VAERWEGH DOK

Gestart door janjozef, 21 augustus 2009, 13:57:42 PM

SuSke

Daar zijn we nog niet uit.
Een deel van de leden wil graag blijven werken met de LH100 handhelds, de centrale kunnen we desgevallend laten upgraden van een LZV100 naar een LZV200. Maar bij het handmatig rijden willen we de bedieningsborden blijven gebruiken.
Martin Domburg en Karst Drenth willen natuurlijk hun volledige Yamorc slijten. Volgens hen zijn Lenz en Littfinski einde verhaal wegens niet verder doorontwikkelen. Maar als het werkt, werkt het...  ;)
Zaterdag komt Hans De Loof zijn LocoNet-systeem uitleggen. Die gruwelde eerst over die Lenz-centrale dus we zien het wel.
Het zou dus best kunnen dat het een mix wordt die ons het best uitkomt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ronald

Citaat van: SuSke op 24 januari 2023, 00:09:03 AM
Martin Domburg en Karst Drenth willen natuurlijk hun volledige Yamorc slijten. Volgens hen zijn Lenz en Littfinski einde verhaal wegens niet verder doorontwikkelen.

Tja... ik ken beide heren heel goed en het zijn prima kerels. Maar dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Kan alleen voor Lenz spreken maar dat is een prima systeem. Misschien komt het tekort door de dingen naast de centrale zoals melders etc maar als pure centrale is er niks mis mee. Robuust, makkelijk, kan gewoon heel veel dus wat wil je meer?

Als je handmatig rijden met een LH100 gewend bent zal elke andere regelaar je veel gewenning vragen. En misschien ga je het nooit wat vinden. Niet omdat die Lenz het beste is, maar hij is gewoon heel makkelijk in zijn bediening met een hele snelle leercurve. Al het andere wat ik in mijn handjes heb gehad buiten een LH100/LH90 valt elke keer weer tegen. Maar goed, ik rij er al 22 jaar mee  :) ;)

Oh ja, en programmeren met een LH100 is echt een piece of cake. Dat gaat op geen enkele andere handregelaar zo snel ;)

RobVille

Iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Zelf zijn alle digitale producten bij mij van ESU. Waarom? Ik denk dat het aanschaffen van de digitale producten van de reeds bekende firma's meer ondersteuning bieden, ook van producten die al uit de handel zijn, dan die van een niche-markt. Op dit moment levert de firma (LS_Digital) die mij de koofverlichting heeft geleverd, geen support meer. De bijbehorende software wordt niet meer ge-updated. Zij zijn ook degene die Littfinski hebben overgenomen.

Nu je toch bezig bent, zou ik je hele systeem updaten. Worden wissels aangestuurd met servo's? De aspecten van de seinen kunnen bijvoorbeeld met decoders geconfigureerd worden. Seinen op een schaduwstation hoeven niet fysiek aanwezig te zijn. In de software kunnen eenvoudig virtuele seinen aangemaakt worden. Wel is de terugmelding essentieel. Thuis gebruik ik LocoNet terugmelders (Uhlenbrock) die ik via een interface aansluit op de ECoS. Op dit net kunnen ook handregelaars aangesloten worden. Seinbedieningspanelen, ik weet niet hoe jullie deze gebouwd hebben, kunnen ook aan het LocoNet worden gekoppeld en krijgen de informatie van de centrale.


I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

DTS

Hoi SuSke,

Ik werd getipt op een mogelijk misverstand. En zoals ik je reactie lees frees ik ook dat dit het geval is. Ik heb daarom even een account aangemaakt zodat ik u kan helpen om dit misverstand recht te zetten.

We hebben u juist geadviseerd om de producten van YaMoRC te gebruiken omwille uw wens om volledig compatible te blijven met LENZ en toch de mogelijkheden van LocoNet te kunnen benutten. De centrale van yaMoRC ondersteiund XpressNet 4.0, LocoNet en biedt u diverse andere voordelen die op uw clubbaan zeer goed van nut zullen zijn. Daarnaast klopt uw claim niet dat wij graag alleen YaMoRC verkopen, wij zijn ook dealer van Lenz, Uhlenbrock, Dinamo, ESU, Roco, marklin noem maar op, en wij gebruiken alle merken met evenveel plezier als YaMoRC. Het advies voor YaMoRC is gebaseerd op de door uw aangegeven wensen en bezorgdheden.

