Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Belgische Sommerfeld bovenleiding

Gestart door ThierryDS, 28 juli 2009, 22:53:24 PM

Gerolf

Ga eens buiten kijken, Rian. Dan zie je hoe bovenleiding aan een wissel geplaatst wordt: afspanning, dubbele uithangers, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Als beginneling is het natuurlijk niet altijd simpel boven een wissel, als je de mogelijkheid heb om ergens op een brug te staan boven de sporen en als je geluk heb dat daar een wisselstraat ligt heb je een beter beeld hoe de draden hangen, neem alvast papier en potlood mee voor aantekeningen[:)]

conducteur

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ga eens buiten kijken, Rian. Dan zie je hoe bovenleiding aan een wissel geplaatst wordt: afspanning, dubbele uithangers, ...


Dat heb ik gevonden, en wat als er die paal staat op een plaats waar er een gewone paal voor bovenleiding moet komen te staan? (dat heb ik niet gezien op mijn tocht.)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

modeltreinbart

Dan word er gebruik gemaakt van 1 mast met een rijkwijte over bijde sporen of dan word de andere verwijderd.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

conducteur

Ik denk dat je de situatie niet goed hebt begrepen.
De trein komt uit een bocht --> enkelspoor (bovenleiding is hier reeds gemonteerd) daarna is er nog een stukje recht spoor en dan volgt de wissel. Aan een wissel zet men een paal met twee uitleggers, zoals Gerolf zij, maar wat als de plaats overeenkomt met de lengte van een rijdraad (250 mm)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dgrr57

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik denk dat je de situatie niet goed hebt begrepen.
De trein komt uit een bocht --> enkelspoor (bovenleiding is hier reeds gemonteerd) daarna is er nog een stukje recht spoor en dan volgt de wissel. Aan een wissel zet men een paal met twee uitleggers, zoals Gerolf zij, maar wat als de plaats overeenkomt met de lengte van een rijdraad (250 mm)


Misschien was de vraag niet duidelijk [;)]
Wat ik al gezien heb, voor een dubbelsppor :



Zwart : bovenleiding
Rood : paal
Groen : bijkomende palen voor wissels tussen de twee sporen.

De draden van de bovenleidingen kruisen gewoon. Let op : draad van 'normaalspoor' moet onder de draad van aftakking komen.
Sorry geen foto. Maar gewoon eens in Brussel-Zuid gaan kijken. Daar zijn er tientallen voorbeelden te zien vanaf perron.

gjvdz

Zou je op de manier die beschreven staat in MSM ook zelf zwitserse (Rhb of MGB) bovenleidingen kunnen maken??
Mvg Giel-Jan

bellejt

Als je ingewikkelde bovenleiding van bovenaf wil zien dan kan je dat makkelijk in Denderleeuw of Dendermonde.Tweemaal een prachtig zicht.