Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Zeebrugge-haven : wat is dit?

Gestart door eve, 26 juli 2009, 20:41:28 PM


eddy

Lijkt mij een scanner,mischien voor illigalen te detecteren die de oversteek naar Engeland willen maken?Kan er 100% naast zitten maar lijkt mij het meest logische.

groeten eddy

hobbyist

daar staan wel camera's bij maar de rechthoekige dingen lijken me wel laag voor een scanner. op welke hoogte is de foto genomen?.

conducteur

ik vermoed dat de foto genomen is van op de brug= juist hoog genoeg om met een vrachtwagen/trein/... er onderdoor te rijden.
Die illegalen, dat zou wel eens kunnen, de treinen die daar passeren rijden namelijk naar de containerterminal waar de containers op de schepen worden geplaatst met van die gigantisch grote kranen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

citaat:
Geplaatst door eddy

Lijkt mij een scanner,mischien voor illigalen te detecteren die de oversteek naar Engeland willen maken?Kan er 100% naast zitten maar lijkt mij het meest logische.



Voor scanners voor illegalen lijken de toestellen mij te klein.  Om door de wand van een container te 'kijken' heb je r?ntgenstralen nodig (oa de containercontrole bij de douane in de haven van Antwerpen, waar ik onlangs ter plaatse 'live' beelden gezien heb van containercontroles).  Ook zie ik nergens waarschuwingsborden staan voor gevaarlijke straling.  Als illegaal moet je goed gek zijn om in een container te kruipen waarvan je niet weet wat de eindbestemming is en hoelang deze onderweg gaat zijn.  Voor de mobiele controle van illegalen in vrachtwagens is de installatie ook een pak omslachtiger dan deze hier op de foto.

Vorig jaar ben ik voor beroepsdoeleinden vaak bij Arcelor (Sidmar) in Zelzate geweest en daar staan er ook dergelijke scanners.  Deze worden gebruikt om schrootladingen te controleren op radioactieve stoffen.  Die scanners zijn kwa uiterlijke bijna hetzelfde en dienen misschien om radioactieve ladingen op te sporen?

Groetjes, Peter


Doornroosje

Correct,

sinds 9/11 zijn er een aantal beperkingen gekomen op vrachten van en naar de VS. Alle wagens werden reeds in de Antwerpse Haven op radioactiviteit gescand, nu volgt kennelijk ook Zeebrugge.

De werking is vrij simpel. Indien er radioactiviteit boven de normale normen gemeten wordt, wordt er een foto genomen van de wagen met wagennummer. Die wordt ons dan opgezonden ter info, maar ongetwijfeld worden deze wagens enorm in het oog gehouden ivm eventuele nucleaire transporten voor militaire doeleinden.

Soms wel confronterende foto's tussen. Ik heb eentje waar de waarde ruim 30 maal wordt overschreden, en op de foto is nog duidelijk de rangeerder te zien die meerijdt zonder enige vorm van bescherming...

Het zijn dus wel degelijk radioactieve scanners.

factageklerk

Ik denk als we met onze ogen dwars door een container konden kijken dat we nogal wat zouden tegenkomen

citaat:
Geplaatst door Doornroosje

Correct,

sinds 9/11 zijn er een aantal beperkingen gekomen op vrachten van en naar de VS. Alle wagens werden reeds in de Antwerpse Haven op radioactiviteit gescand, nu volgt kennelijk ook Zeebrugge.

De werking is vrij simpel. Indien er radioactiviteit boven de normale normen gemeten wordt, wordt er een foto genomen van de wagen met wagennummer. Die wordt ons dan opgezonden ter info, maar ongetwijfeld worden deze wagens enorm in het oog gehouden ivm eventuele nucleaire transporten voor militaire doeleinden.

Soms wel confronterende foto's tussen. Ik heb eentje waar de waarde ruim 30 maal wordt overschreden, en op de foto is nog duidelijk de rangeerder te zien die meerijdt zonder enige vorm van bescherming...

Het zijn dus wel degelijk radioactieve scanners.

 

eve

citaat:
Geplaatst door Doornroosje



Het zijn dus wel degelijk radioactieve scanners.




Met dank aan Doornroosje voor het invullen van deze leemte...

Erik