We hebben dit u in een email volledig toegelicht, hierop hebben we helaas nog geen antwoord mogen ontvangen. Wellicht is deze aan uw aandacht ontsnapt, of in de spambox terecht gekomen. Dit is altijd mogelijk. Mocht dit het geval zijn, laat mij dat dan even weten, dan stuur ik u de email nogmaals toe. Ik kan de inhoud eventueel ook plaatsen in dit draadje :)

De claim omtrent de ontwikkelingen rondom LDT en Lenz zijn wel gegrond. Lenz heeft onder druk van Roco de 200 serie op de markt gezet. Echter heeft bij de firma de productie van schaalmodellen meer prioriteit dan de doorontwikkeling van de digitale techniek. Ditzelfde geld voor LDT welke sinds de overname door LS Digital een groot marktaandeel is verloren. Bij beide merken hebben vooralsnog, naar eigen zegge, geen intentie om de ontwikkelingen op te pakken.

Ik hoop het hierboven ontstane misverstand zo een beetje te hebben opgehelderd.

Met vriendelijke groeten
Martin Domburg

SuSke

Citaat van: Ronald op 25 januari 2023, 10:59:53 AM
...
Als je handmatig rijden met een LH100 gewend bent zal elke andere regelaar je veel gewenning vragen. En misschien ga je het nooit wat vinden. Niet omdat die Lenz het beste is, maar hij is gewoon heel makkelijk in zijn bediening met een hele snelle leercurve. Al het andere wat ik in mijn handjes heb gehad buiten een LH100/LH90 valt elke keer weer tegen...

Op de laatste rijdag gereden met een LH101 en buiten een beetje gewenning valt het best mee om er mee te rijden. Op 'Den Overslag' gebruik ik deze regelaar om hele wisselstraten mee te leggen.

@Martin (DTS).
Je mail is zeker toegekomen en werd aan de andere leden van de groep gedeeld. Daarna zijn er een aantal vragen naar boven gekomen. Als ik naar jou idee verkeerde informatie heb verstrekt, dan excuseer ik me daar voor.
Feit is wel dat je bericht me eigenlijk geen duidelijke richting geeft, iets wat waar we op Rijswijk wel naar op zoek waren.

De huidige stand van zaken:
De combinatiemogelijkheden van Loconet - S88/X-press-net/iTrain werd me ondertussen ook via andere kanalen bevestigd.
Wordt het dan ook Loconet (Yamorc, Digikeijs, LocoHDL,...) ten voordele van RS-bus (Lenz/LDT) of S88N-bus (Digikeijs, Yamorc, LDT, Zelfbouw,... ), daar zijn we nog niet uit. UPgading van de Lenz-centrale naar LZV200-V4.0 wordt wel overwogen. Overstap naar een andere centrale is ook al ter sprake gekomen, in zoverre deze compatibel blijft met een bediening met Lenz handregelaars LH100 en LH101. Voordeel zou wel de mogelijkheid om de baan te bedienen met smartphone en tablet zijn.

Ik ben momenteel bezig om eerst te bepalen wat er exact nodig is om de complete baan te sturen en dit voor de voornoemde systemen en combinaties. We zijn niets met een baan waar de helft of minder van gedaan wordt. Dat het een meerjarenproject wordt, staat buiten kijf. Budgetbeheersing is hierbij een meer dan duidelijk gegeven, je praat snel over een paar k€ want het gaat snel. Daarna komt het stellen van prioriteiten en fazering van de ombouw zodat de baan minsten blijft werken en bruikbaar is na elke faze.
We praten dan ook over ongeveer 200 blokken, waarbij dus ook het aantal bezet- en terugmelders  min of meer gekend is.
Er liggen zo'n 60 wissels op de baan en minimum 15 seinen moeten bediend worden, de andere 60 2-lampenseinen staan in het schaduwstation en andere aansluitingen. Dat heb je natuurlijk met een grote baan.

Al bij al, geen beslissignen die genomen worden over 'één nacht ijs'.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Driesel

Hoi Frans,

Complex plan heb je daar in het vooruitzicht. Je spreekt van 100 blokken: vind ik wel heel veel. Is er iemand in jullie club die al ervaring heeft met digitaal rijden en dan vooral een baan automatisch aansturen?
Want uit ervaring weet ik dat er inderdaad veel modelspoorders digitaal rijden; maar dat automatiseren is iets geheel anders.
Zoals gezegd vind ik dat er al zeer veel blokken in je plan zitten. Eerste vraag is dus: heb je die allemaal nodig, of heb je die ingepland om een bezetmelder per segment te hebben (en dus minder bekabeling)?
Tweede opmerking: om de kosten te beperken, het overzicht te behouden en ervaring op te doen zou ik beginnen met jullie parade-traject en schaduwstation te automatiseren (volgens mij het bovenste deel van jullie baan als ik me het goed herinner). Op het onderste deel zou ik dan nog manueel rijden; daar heb je ook een stuk om te rangeren, dus ideaal.

Wij hebben bij de MSKK enkele jaren geleden ook de Paradebaan volledig gedigitaliseerd en ge-automatiseerd. Het leek ons een eenvoudige klus: de bestaande bedrading voor analoge sturing (met diverse stop- en afrem-secties) verwijderen en vervangen. Je weet wel: digitaal is maar twee draadjes zeiden ze toch? Niet dus  :D

De Paradebaan 2.0 wordt ook aangestuurd door een Lenz-centrale met een LAN-Interface. Bezetmelding gebeurt via LDT-melders en via RS-bus. Werkt perfect. Dus waarom zou je jullie bestaande Lenz-centrale vervangen? Ok, er bestaan centrales die er hipper en flashy uitzien, maar je zal ze toch maar gebruiken als interface naar de computer.

Andere vraag is inderdaad welk systeem je wil gebruiken voor de bezetmelders: dit hangt uiteraard af van wat je Lenz-centrale kan.
Ik denk dat de goedkoopste bezetmelders die van Digikeijs zijn. Maar dan moet je er vinden die compatibel zijn met je Lenz-centrale en bijkomend probleem: gezien de huidige situatie rond Digikeijs zullen die nog beschikbaar zijn?

Met S88 moet je alle bezetmelders achter elkaar aansluiten; bij zo'n grote clubbaan moet je ook rekening houden met de data-overdacht over de lengte van je kabels. Naar het schijnt is die S88 dan minder betrouwbaar.
Loconet is beter over grote afstanden en ook flexibeler: als je een melder wil bijplaatsen/ verwijderen heeft dat geen invloed op de opeenvolging van de bezetmelders.
RS-bus werkt prima op onze Paradebaan maar ook hier moeten de bezetmelders elkaar opvolgen en moet men ook rekening houden met de lengte van de draden van de RS-bus.

De producten van YaMorc volg ik op de voet: die zijn ontwikkeld door en voor een modelspoorder. Zullen ongetwijfeld goeie producten zijn: afwachten dus wanneer die voldoende beschikbaar zijn.

En dan heb je nog de besturingssystemen.
De MSKK Paradebaan werkt met RailWare: mooi en uitgebreid systeem, maar persoonlijk vind ik het een moeilijke leercurve hebben, en het is enkel in het Duits beschikbaar.
Op 'Court du Bouton' wordt iTrain gebruikt: dit programma heeft een veel gebruiksvriendelijkere vormgeving. In het Nederlands beschikbaar en de leercurve lijkt mij makkelijker.
Zelf gebruik ik thuis RocRail: hier heb ik ook wat moeten zoeken, maar is rijkelijk gedocumenteerd op het net, beschikbaar in het Nederlands en bovenal gratis. Na wat zoeken werkt dat nu perfect op mijn baantje. Als centrale heb ik thuis tevens een DR5000 en die doet ook perfect wat verwacht wordt. En zo lang die geen problemen geeft, heb ik die ook niet meer upgedate.

Een aanrader om je wat te verdiepen in die ganse digitale aansturing is het Duitstalige tijdschrift 'Digitale Modellbahn'.
En anders kom je nog eens langs in onze club voor overleg :D

Succes

SuSke

#1356
Citaat van: Driesel op 13 februari 2023, 15:13:19 PM
Complex plan heb je daar in het vooruitzicht.

Daar zijn we ons meer dan bewust van.

CiteerJe spreekt van 100 blokken: vind ik wel heel veel.
...
Eerste vraag is dus: heb je die allemaal nodig, of heb je die ingepland om een bezetmelder per segment te hebben (en dus minder bekabeling)?
Tweede opmerking: om de kosten te beperken, het overzicht te behouden en ervaring op te doen zou ik beginnen met jullie parade-traject en schaduwstation te automatiseren (volgens mij het bovenste deel van jullie baan als ik me het goed herinner). Op het onderste deel zou ik dan nog manueel rijden; daar heb je ook een stuk om te rangeren, dus ideaal.

Daar ligt het kalf inderdaad gebonden. Bedoeling is om in stukken te werken die logisch zijn om te automatiseren. Het paradestuk en desbetreffend schaduwstation zijn dan ook de eerste stukken waar we mee in gang schieten.
Het schaduwstation van de paradebaan heeft 8 bakken met telkens 9 sporen. Gecombineerd met de 7 bakken met 7 sporen van het schaduwstation van de havenbaan heb je 16 terug- en bezetmelders per bak - louter toevallig ook een veel voorkomende standaard. Tel je dit uit dan heb je al 121 blokken / melders steken onder het schaduwstation.
Voordeel is dat je treinen opbouwt in iTrain met lengtes van 1,20m en die in het schaduwstation ook per 1,20m kan laten stoppen - optimaal gebruik van je sporen.
Ook de doorverbinding per bak blijft beperkt tot het doorverbinden van je communicatie-bus.

Rond die communicatie-bus krijg je dan de nodige perikelen.
S88: Alles moet in de juiste volgorde zitten en gelijk juist en goed genummerd zijn. Je wil niet bij elke uitbreiding een boel gaan 'her-nummeren'. Gevoeligheid voor andere signalen bij langere lengtes is ook niet onbelangrijk.
RS: Je haalt de problemen zelf ook al aan en zijn vergelijkbaar met S88
Loconet: Enorm flexibel systeem maar de Lenz centrale kan er niet mee overweg.

Oplossing is dus te zoeken in een combinatie van Loconet en Lenz. Ondertussen de bevestiging gekregen van Xander (iTrain) dat je in iTrain de 2 systemen met elkaar kan laten werken op 1 pc met 2 USB poorten met de professional-versie. Het X-press-net blijft dan draaien via de Lenz-centrale terwijl Loconet rechtstreeks met de PC praat. iTrain stuurt dan beide systemen aan. In theorie dus - ik ben nu nog op zoek naar praktijkvoorbeelden.

Upgrade van de LZV100 naar een LZV200: Je hebt geen LAN meer nodig om een verbinding met de pc te maken. Toevallig kost de LAN-interface net zoveel als de upgrade van je centrale... Een upgrade naar versie 4.0 geeft je dan de mogelijkheid om met de LH101 69 functies te bedienen in plaats van de gekende 29 nu.

CiteerEen aanrader om je wat te verdiepen in die ganse digitale aansturing is het Duitstalige tijdschrift 'Digitale Modellbahn'.
En anders kom je nog eens langs in onze club voor overleg.

Daar heb ik al een aantal exemplaren van, moet ik dus nog eens vastnemen.
En je mag me zeker nog eens verwachten zo ergens in Mei, tijdens de jaarlijkse vakantie aan de kust.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

Suske,

Jullie project maakt me bijna 20 jaar jonger. In 2005 werd de toenmalige clubbaan van DE PIJL volledig omgebouwd van analoog rijden/blokbeveiliging, naar volledig digitaal rijden/ blokbeveiliging. Indertijd gekozen voor ZIMO omdat we toen al bijna 15 jaar positieve ervaring hadden met ZIMO.

