Schaarste in modeltreinen: illusie of realiteit?

Gestart door cyberbeast, 16 juli 2009, 20:50:28 PM

cyberbeast

De laatste tijd zijn er nogal wat Belgische modellen verschenen.
In de toekomst komen er nog een boel aan. Te veel bijna.
En die kosten allemaal geld, allemaal kopen kan maar daar gaat de partner wss niet mee akkoord.
Je kunt ze ook later kopen, maar het probleem is dat ze vaak uitverkocht of nog moeilijk te vinden zijn.

Denken jullie dat die schaarste in modeltreinen bewust gecree?rd worden door de winkeliers/fabrikanten? Of is die schaarste er helemaal niet en zijn de treinen gewoon moeilijk te vinden? Of is er nog een andere factor waardoor het allemaal zo moeilijk lijkt?
 

Jurgen

Ach, M?rklin of Roco kan je een jaar later nog terugvinden in de winkels.

Als je LS Models als referentie neemt ben je verkeerd bezig. Ze hebben mooie modellen, maar volgens mij is hun oplossing ook niet de juiste. De oplage aanpassen aan het aantal bestellingen zou op een dag wel eens enorm kunnen tegenvallen, in hun nadeel dan wel te verstaan.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rochevalien

"allemaal kopen kan maar daar gaat de partner wss niet mee akkoord"

dat kon echt in de jaren 80 en negentig en misschien was de partner er toen al niet mee akkoord maar wie vandaag nog alle Belgische treinen wil hebben is ofwel h??l rijk ofwel niet goed bij zijn hoofd.


"Je kunt ze ook later kopen, maar het probleem is dat ze vaak uitverkocht of nog moeilijk te vinden zijn".

Praktische ?lle Belgische modellen die uitkomen (of kwamen) zijn beperkte produkties (met als uitzondering de bekende OVB wagons).
De rest is dan inderdaad vlug uitverkocht.

Sommige modellen werden door hun fabrikant in een iets t? hoge oplage gemaakt en daar "raakt men dan niet vanaf" (reeks 201 )
Voor de rest zullen we ons koopgedrag moeten aanpassen aan deze situatie of beter selektief kopen (tijdperk gebonden) en dan moet je niet meer alles kopen [;)]

Gerrit

krispy

Echt schaarste van nieuw materiaal zou ik niet echt zeggen , ja meestal zijn de eerste oplagen zeer snel weg zie LSM  maar een paar maanden ( of jaren ) nadien brengen ze weer een volgende reeks op de markt , zie maar met de reeks 13 , nu pas vallen de laatste nummers aan de beurt , als je niet nummer gebonden bent , kan je die nu ook nog nieuw aanschaffen , bij de reeksen 27/21 enz.. juist hetzelfde.
Als de loknummer geen belang heefd niet met inzitten , een variant wordt wel opnieuw uitgebracht.
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

dgrr57

citaat:
Geplaatst door krispy

Echt schaarste van nieuw materiaal zou ik niet echt zeggen , ja meestal zijn de eerste oplagen zeer snel weg zie LSM  maar een paar maanden ( of jaren ) nadien brengen ze weer een volgende reeks op de markt , zie maar met de reeks 13 , nu pas vallen de laatste nummers aan de beurt , als je niet nummer gebonden bent , kan je die nu ook nog nieuw aanschaffen , bij de reeksen 27/21 enz.. juist hetzelfde.
Als de loknummer geen belang heefd niet met inzitten , een variant wordt wel opnieuw uitgebracht.


Maar de varianten worden meestal wel tijdperk gebonden [:(]
Wat ik wel zie, is dat LSModels nu ook rerun's uitvoerd. En dat is positief [:)]. Zie HIER.

