Preiser-mannekes (en -vrouwkes) verplooien

Gestart door Roderik, 14 juni 2009, 17:05:58 PM

Roderik

Heeft iemand ervaring met het veranderen van de houding bij een modelbaanfiguurtje?

Ik heb een groot deel figuurtjes die gemaakt zijn om op een bankje te zitten maar ze dienen van houding te veranderen zodat ze op hun achterwerk kunnen zitten.
Ook zou ik een kudde dieren willen plaatsen maar spijtig genoeg staan ze allemaal in ongeveer dezelfde houding? Kan ik bijvoorbeeld een koe naar achter laten kijken?

Mijn eigen idee was om gebruik te maken van warmte, door middel van een soldeerbout of een ander heet metalen voorwerp dat de plastiek zacht maakt. Of ben ik beter van het mes er in te zetten om alles opnieuw te lijmen?

Alle suggesties zijn welkom.
Always be modelling!

PeterC

Volgens mij moet je zagen, plooien en bijwerken met een putty.  Met warmte help je je figuurtjes gegarandeerd om zeep!  Eventueel kan je nog wat warmte gebruiken om na een spie te zagen het overgebleven deel van de styrene te verwarmen om zo te plooien (werkte in elk geval bij mij op 1/35?).
Groetjes, Peter


doomslu

In MSM 67 (Honden in H0) beschrijft Jacques Timmermans dat je figuurtjes van pose kan veranderen door onder andere opwarmen met een haardroger of in de oven (niet laten smelten h?).
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

rixke rail

Idd. met een haardroger heb ik ook al geprobeerd !
Lukt aardig !
Niet te hard laten opwarmen !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Roderik

Ik had ook het idee om het te proberen met kokend water...
Always be modelling!

ysbeer

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

Kokend water is waarschijnlijk fataal voor je verf.



En voor je vingers.
wim

Rochevalien

CiteerGeplaatst door buckfast_beekeeper

Zeker en vast geen contact met de warmte bron. Een warme plaat of soldeerbout helpt met zekerheid het figuurtje naar de bliksem.

Volgens mij dien je te proberen met een elektrische verfbrander. Liefst natuurlijk met een regelbare warmte.

Je kan maar een paar figuurtjes verknoeien. Wat houdt je tegen



>>>> Is dat dan geen warmte bron???
Dit soort van 'operaties' wordt doorgaans dmv een brandende  sigaret
gedaan (nog nooit geprobeerd want ik rook niet) maar met een warme punt van een soldeerbout moet dat te doen zijn.Gewoon eens proberen.

Gerrit

Gerolf

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper
Kokend water is waarschijnlijk fataal voor je verf.
Eerst in vorm brengen en daarna pas schilderen, h? [;)]
Kleine verplaatsingen: warmte (hete solderbout in de buurt - NIET er tegen)
Grote ombouwwerken: snijden en plakken (en je houdt dan overschotjes aan losse rompen en ledematen over [^] )
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

je moet ze bijna altijd terug schilderen na verplooien van armen of benen, bij opwarmen met een verbrander wordt gans je ventje verwarmt en vervormt volledig vanzelf, ik zou eerder een regelbare soldeerbout gebruiken en eerst wat uittesten naar de juiste temperatuur, als die niet te hoog is zal de kunstof niet beschadigen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Mr-tsjoektsjoek


KoenD

Ik gebruik een gassoldeerboutje, vulbaar met aanstekergas. Perfect regelbaar ?n je kan een klein plastic oppervlak probleemloos verwarmen.
Vriendelijke groeten,

Koen D

------------------------
Oud Duits Tp I en II, wisselstroom drie-rail met EcOS