welke wisseldecoder kies ik best

Gestart door hapkin, 14 juni 2009, 21:43:14 PM

hapkin

Dag allemaal ik zit met een vraagje...
Welke wisseldecoder kan ik het best gebruiken
Ik gebruik een ib + loconet en koploper, en wissels van piko met de orig aandrijving van piko

Ik had eerst gekozen voor de Brelec wisseldecoder,gevoed met de transfo van mijn ib. De wissels gingen wel om maar zeer schokkend, en veel te langzaam. Even inlichtingen gaan vragen aan Raf zelf
Na wat meten bleek dat de wissels te veel stroom (?) kregen en in veiligheid vielen en daardoor niet juist werkten.
Ik heb dan weerstanden geplaatst en opnieuw getest.
de wissels werken wel maar ook niet altijd.

Dus wat ik nu zoek is iemand die mij een antwoord geeft op mijn vraag, welke wisseldecoder gebruik ik best met de piko wisselaandrijving


Mvg Steve  




RDH000

heb gehoord dat ESU een goede betrouwbare is...
kan er wel niets meer over zeggen [:D]
 

conducteur

nog betrouwbaarder en goedkoper:
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

hapkin

@ conducteur daar kan ik niet veel van maken... ik zie niets

@ RDH000 Esu hebben die ook wisseldecoders ???

Mvg STeve


T03

Komt uit het museum zekers[:D][;)]

spgr
Marc


citaat:
Geplaatst door conducteur

nog betrouwbaarder en goedkoper:


"I have a train riding in my brain"

ysbeer

Ik snap het niet helemaal,de wissel decoder is goed.
Het enige dat je moet hebben is een zwaardere transformator,weerstanden helpt niet.
Voed de wissels uit een transformator met voldoende vermogen.
probleem opgelost.
wim

Klaas Zondervan

Wim, er zijn wisseldecoders die een ingebouwde stroombegrenzing hebben. Als een aandrijving te veel stroom trekt, dan blokkeert de decoder. Een zwaardere trafo helpt dan niet, dan ga je alleen maar meer stroom leveren.
Wat wel helpt is een weerstand van een paar ohm in serie met de spoel, om de stroom te beperken. Een andere mogelijkheid is een voedingstrafo met een lagere uitgangsspanning, ook weer om de stroom naar beneden te krijgen.

Dirky

Ik ken NIETS van wisseldecoders maar hoor het efkens donderen in Keulen als je schrijft dat je de SPANNING naar beneden moet halen om de STROOM te verminderen. P=U*I, dus denk ik dat het gevraagde vermogen voor de wissel een constante is en dat je net de spanning naar omhoog moet brengen om de stroom te verminderen.
Zit ik ook hier verkeerd?

Michiel

citaat:
Geplaatst door Dirky

...denk ik dat het gevraagde vermogen voor de wissel een constante is en dat je net de spanning naar omhoog moet brengen om de stroom te verminderen.
Dirk, de (inductieve) weerstand van het het spoel is een constante. Gaat de aangelegde spanning omlaag, dan gaat de stroom ook kleiner zijn, en dus het vermogen lager. [;)]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Feiten zijn.
De wissel heeft een bepaalde stroom door zijn spoel nodig om betrouwbaar te schakelen.
Maar ook een pulslengte,ook daar kan het fout gaan
Vermogen speelt daarbij niet zo een rol.
Was dat wel zo dan zou een wissel 12 volt 2 A (is 24 watt) ook schakelen op 1200 volt bij dan een stroom 20 mA.
Dat is natuurlijk onzin,spanning omlaag is stroom omlaag en omgekeerd.
Persoonlijk zou ik gewoon een relaisje achter de decoder zetten en een externe trafo,en geen digitaalstroom, gebruiken.
En als de decoder zelf begrenst zie ik weinig oplossingen die niet als lapmiddel gelden.
wim
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Maar ook een pulslengte,ook daar kan het fout gaan
De pulslengte speelt maar een ondergeschikte rol. Een spoelenaandrijving schakelt nl. zeer snel. Ik heb er wel eens aan zitten meten, maar binnen 0,1 sec. is het gebeurd. Als een wissel onwillig is heeft het dan ook geen enkele zin om de pulslengte te vergroten.

LokSound

citaat:
Geplaatst door hapkin
Esu hebben die ook wisseldecoders ???




SwitchPilot reeks: http://www.esu.eu/index.php?id=12&L=2
51800: SwitchPilot met 4 normale uitgangen en 2 servo-uitgangen.
51801: SwitchPilot extension
51802: SwitchPilot servo: met 4 servo uitgangen.
51803: servo-motor.

LokSound

citaat:
Geplaatst door conducteur

nog betrouwbaarder en goedkoper:



is dat een decoder?
dat was toch de vraag.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door LokSound

is dat een decoder?
dat was toch de vraag.

Dat is slechts het uitgangscontact van de decoder. De decoder wordt in dit geval gevormd door de persoon die op het knopke drukt.
In de strikte betekenins van het woord is dit dus heel erg digitaal. [:D]

INFO

Steve, wisseldecoders van Roco of Lenz zijn uitstekende decoders. Verder denk ik maar dat is vanaf afstand moeilijk te bepalen, dat er iets niet goed wordt aangesloten of toegepast.
De wisselaandrijving is van het type met twee spoelen electromagnetisch dus, die kunnen eigenlijk helemaal niet langzaam en moeizaam omgaan. Denk dus dat er iets anders aan de hand is.
Alleen de waarheid ligt in het midden.