Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

C-wissels

Gestart door conmeljanand, 01 juni 2005, 13:38:22 PM

conmeljanand

Misschien bestaat er reeds een lijntje en indien het zo is, vind ik hem niet terug!:Ixx(

Daarom een nieuwe !!

Kan er iemand uitleggen waarom een loc stil valt op een C-wissel (enkelvoudige L of R) = geen electriciteit meer (getest met het bewegen met de hand van de loc) = lichten bijv. vielen uit. Wat scheelt er aan ?
Er is geen probleem, indien de loc genoeg snelheid heeft!

Alle reacties zijn welkom !;)
jan

n/a

Verbogen sleper te Bol of te hol, dus niet vlak.
Verbogen aandruk veerttjes, dus te weinig druk aan 1 of beide zijden.
Sleper te kort tenopzichte van het contactloze gedeelte van de wissel.

conmeljanand

Ja, zou kunnen.

Ik ga deze mogelijkheid uitsluiten door met meerdere locs dezelfde test uit te voeren  !

Dnak u voor de tip[;)]
jan

conmeljanand

voort bordurend :

ik heb een collega[;)] op het werk die mij de volgende situatie schetste en  vraag stelde [?]:

- hij rijdt analoog, geen marklin-treinen, wel C-rails (spoorstaven + en -)

- hoe kan hij zijn problemen met z'n wissel oplossen ? - kortsluiting
jan

n/a

Qua stroom voorziening zijn c-rails zeer betrouwbaar. Waar het aan kan liggen. Vuile rails, vuile wielen, puntjes van de wissel die te hoog staan, verbogen sleepcontact.

Kortsluiting met een loc op een wissel kan je krijgen doordat er iets met de wissel is. Doet het loc het op elke wissel? Zit het sleepcontact goed. Komen er geen tandwielen achter de locwielen ergens in aanraking met de rails. Ook dan kan je kortsluiting krijgen. Enkele Marklin locs hebben van dit fenomeen last. Ik weet dat sommige serie 78 tenderlocs er last van hebben. Niet de mijne trouwens. De ene meer dan de andere ook al zijn ze van hetzelfde type loc. Bij locs die kortsluiting veroorzaken zal de marge tandwiel, locwiel wel niet goed zijn. We hebben het dan wel vaak over toch al wat oudere locs.

n/a

citaat:
Geplaatst door conmeljanand

voort bordurend :

ik heb een collega[;)] op het werk die mij de volgende situatie schetste en  vraag stelde [?]:

- hij rijdt analoog, geen marklin-treinen, wel C-rails (spoorstaven + en -)

- hoe kan hij zijn problemen met z'n wissel oplossen ? - kortsluiting




Zoals dat ook bij echte tweerail wissel gedaan wordt, of moet worden, dus door het puntstuk te polariseren. Oftewel van de juiste polariteit te voorzien.

Wim

conmeljanand

wim,

polariseren, kunt u dit in het kort even uitleggen hoe dit moet uitgevoerd worden op een C-wissel, zodat ik dit aan mijn Franse collega-treinfanaat[;)] kan uitleggen.
Dank u[:)]
jan