Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

mfx decoder

Gestart door erik de noorman, 19 november 2004, 20:43:37 PM

erik de noorman

Weet er soms iemand hoe men de nieuwe mfx decoders van marklin kan programmeren via een intellibox.Ik heb reeds stapsgewijs de programmeerregels gevolgd die (uhlenbrock de.) op hun site heeft
gezet. Maar programmeren doet de spul dus niet. Weet iemand raad?

Erik

n/a

Voor zover ik begrepen heb kan de IB alleen het Motorola protocol aansturen dat ook op MFX decoders zit, het echte MFX protocol houdt Marklin angstvallig geheim i.v.m. verkoop van eigen lekker dure spullen.

Nvdm: Dat heet "protectionisme", net als indertijd "PAL-SECAM" en "VHS-Betamax"

locomotion

Je zou een kunnen informeren bij ESU. Volgens mij zijn de mfx-decoders ontwikkeld door ESU (locsound). Bel eens naar de belgische invoerder van ESU, met name P. Danckaert of stuur hem een mail. Je krijgt gegarandeert een antwoord want ik heb nog nooit zo'n vriendelijke treinhandelaar ontmoet. http://modeltrainservice.com/NL/

rgp

Dag,

uit de wandelgangen vernomen.  De nieuwe digitale stations van M?rklin waar in Nurnberg mee werd uitgepakt zouden gemaakt worden door ESU.  Maar ESU heeft nog geen offici?le bestelling gekregen, omdat - naar het schijnt - het M?rklinsysteem nog niet helemaal productierijp is.  Als dat waar is, heb ik nog twee vragen en ??n vaststelling:
Vragen
a. wat zat er in het "station" dat een trein bestuurde tijdens het congres in Brig.
b. wat zit er in de dozen die reeds aangeboden worden in Frankrijk en Zwitserland
Vaststelling
Opnieuw gaat M?rklin de eindejaarsperiode laten voorbijschieten zonder hun "blikvanger". Opnieuw want een paar jaar geleden is de 22 uitgekomen juist na nieuwjaar dacht ik.  Enfin diegene die verantwoordelijk zijn voor Strategie en ontwikkeling en Marketing bij M?rklin moeten het nu wel warm krijgen.

Roland

locomotion

Van waar zouden de mfx decoders dan komen die nu in het nieuwe model reeks 59 gestoken worden. Heeft M?rklin een eigen nieuwe productie opgestart en maakt ESU ons maar iets wijs? Ik weet het ook niet meer.

Locomotion

tonycabus

Ik hou het dus maar bij analoog....[xx(]
Tegen de tijd dat DCC helemaal rijp is kost dat spul misschien bijna niks meer, of nog evenveel maar het werkt dan beter?
Aan mfx & c? heb ik persoonlijk geen boodschap als tweerailer, ik kan er dus niet over meepraten.
Bij Uhlenbrock bevestigen ze dat bij het minste kontaktfoutje in de baan je "mfx"-lok stopt om daarna opnieuw te vertrekken.(Zoals Erik net vertelde!)
Van realisme gesproken...
Of ben ik "te oud" voor nieuwe technieken? Hum...[V]

Vroeger heb ik al eens beweerd dat de momenteel gebezigde protocollen op geen (stoom)fluit trekken! Datatransmissie is wat anders dan gauw wat bitjes op een voedingslijn smijten. Als er niet snel werk gemaakt wordt van transmissieprotocollen die naam waardig wordt het ????n grote puinhoop.[:(]

Wat pas interessant zou zijn is "update-bare" firmware, daarmee bedoel ik dat je nieuwe versies van stuurprogramma's voor zowel de besturing als de decoders zou kunnen downloaden en via een USB-kabeltje van je PC naar je "centrale" zou kunnen overbrengen, waarna je vanaf de centrale je decoders kan updaten.
Of een Flash-Ram die je gewoon uitwisselt: je brengt de oude naar de winkel en je krijgt er voor een modaal sommetje een nieuwe, recentere. Kwa volume betekent zo'n chip niks. En de kostprijs daarvan daalt ook zienderogen.

Ik ken het liedje uit andere industrieen: men wil de concurrentie ten allen prijze v??r zijn MAAR DE KLANT BETAALT HET GELA(G?)(CH?).
Als de aandeelhouders maar eraan verdienen, iets anders telt niet meer.