Mss eens contact opnemen met Jan Van Tassel of Paul Vergucht.
De specialist indertijd is spijtig genoeg al bijna 10 jaar overleden (Chris Van der Auwera)

Roland

RobVille

Citaat van: SuSke op 15 februari 2023, 13:35:20 PM
In theorie dus - ik ben nu nog op zoek naar praktijkvoorbeelden.

Goed, gebruik iTrain al verscheidene jaren. Zelf heb ik de professionele versie. Ik maak gebruik van diverse interfaces.

VPEB -- OC32 --> aansturen van de US seinen (USB),
VPEB -- UCCI --> rijden met modelauto's (USB),
Uhlenbrock LocoNet terugmelders via een ESU interface naar ECoS (LAN),
LS_Digital --> Railspeed (LAN),
LS_Digital --> DMX koofverlichting (LAN)

Werkt prima binnen iTrain met elkaar samen :)

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

RobVille

Citaat van: SuSke op 15 februari 2023, 13:35:20 PM
Voordeel is dat je treinen opbouwt in iTrain met lengtes van 1,20m en die in het schaduwstation ook per 1,20m kan laten stoppen - optimaal gebruik van je sporen.
Ook de doorverbinding per bak blijft beperkt tot het doorverbinden van je communicatie-bus.

Zelf vind ik ook dat je teveel terugmelders gebruikt. De modules voor stroomdetectie zijn niet bepaald goedkoop. In iTrain kun je bijvoorbeeld werken met logische blokken. In principe kun je dan volstaan met een terugmelder voor een blok. Voorwaarde is wel dat de locomotieven geijkt zijn. Je modules zijn 120 cm. Je kan bijvoorbeeld twee modules koppelen, waardoor je het aantal terugmelders met een reduceert waardoor je een module uitspaart. Door gebruik te maken van dit type connectoren kun je de bakken doorverbinden met een korte printerkabel. Je kan ook de klassieke blokindeling kiezen. Volgens mij kan je veel geld besparen door een optimale blokindeling.


D-Sub stekker

Het is maar een idee!

Rob

I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

SuSke

Citaat van: RobVille op 15 februari 2023, 22:42:26 PM
Zelf vind ik ook dat je teveel terugmelders gebruikt. De modules voor stroomdetectie zijn niet bepaald goedkoop.

Daar ben ik me zeker bewust van en probeer die ook zoveel mogelijk te beperken.

Citeer
In iTrain kun je bijvoorbeeld werken met logische blokken. In principe kun je dan volstaan met een terugmelder voor een blok. Voorwaarde is wel dat de locomotieven geijkt zijn.

Daar wil ik dan wel eens meer over te weten komen hoe je dat in elkaar steekt.

Locomotieven ijken is leuk als je met je eigen spullen werkt, maar datzelfde doen voor een clubbaan is andere koek.
Op een rijdag brengen de leden andere treinen mee en je kan eerst een paar uur gaan treinen ijken.
Bovendien rijdt niet elke loc in steeds dezelfde samenstelling wat ook weer een invloed heeft op de ijking.
Je zit snel aan een paar 100 locs die je initieel mag gaan ijken en op de rijdag nog eens elke nieuwkomer.
Je namiddag is zo voorbij. Lijkt me niet zo'n goed idee.
Het systeem moet werken voor elke loc van elk lid, geijkt of niet geijkt zonder aan de instellingen van decoders te moeten gaan morrelen en met gelijk welke sleep aan de haak of in losse rit.

Als ik de handleiding goed lees, dan vrees ik dat we er sowieso op uitkomen om in elke bak 1 melder te zetten die als stopmelder moet werken en je trein laat stoppen op pakweg 100cm van de beschikbare 120cm. Als je dan de treinlengtes goed hebt ingesteld weet iTrain welke blokken bezet zijn door die trein en laat de volgende normaal stoppen in het achterliggende blok (= modulebak). Treinsamenstellingen maak je door met vaste lengtes te werken in veelvouden van 120cm.

