel duidelijk.  Degelijke info is niet vinden in de professionele keten.
Niet echt bevorderlijk voor het imago.
Misschien is de Trix versie beter.

Roland

Break302

Hallo.
Ge kunt het uitleggen zoals ge wilt,dat handvat onder de vensters het blijft een fout.
Ofwel moest het met de bufferbalk zonder trap of roster boven de buffers (zoals nu) maar zonder handvat onder de venster.
Ofwel met hand vat (zoals nu) maar dan met voorvernoemde rooster boven de buffers.
Dus draai of keer het gelijk ge wilt, het blijft een fout.
Jos.