Peter

In plaats vaan schaarste, zou ik zeggen, overvloed. Tenminste als je ieder model wil hebben. Ik vrees dat het systeem (zoals bv LSM) wel eens als een boemerang zou kunnen werken. Die overvloed gaat er voor zorgen dat veel mensen keuzes gaan maken in wat ze kopen, en die aankopen zullen dan waarschijnlijk niet alleen van een bepaald merk zijn. Onze hobby is tenslotte meer dan enkel loks en rijtuigen/wagens verzamelen. In de bouw van een baan (rails, signalen, scenery, electronica enz.) gaat ook een deel (voor sommigen veel, voor anderen minder) van hun beschikbaar budget zitten.
Als ik oude Miba messenummers vergelijk van wat er toen aan nieuwigheden was, en de hoeveelheid welks nu ieder jaar op de markt komt, zie je een enorm verschil, ondanks het feit dat er minder verkocht wordt.
Met vriendelijke groeten
Peter

cyberbeast

Tja, keuzes eh.
Mijn vriendin en ik sparen momenteel om een deftig huis te kopen/bouwen.
Ik verlang echt nog een 77, 55 van VBV, Re460, TGV en de nieuwe 18 van de NMBS om dan nog maar van de rijtuigen te zwijgen. Net de 27 gekocht. 220 ? voor een lokje is redelijk wat geld en dat geld kan naar wat nuttigers gaan.

Alles kopen kan idd gewoon niet, dan heb je idd een vijs los of heel veel geld over. ^^

Op zich is het wel goed nieuws dat er reruns komen. Nummergebonden ben ik niet. Ik rij waarmee ik zin heb.
 

janjozef

Och wacht tot je oud en versleten bent, dan ligt meestal het loon wat hoger, de kinderen zijn uit huis dus heb je meer geld, maar ja, je bent al dood maar weet het nog niet [:(]

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Mr-tsjoektsjoek

Schaarste ?

Mijn baan staat vol, bijna geen vrij spoor meer om nog te rijden,...
De vitrinekast staat vol, enkele exemplaren zitten nog in de doos,...
Enkele tweedehands Duitse modellen wachten nog op ombouw naar Belgisch en/of digitaal,...
En dan staat er nog ??n en ander op bestelling...

Schaarste ?

T03

Nu begrijp ik wat je bedoelt met:
Wat baten biels en rail als de trein niet rijden wil ?
Alles staat vol[;)][:D]
Marc

citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

Schaarste ?

Mijn baan staat vol, bijna geen vrij spoor meer om nog te rijden,...
De vitrinekast staat vol, enkele exemplaren zitten nog in de doos,...
Enkele tweedehands Duitse modellen wachten nog op ombouw naar Belgisch en/of digitaal,...
En dan staat er nog ??n en ander op bestelling...

Schaarste ?

"I have a train riding in my brain"

JanD

Alhoewel ik moet bekennen, dat ik niet alles wat er in " Belgisch" uitkomt bijhoudt, wil ik wel een duit in dit zakje doen. Vanwege de " europeanisering" verschijnen er steeds meer dezelfde Loc's die alleen maar in kleurstelling verschillen. Logisch, als je een steeds grotere "markt" wilt bedienen op op een zo economisch handige manier. Dat er dan voor treinliefhebbers steeds minder te bekijken valt,is daar het logische gevolg van. Wanneer je e.e.a. met een wat " historischer" blik bekijkt is het natuurlijk andere koek. Of je vervalt in dure kleinseries: mooi, maar je moet er wel de middelen voor hebben, of,waarbij jullie in Belgie de mazzel hebben veel meer ex-DR/DB-Locs
te hebben gehad dan wij in Nederland, ben je afhankelijk van het veel kleinere aanbod van de grotere fabricanten. En dan zijn we natuurlijk, ook tezamen, een kleine markt!
Tegelijkertijd--maar dat is mijn persoonlijke opvatting-- zie ik steeds meer commentaar over uitgeleverde modellen, die --en detail-- klaarblijkelijk niet 100% voldoen aan het Grootspoor: ik word bijna beroerd van alle commentaar op wat ik zie als muggenzifterij!
Wat zou ik persoonlijk blij zijn, als bijvoorbeeld de als " grof" weggezette Graham Farish, of Dapol, een in Nederland kompleet ontbrekende 3700, 3900, 6100, of 6300 zouden willen uitbrengen!
Dan maar minder " en detail", maar wel op mijn baan!
Tenslotte: wat me in Belgie, maar in nog grotere mate, in Nederland
opvalt, is dat velen van ons bereid zijn bedragen te betalen voor super-gedetailleerde modellen, die voor het " gewone" volk voldoende zijn om een halve maand van te leven!
Vergis ik mij, of is " modelsporen" vooral een soort hobby aan het worden voor de " Happy Few"???
JanD

ERVIN

Hoi JanD , mooie uiteenzetting, maar vooral de waarheid , en voor ik hier mijn betoog ga neerpennen , toch maar even zeggen dat het hier puur om mijn persoonlijke mening gaat.