Maar goed, heb nog een paar tientallen filmpjes van Bob Fuller te zien op You-tube eer ik het allemaal snap.

Citeer
Je kan bijvoorbeeld twee modules koppelen, waardoor je het aantal terugmelders met een reduceert waardoor je een module uitspaart.

Het maakt niet uit of je een blok doorkoppelt of niet. Elke module moet sowieso een aansluiting op de rijstroom krijgen vanuit de juiste booster, dus stukken waar geen melding op zit worden gewoon op de ringleiding aangesloten.
Als ik een dubbelrichtingsblok heb dat over 3 bakken van 1,20m doorloopt (dus 3,60m lang) dan heb ik daarvoor 2 melders van pakweg 40cm nodig, 1 in de eerste bak en 1 in de laatste bak die beide werken als inkomst- en als stopmelder in functie van de richting waarin gereden wordt. Het overige deel op de bak en de tussenliggende bak worden niet gedetecteerd en aangesloten aan de ringleiding (al dan niet met tussenvoeging van diodes).
Wil je alles detecteren, dan maak je de inkomst- en stopmelder gewoon 1,20m lang en hang je een bezet- en terugmelder aan de tussenliggende bak - dus 1 melder per bak.

Issue is dat ik zo slechts 8 sporen heb, Alle andere sporen zijn korter (zie onderstaand helaas niet actueel plan - klikken maakt het groter)

Vaerwegh Dok - status 2023-01-15 - blokplan by Frans Peeters, on Flickr



Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RobVille

Frans,

Locomotieven ijken is leuk als je met je eigen spullen werkt, maar datzelfde doen voor een clubbaan is andere koek.
Op een rijdag brengen de leden andere treinen mee en je kan eerst een paar uur gaan treinen ijken.
Bovendien rijdt niet elke loc in steeds dezelfde samenstelling wat ook weer een invloed heeft op de ijking.
Je zit snel aan een paar 100 locs die je initieel mag gaan ijken en op de rijdag nog eens elke nieuwkomer.
Je namiddag is zo voorbij. Lijkt me niet zo'n goed idee.
Het systeem moet werken voor elke loc van elk lid, geijkt of niet geijkt zonder aan de instellingen van decoders te moeten gaan morrelen en met gelijk welke sleep aan de haak of in losse rit.

Als ik de handleiding goed lees, dan vrees ik dat we er sowieso op uitkomen om in elke bak 1 melder te zetten die als stopmelder moet werken en je trein laat stoppen op pakweg 100cm van de beschikbare 120cm. Als je dan de treinlengtes goed hebt ingesteld weet iTrain welke blokken bezet zijn door die trein en laat de volgende normaal stoppen in het achterliggende blok (= modulebak). Treinsamenstellingen maak je door met vaste lengtes te werken in veelvouden van 120cm.


iTrain is een zeer flexibel programma. Om de treinen via de computer aan te sturen, zul je alle digitale locomotieven van de leden in iTrain moeten invoeren. IJken (beide kanten) van de locomotieven is essentieel zeker als je met logische blokken rijdt. Leg ik later wel uit ;) Dan is het vrij makkelijk om ook de locomotieven te ijken. Ik gebruik Railspeed en binnen een paar minuten is het klaar. Je zult ook de wagons moeten invoeren. Je bent niet gebonden aan vaste lengtes! Op die manier kan je treinen samenstellen. Je hoeft niet te "morrelen" aan instellingen, treinlengtes, multitractie, solo rijden. Kost dus wel wat werk  ;)  iTrain maakt automatisch een Backup van al je werk. Je hebt gelijk, ik heb maar een thuisbaantje. Waarom gebruik je geen proefversie van iTrain?

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

SuSke

We zitten momenteel nog in de begrotingsfaze. Eerst weten waar we aan beginnen en wat de kost is alvorens een draaiende baan te gaan ombouwen.
De proefversie heb ik nog niet angevraagd, maar dat zal er sowieso op een bepaald moment wel van komen. Desnoods eerst in eigen naam om later mijn eigen baantje ook wat te sturen (waar leert men wat  :) :)).