M.a.w. "als da nog lang gaat duren zal 't rap gedaan zijn"
(Mijn vader zaliger)


Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,
Toen we in de club digitaal binnenbrachten, zei men: gedaan met die wirwar aan draden, juist nog 2 draden: dat is juis als ge enkel een ovaal hebt !!
Het probleem bij DCC is dat alle DCC niet volledig compatibel is onder elkaar.
We gebruiken nu bijna 14 jaar ZIMO, eerst ZIMO-verfahren (eigen protocal), daarna een multiprotocol en nu DCC.  Ik kan alleen maar zeggen dat het systeem, ondanks zijn (maar dat komt misschien juist door zijn kwaliteit) perfect werkt.  De digitale baan staat op een nie-ge?soleerde zolder waar de wind soms doorblasst (stof), temeraturen tussen +40 en de wintertemperatuur en dat spul werkt altijd.  De grenzen zijn ook ver, dus geen boostertoestanden en co.  We voeden ongeveer 80 modules met een totale lengte van 100 meter met ??n central unit die 2x 8A levert.  Voeding via feeder en spoor.
Ik kan - als men een grote baan heeft met veel verbruikers - ZIMO echt aanraden.  Wat Lenz betreft: is zeker goed, maar is slechts ogenschijnlijk goedkoper dan ZIMO.  Van zodra dat men een grote baan en veel gebruikers heeft wordt Lenz even duur of duurder.
PS: ik vind dat niet uit, maar heb het gehaald uit een studie in een tijdschrift.

Roland

dimu

Ik heb de locomotief opengemaakt. Op de decoder staat ESU. De decoder is uitgerust met een NEM stekker.
 

rgp

Dag,
Op de decoder staat ESU, maar wordt verkochtals een "Marklin"decoder.  En ongelofelijk die zal duurder zijn dan de ESU !
Maar ik had het over de stations, deze zouden door ESU ook gemaakt worden, maar bij ESU weten ze nog van niks.
Deze ganse pantomimme bij Marklin en ook bij andere merken is de reden dat ik mijn HO laat voor wat ze is en ben overgeschakeld naar 0.  Een veel kleinere markt maar een o zo veel betere service als je een onderdel moet hebben.

Roland


tonycabus

En verdorie stukken goedkoper lijkt me...
Was jij dat, Roland, die me op de opendeur vorige week wilde overtuigen dat je op 1m20 in "0" kan rijden met Fleischmann smalspoor? Dan kunnen we er nu een gezicht op plakken, h??

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Van protocollen gesproken:

Morop heeft dan wel het hardware-formaat vastgelegd (spanningsnivo's, tijdsduur van enen en nullen, polariteit) maar softwarematig heb ik nog niks gevonden.
En d?t is toch het eigenlijke protocol?
"Ik stuur je wat enen en nullekes"
Waar, Wanneer? wat betekenen ze? Oooh, je was al begonnen! Heb ik iets gemist?
Elk "woord" zou duidelijk omschreven moeten zijn: daar zijn afgesproken tekens voor: start- en stopbits. Ouderwets? 't heeft altijd goed gewerkt, al van in de tijd van de telex, voor Jezus Christus dus!
Voorbeeld:
[start][adres(8bits)][snelheid(8bits)][richting(8bits)][F1(8bits)][F2(8bits)][anal.waarde F2][enz....][11111111=End of transmission][bitcount][stop]
Controlemogelijkheden:

1) snelheid: 128 stappen = slechts 7 bits, ??rste bit m??t dus altijd en nulbit zijn. Richting moet formaat 0101111(0 of1) hebben.
Zo is die van een functie-byte te onderscheiden: de laagste nibble heeft 3 "1"-bits ipv nullen, de hoogste heeft "kengetal" 0101.

2) functies: stel 8 functies. die zijn "aan" of "uit", dus slechts ??n bit. Die kan volgend formaat hebben: 10000001 is functie"1" aan. Gemerkt? De eerste bit is "1", extra herkenning "geen snelheid, geen richting".10010001 voor F2,10110001voor F4, enz. LSB"0" is functie "uit" > 10110000=F4 uit. In de hoge nibble zit dus ??rst een "1" als herkenningsbit "functie" gevolgd door het binaire adres (3 bits, max. 8 dus)van de functie. De laagste nibble moet dan STEEDS 3 nulbits voeren.
Indien analoge functies kan de waarde hiervan volgen op de adresbyte.
EOT-byte, end of transmission, wil zeggen dat er geen nieuws meer is, controlebyte inlezen en checken.
Zo ben je niet verplicht de hele resem te sturen maar alleen de relevante functie-adressen binnen een lok- of ander decoder-adres.
3) Bitcount: "??n"- en "nul"-bits worden geteld, bewerkt met een formule en de uitkomst daarvan geeft een controlegetal. Aan ontvangstzijde wordt de formule weer omgerekend en controlegetal moet overeenkomen. Zoniet wordt de ontvangen reeks niet uitgevoerd.

Dit is mijn visie, misschien heeft een of andere fabrikant al een gelijkaardige structuur, maar dat komt nergens uit de doeken.
Of zou de NMRA daarover iets gepubliceerd hebben?

Tony
P.S.: Net even gegoogeld... en wat zien ik? NMRA is nog steeds bezig de DCC-norm te laten evolueren. Daar lijken mensen uit de hele wereld bij betrokken, ook Duitsers. Zag net een nieuw normvoorstel voor commando van analoge functies. Dit beheert met duidelijke bytes deze functies ter onderscheiding>>>betrouwbaarheid dus.
'k Zat blijkbaar in de goede richting, ook al stemt wat ik schreef niet helem??l overeen met DCC.
Ik hoop w?l hiermee aan degenen die geen benul hadden van datacommunicatie een idee te hebben gegeven van wat er gebeurt in een digitale centrale en een dito lok. Niet dat ik z? 'n expert ben, maar de materie is me na 40 jaar stiel niet vreemd.
W?l ga ik proberen me te verdiepen in de materie "DCC" om jullie zo mee op de hoogte te houden.

Tony

Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dikken

Ook op WWW.loksound.de, onder downloads, anleitungen, helemaal onderaan de lijst is de handleiding van de MFX decoders te vinden. Hier staat er oa. hoe je het lokadress moet veranderen met een 6021.


greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

tonycabus

Van iemand die het kan weten vernam ik dat het volledige nieuwe systeem van M?.... van E.. komt. Misschien toch een garantie?

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

O ja,
Ook eindelijk eens de tijd gehad om met P. Danckaert te praten.
Inderdaad een z??r inschikkelijk man die nog weet wat "service" betekent.
Elders is dat uit het woordenboek geschrapt, ?f er staat in de "algemene verkoopsvoorwaarden": "Om klachten over service te voorkomen geven wij voortaan geen service meer".

Tony
--------------------

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

n/a

Ik heb inmiddel al drie mfx locomotieven. Tot nu ben ik tevreden. Ik heb de 2 locs uit de mega startset 29820. In Nederland kwam hij medio november al op de markt. Inmiddels is ook de Zwitserse mega startset uitgebracht. Ik heb daar los 1 loc van gekocht.

Mijn bevindingen zijn tot nu toe dat de Zwitserse eloc met compleet eloc loksoundgeluid trouwens (8 functies) minder gevoelig is voor vuile rails.

Waarschijnlijk zit er een ander type mfx decoder in de Zwitserse locs.
Ze hebben standaard ook maar 1 adres. Dus via een IB of Control unit kan je niet alle functies bedienen. Wel de belangrijkste trouwens. De twee verschillende continu eloc geluiden. De fluit en de rangeergang.

De diesel V160 en de stoomloc serie 50 uit de andere set hebben wel 2 adressen. Zo staat de stoomloc ingesteld op 50/51 zodat via een ouder systeem toch alles kan bedienen.

Ook deze locs hebben loksounddecoders on board en hebben 7 of 8 functies.

Bij al de drie locs staat de maximale snelheid op 100% en dan zijn ze wat mij betreft niet te snel ze zijn mooi ingeschaald qua snelheid. Elke loc doet het in rijstap 1. Ze leggen dan 30 tot 50 cm per minuut af. Met het geluid aan zijn de locs ietsje gevoeliger voor vuile rails. Ook het geluid van de drie stond op 100% van het volume. Bij de diesel wordt je dan doof. Ik hoorde het locje 20 meter verderop nog. Maar via je mobile station is dit allemaal kinderlijk eenvoudig in te stellen. Het mobile station is trouwens niet meer dan een goedkope digitale rijcentrale.

En werkt de aanmelding van de mfx locs op je mobile station. Ja het werkt. 1 maal ging het mis bij mij maar toen stonden er teveel locs in het geheugen van het mobile station en moest ik eerst locs verwijderen.

Ik heb mijn mobile station via een zogenaamde aansluit box aangesloten op mijn baan van metaal rails. Geen enkel probleem. Hou er achter wel rekening mee dat je wissels en dergelijke via een aparte trafo moeten worden aangesloten.

In elke geval heeft de Zwitserse eloc perfect gereden op de c-rail verenigingsbaan in aanbouw. Dat wil zeggen 20 a 25 meter c-rails met tot nu toe 1 aansluitpunt.

Zijn er punten van kritiek echt wel. De locs moet je eerst goed laten inrijden. Beide kanten een kwartiertje met een flinke snelheid is de beste methode. Daarna zal je zien dat de loc het veel beter gaat doen ook bij het kruipen zonder te gaan stotteren. Test ook bij de handelaar al de functies.


Ze hebben ontzettend veel functies dus de kans dat er iets mis kan gaan is groter. Bovendien betreft het een compleet nieuw systeem en elk nieuw systeem heeft zijn aanloop moeilijkheden. Echter dit Marklin systems gaat een heleboel leuke dingen bieden. Zonder dat je er een technische knobbel voor hoeft te hebben.

Zo heb ik maar 150 euro betaald voor een Zwitserse eloc  Ae 6/6 wat op zich zelf al een mooi model is, maar met een locsounddecoder een sensatie wordt.

Marklin systems of mfx systeems is niet gebaseerd op het DCC protocol al lijkt het er wel op. Bovendien komt er de komende jaren waarschijnlijk ook een zelfde variant uit voor DCC rijders. Gewoon een nieuw proctol, waarbij locs zich ook zelf zullen gaan aanmelden, maar daarnaast gewoon het DCC protocol ook blijft verstaan. Net zoals dit bij het Marklin systems nu ook al het geval is. Je kan met een mobiel station een loc laten rijden met een oude 6080 decoder, locs met motorola nieuw en natuurlijk het nieuwe systeem.