Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Belgische Sommerfeld bovenleiding

Gestart door ThierryDS, 28 juli 2009, 22:53:24 PM

ThierryDS

Ik ben momenteel een baan aan het bouwen naar Belgisch voorbeeld.  Ik zou graag Sommerfeld bovenleiding plaatsen maar dat wil me niet lukken.  Ik probeerde ooit een portaal te solderen en het viel gewoon uiteen.  Kan iemand me meedelen hoe je eraan begint, wat je nodig hebt, bv welk soort soldeerbout enz?  Weet misschien iemand een site waar je info vindt over de bouw? Foto's?

Groeten
ThierryDS

tufken

Sommerfeldt heeft daar een volledig boek (handleiding van), daar staat alles met foto's in uitgelegd van de verschillende bovenleidingen volledig in kleur.
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Gerolf

Messing of andere metalen aan elkaar solderen is een heel verhaal. Ik ben er mee bezig voor ??n of ander tijdschrift [;)]
Zelf gebruik ik 3 soorten apparaten, afhankelijk van de toepassing op dat moment:
Een soldeerstation (50W, regelbare temperatuur) met verschillende stiften, voor veruit de meeste verbindingen.
Een klein gasbrandertje, om vlakken te vertinnen, grotere verbindingen te maken, ...
Sinds kort een WSA (weerstandsoldeerapparaat) om snel plaatselijk te werken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ThierryDS

Ik ga is kijken voor die handleiding (waarover Tufken het heeft) en wacht dan ook dat artikel van u af Gerolf....

Groeten

eddy

Dag Thierry,

nog even geduld ,er komt een verslag in MSM over zelfbouw Belgische bovenleiding.

groeten Eddy[;)]

ThierryDS

Dag Eddy,

Merci, Dat is goed nieuws.  Ik kijk ernaar uit.

Groeten,
Thierry

eddy


Rochevalien

Ik kijk ook uit naar die artikels over (weerstands)solderen ?n over Belgische bovenleiding,we zijn daar namenlijk zelf ook mee bezig[:p]Gaat het artikel trouwens ook over rijdraden maken?
Je vindt daar wel een heleboel over op het net maar ik ben toch wel eens benieuwd hoe iemand anders dat maakt. Wait and see?

Gerrit


conducteur

Ik ben ook ge?nteresseerd, want ik ben nu bezig met bovenleiding van sommerfeld aan het plaatsen op het minibaantje. En rijdraad maken lijkt mij niet moeilijk[:o)], want kant en klaar kost dat +-5 euro[}:)].  
Met een een elektrische testlok en wat rijdraad aan de slag gegaan zonder handleiding. Veel gekeken naar het grote voorbeeld, dan mijn eerste paaltje gezet, rijdraad eraan(niet vast) ander paaltje erbij halen, ook hangen aan de rijdraad, testloc om te kijken of er overal contact is, gaatje boren paaltje er in. Rijdraad vasthangen... en zo verder tot we klaar zijn. Staat het paaltje op de verkeerde plaats dan bestaan er genoeg opvulmiddelen en weet ik veel wat allemaal (bv kabelgootje aanleggen waar een stroomvoerende draad doorloopt)

EDIT: Ik heb ondertussen 'ontdekt' dat het paaltje op ongeveer 34 mm vanaf het midden van de rail moet staan. Ik heb dan maar een simpel malletje gemaakt, 2 zaagsneden op 16 mm van elkaar in een stukje afvalhout waar de sporen netjes inpassen, en dan in twee gezaagd (haaks op de zaagsneden voor de rails zodat je er twee hebt.) In elk stukje een gaatje gemaakt waar een potlood in past op 34 mm vanaf het midden van de rail, nageltje in het midden van de zaagsnede op elk plankje, en dan touwtje geknipt met een lengte van 250mm en 360mm(om tussen de twee nageltjes te spannen, ter vervanging van de rijdraad). Nu kan ik zeer gemakkelijk werken.[:)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eddy

@Gerrit,ja ook het maken van de rijdraad word beschreven.Maar ik denk dat dit als het laatste aan bod gaat komen.

@Conducteur,rijdraden van 36 cm zijn niet realistisch,voor een beetje in de goede richting te komen moet je toch rond de 50 cm zitten,en dit is eigenlijk nog niet exact op schaal.

groeten Eddy

conducteur

Bij de NMBS staan de masten voor de ophanging van de bovenleiding op een veelvoud van 7 meter uit elkaar.  De minimumafstand is 21 meter en de maximumafstand is 63 meter.  Op 1/87 komt dit overeen met 80,47 mm, wat om praktische redenen wordt afgerond naar 80 mm.  De normale afstanden worden dan 240 mm voor 21 meter, vervolgens 320, 400, 480, 560, 640 en 720 mm.
Bron:http://www.ho-modelspoorwegen-grootspoor.be/nmbsbovenleidinga.htm
enne: die 50 cm is niet bruikbaar in mijn bochtje van 420 mm straal[:)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

BD1701

Hey Conducteur, ik ben aan het twijfelen als ik bovenleiding ga plaatsen op mijn baan of niet, maar in ieder geval lijkt mij uw zelf gemaakt malletje met die afstanden een handig iets. Heb je soms foto's van hoe dat eruit ziet, zou heel handig zijn?
Verder had ik eigenlijk nog graag geweten als het eigenlijk doenbaar is om bovenleidingen ook achteraf te plaatsen, ik bedoel daarmee eenmaal de ballast, dienstpad, en begroening is aangebracht?
 

conducteur



Maak het gat groot genoeg zodat er een potlood door past waarmee je een markering kan aanbrengen, bij mij was dat 7 mm. Ik heb de nageltjes weggelaten, maar dat zou  je nog kunnen doen als extraatje. Gewoon alles doen zoals hierboven beschreven en dan kom je deze twee plankjes uit. De sleuven kan je zo op je sporen klikken.


EDIT: Nu ben ik aangekomen aan mijn wisselstraat. Eerst is er nog een recht stukje (10cm) en dan volgen de 2 rechtse wissels. Hoe moet je dan je bovenleiding plaatsen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

loebaske

Op onze site www.gra-trefpunt.be staat netjes uitgelegd om zonder problemen de Sommerfeld bovenleiding te plaatsen/boren, kijk eens onder modullebouw...[:)]

conducteur

Hoe moet ik mijn  bovenleiding plaatsen bij wissels? Aan de 'aftakking' een enkelsporig portaal zetten en vandaar met 2 stukjes rijdraad naar elke richting van de wissel 'vertrekken'?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum