Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

welke wisseldecoder kies ik best

Gestart door hapkin, 14 juni 2009, 21:43:14 PM

conducteur

eindelijk iemand die doorheeft dat analoog schakelen eh digitaal beter is.[:)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

hapkin

Dag allemaal sorry voor het niet zo duidelijk overbrengen
Voor al de duidelijkheid aan de wisselmotor( magneetspoel aandrijving) scheelt niets. Als ik deze gewoon rechtstreeks op dezelfde transfo aansluit schakelt hij gewoon zoals het moet.
hij schakelt enkel niet als er digitaalstroom op staat.

Aan de decoder scheelt ook niets, deze is juist ingesteld en aangesloten door Raf.
Ik ben met mijn ib ,transfo enz bij hem geweest hij had juist geen gepaste weerstand. Maar heeft gemeten wat de juiste weerstand was.
Deze ben ik gaan kopen ,5w22ohm of 5w33ohm.
De wissels werken als ze zin hebben, eerst dacht ik dat het aan de wissel lag, maar bij een andere nieuwe motor was het net hetzelfde.
Het lijkt wel of ze eerst wat moeten warmdraaien...
Eerst doen ze niets en als ik de wissel een paar keer help gaat hij zoals het moet. Enkele min later probeer ik het nog eens en hij heeft weer geen zin
Enfin hoofdstuk is voor mij gesloten, ik ga niet nog meer van die dikke weerstanden kopen. Maar volgens Raf werkt de decoder zeer goed met marklin wissels. Dus als er iemand interesse heeft in deze brelec decoder...

Blijft er nog maar een vraag, wie werkt er met piko wissels en gebruikt welke decoder.


Mvg Steve




INFO

Nee, dat lijkt me ook een beetje onzinnig. Gewoon een wisseldeocder nemen welk het wel doet, neem die van Lenz of Roco maar.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Heb net eens gekeken op de site van Brelec. Die wisseldecoder kan maar 1A schakelen, dat is voor een spoelaandrijving wat aan de magere kant. Maar om daar dan 22 ohm mee in serie te gaan zetten, dat is nou ook weer zowat, dan hou je geen stroom meer over.
Je zou eigenlijk de weerstand van de spoel eerst moeten meten, dan kun je bepalen wat voor weerstand er voor moet om de stroom onder 1A te houden.
Maar beter nog volg je het advies van INFO, en koop je een decoder die minstens 2A kan schakelen, dan ben je van een hoop gedoe af.

ysbeer

Als je een beetje kunt solderen kun je de bauset van litfinski kopen,als bauset(en ook gemonteerd)een goede en niet te kostbare oplossing.(conrad heeft ze)
wim

Klaas Zondervan

Ik weet niet of dat zo'n goed advies is, want die Littfinski decoders kunnen ook maar 1A schakelen.

ysbeer

Ja,je heb gelijk sorry
Advies dus maar niet opvolgen.
wim

KoenD

Een paar vraagjes:

-> hoe lang is de kabel tussen de decoder en de wissel ?
-> hoe lang is de kabel tussen de gebruikte voeding (spanningsbron)  en de decoder ?

Als ??n van beiden vrij lang is kan het helpen om een een condensator van ca. 2200 uF (24V) op de voeding van de decoder te plaatsen.
Vriendelijke groeten,

Koen D

------------------------
Oud Duits Tp I en II, wisselstroom drie-rail met EcOS

T03

"I have a train riding in my brain"

ysbeer

Dat zijn decoders met relais,als je dat doet kun je ook achter de Brelec decoder wel een relais hangen.
Relais kosten pak weg 2 euro stuk.
wim

Klaas Zondervan

De 5209 en 5213 zijn schakeldecoders, met een relaisuitgang.

Maar de 5211 en 5212 zijn wisseldecoders, met pulsuitgangen die 2A kunnen leveren.

INFO

Yep, maar ook met die Viessmann decoders zijn regelmatig problemen.

Gewoon de Roco of de Lenz LS150. Of via LocoNet met de 63410 van Uhlenbrock, module voor 10 wissels.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

T03

Over welke regelmatige problemen heb je het dan ?
Dat je niet hebt met diegene die je opsomt ?

SpGr[;)]
Marc

citaat:
Geplaatst door INFO

Yep, maar ook met die Viessmann decoders zijn regelmatig problemen.

Gewoon de Roco of de Lenz LS150. Of via LocoNet met de 63410 van Uhlenbrock, module voor 10 wissels.



"I have a train riding in my brain"

brelec

Als ik even reageren. Het gaat hier om pico wissels en relais. Die zijn gemaakt voor 12V!

Steve. Je hebt zelf gezien dat ze op een gewone 16VAC trafo terug sloegen omdat ze veel te veel stroom kregen. Dat heb ik je mooi uitgelegd. Zelfs daar werkte ze niet want ze sprongen door de slag gewoon terug!

Dan hoop je dat ze met 20V digitaal of 16VAC die gelijkgericht wordt naar zo'n 20V deze om te schakelen. Dat gaat niet, heb ik duidelijk gezegd. Zelfs met een ander merk ga je er niet komen! Het probleem ligt bij de spoelen van de wissels en niet de decoders (zie ook gewone trafo).

We hebben samen er toen een voeding DC 12V op gezet en alles werkt perfect! Niks mis met de decoder, hij kan 1.5A geven in piek zonder problemen.

Ik heb je toen doorverwezen naar LAB in Hasselt om daar een paar weerstanden te gaan halen om in serie te zetten om de stroom op een gewone trafo te verlagen. Ik heb toen een inschatting zitten maken van de waarde maar als de wissels werken als ze zin hebben krijgen ze niet genoeg stroom en ga je lager moeten gaan 10R of 15R. Het zal een beetje tunen zijn maar zoals gezegd ga je bij elke decoder hebben...

Als je wil mag je altijd nog eens terug komen. Ik heb momenteel 10R weerstanden bij en kan ik je perfect zeggen dat het werkt.

Ik vind het alleen jammer dat je het direct op de decoder (of het nu onze zijn of andere merken, zijt er maar zeker van die voldoende zijn uitgetest door de fabrikant) zit te steken terwijl die gewoon maar een spanning door schakelt, die kan niet veel verkeerd doen hoor.

Raf
 

Kees-Jan

Al het ge ouweneel ten spijt en om bij de vraagstelling terug te komen:

Piko wisselmotoren en Roco wisseldecoders doen het bij mij al jaren goed.

MI een goede prijs/prestatie verhouding zonder allemaal ingewikkelde constructies met externe voedingen en relais.

Kees-jan