Het definiëren van je treinen kan je op een slimme manier doen.
Vermits we niet met vaste stammen rijden, maken we een basis stam aan van 85cm lang. Samen met een locomotief van 30cm is de basis stam dan 115cm lang en past in een blok van 120cm. Rijdt je met een langere stam dan zet je daar gewoon een volgende 'stam' met een lengte van 120cm achter (of je die nu haalt of niet - speelt geen rol).
Vermits onze bakken 120cm lang zijn, en de blokken daardoor een veelvoud zijn van 1,20m blijf je met je treinen in een aantal bakken.
Je hoeft niet elek wagon te definiëren, je kan een stam ook opstellen en er zoveel als je wil aanhangen of verwijderen. Je maakt er een aantal aan met de karakteristiek 'personen - expres', 'personen - lokaal', goederen - licht', 'goederen - zwaar',... Ook je loc's maak je generiek aan.
Deze methode heb ik terug gevonden in een manual van Train Support om 'flexibel' met de trein-definities om te springen. Je moet alleen zorgen dat je voldoende definities aangemaakt hebt.

Railspeed heb ik terug gevonden bij Modelbouwled.nl. Alleen spijtig dat er zo weinig info rond gegeven wordt.
Ook bij MCC Modelcars info gevonden en van mijn stoel gevallen van de prijs +€300,00  :o :o - Er zullen er goedkopere gevonden worden :-[
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RobVille

#1363
Frans,

Op deze manier, denk ik, dat je met een bloksysteem waarbij elk blok van 120 cm een melder / geen melder nodig heeft, je beperkt in de mogelijkheden en erg kostbaar wordt. In je schaduwstation kan je bijvoorbeeld een spoor onderverdelen in blokken. Een blok kan dan bestaan uit sporen op de drie modules van elk 120 cm. Je blok wordt dan 360 cm lang. Bij blokindelingen hoort een trein in een blok. Wil je in je schaduwstation bijvoorbeeld drie treinen op een spoor parkeren, dan worden dat dus drie blokken. Als voorbeeld gebruik ik de logische blokindeling. Je neemt dan bijvoorbeeld drie modules met een spoor als een apart blok. In elk spoor maak je twee aansluitingen voor de rijstroom (betrouwbaarheid). Deze lus je onderling door en sluit deze uiteindelijk aan op je terugmelding. Op die manier gebruik je een terugmelding in plaats van drie. Het blok kan in beide richtingen bereden worden. Stel je gebruikt iTrain, dan kun je in de instellingen van het blok de posities van de trein nauwkeurig bepalen. Op die manier wordt alles gedetecteerd. Met de optie controleer lengte kun je bepalen of de trein wel past in een blok. Mijn oude modelbaan "Court du Bouton" werkte ook met logische blokindeling. Let op dat wissels nooit deel uitmaken van een blok.



In je schaduwstation staan ook seinen. Deze zijn niet echt nodig en kunnen virtueel aangemaakt worden. Dit spaart een aantal schakelmodules. Hoe dan ook wordt de digitalisering een kostbare zaak.

Maria Zeller levert ook een apparaat om te ijken en deze device kan ook in iTrain gebruikt worden -->
https://kpf-zeller.de/product_info.php?language=de&info=p69_speed-cat-plus-spur-h0.html

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

ramdani

die KPF-Zeller heb ik een paar weken getest, de resultaten zijn variabel, met sommige loks gaat het goed en met andere helemaal niet.
de resultaten zijn teleurstellend, ik heb het terug retour gestuurd;

linksom of rechtsom, welk programma je ook gaat gebruiken, ijken zal je moeten doen, daar zijn de meeste programma's op gebaseerd;
dat ijken kan je tot een minumum beperken in iTrain, je hoeft niet alle stappen te meten, de andere stappen worden door iTrain ingevuld;

mvg,
Michel
c+k-rail/weichen walter flexrail met Roco z21 start,Digikeijs decoder en terugmelding,iTrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0