Voor mij hoeft een loc - rijtuig eveneens niet voorzien te zijn van alle toeters en bellen zoals die in het "echt" rondrijden.
Voor mij hoeft mijn bloktrein van twintig kolenwagons niet voorzien te zijn van allemaal verschillende rijtuignummers.

Als het maar "echt" lijkt ben ik al meer dan tevreden, wie ziet er trouwens op een meter afstand nog welk nummer een rijtuig draagt, wie ziet er op een meter afstand nog of een loc al dan niet een stekkerdoos heeft in een witte kleur terwijl dit eigenlijk een zwarte moest zijn enz..

Anders is het natuurlijk gesteld met de mensen die deze treinen in een vitrinekast willen zetten om ze  bvb. te verzamelen, geen slecht woord hierover hoor, even goede vrienden, niet iedereen heeft de plaats om een mooie baan te hebben, en van mij mogen deze mensen natuurlijk op hun strepen staan om hun model zo perfect mogelijk er te laten uitzien.Is ook logisch natuurlijk, een vitrinekast dient in de eerste plaats om je locs te showen, en daar sta je dan met je neus vlakbij, maar een loc van enkele honderden euro's of zelfs duizenden euro's zijn niet aan mij besteedt.

Ik beschouw de mensen die zulke bedragen kunnen geven aan treinen idd tot de " Happy Few" , maar als ik hier op mijn zolder mijn treinen kan laten rijden, al dan niet met de bijbehorende gebreken, ook dan beschouw ik mijzelf tot de " Happy Few".

En zoals er al meerdere malen gezegd geweest is in dit draadje, je zal en moet keuzes maken, of je moet de lotto gewonnen hebben, en dan nog??


T03

JanD, Erwin, ik ben er volledig met jullie eens.
Voor de "Happy Rich Few", zo was het vroeger ook, in de beginjaren van onze hobby, de hogere klasse kon het zich permiteren de anderen mochten er van dromen, tot de middenklasse beter zijn brood verdiende. Zegt men ons al geen jaren dat de middenklasse aan het verdwjnen is!
Wie heeft er ooit gezegd dat je alle locs moet kopen om aan modelspoor te doen ? Niemand toch. Ik heb zowel dure als 2dehands locs gekocht, maar enkel deze die mij interesseerden en niet om "alles" te hebben. Ofwel ben je(ook)een verzamelaar, en dan heb je, wat deze hobby betreft, nog meer centen nodig.
Ik heb vroeger nog stripverhalen verzamelt, en daar had(heb)je hetzelfde fenomeen, beperkte oplagen, genummerde oplagen,luxe oplagen, ondertekende oplagen(zo ver zijn we nog niet)en het is ook onbetaalbaar als je "Alles" wil.
That's live.

SpGr[;)]
Marc

"I have a train riding in my brain"

hobbyist

Ik verzamel niks maar ben content met 7 locs die ik heb. Wat me wel op valt is dat er steeds minder stoomlocs verkrijgbaar zijn. Ik heb het vermoeden dat die vroeg of laat niet meer gemaakt zullen worden enwe dan moeten overgaan op zelfbouw.

ysbeer

Ik hang er zo een beetje tussen in.
Kleine afwijkingen (die toch niemand weet of ziet)laten me koud
Goed rijden staat bij mij voorop.
Alles wat niet wil, of goed kan rijden koop ik niet of verkoop ik weer.
Verzamelen ja wel een beetje,ik heb een stevige hoeveelheid loks en wagens,en als ik iets mooi vind dat kom het er vroeg of laat.
Dat betekend inderdaad dat elke lok maar een paar keer per maand rijdt,of soms helemaal niet.
Toch besteed ik ook veel geld aan huisjes boompjes beestjes
Want een echt uitziende baan is belangrijk.
In tegenstelling met loks en wagens ben ik zeer zuinig met rails en wissels,niet te veel sporen ,niet overal sporen.
Maar wie het anders ziet gen probleem daar is het een hobby voor.

En geen stoomloks meer??
Kijk eens bij de kleinere BRAWA GUTZOLD .
Bijna elke stoomlok is te te koop (maar het kost wel)
wim