Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

zelfbouw cnc!?

Gestart door conducteur, 08 juni 2009, 17:21:30 PM

conducteur

Hier staat een mooi voorbeeld, maar waar is de elektronica? is die moeilijk/duur?
urlhttp://www.majosoft.com/engraving/html/wooden_hobby_cnc_engraving_mac.HTM/url
edit: link aangepast.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ruben13

#1
als je iets van elektronica kent moet dat wel lukken maar ik denk die cnc niet zo nauwkeurig is want hout zet uit en krimpt

conducteur

#2
Ik had gedacht van een precisie van ongeveer 1mm nauwkeurig
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ruben13

#3
dat is volgens mij mogelijk, maar dan zal je hout precies moeten gezaagd worden.

conducteur

#4
Ik had gehoopt dat ik hiervoor mijn dremel kan gebruiken. (demonteerbaar)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

RDH000

#5
als je een (nieuwe) CNC koopt of een deftige... zal je toch redelijk wat betalen... de nauwkeurigheid is inderdaad rond de mm bij de nieuwere nog nauwkeuriger...
 

conducteur

#6
citaat:
Geplaatst door RDH000

als je een (nieuwe) CNC koopt of een deftige... zal je toch redelijk wat betalen... de nauwkeurigheid is inderdaad rond de mm bij de nieuwere nog nauwkeuriger...


Ik wil ze zelf bouwen voor een appel en een ei...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

MARKLINRIJDER

#7
Ik zou je kosten en moeite besparen om het zelf te gaan bouwen.
De onderdelen zijn dermate duur, als je kwaliteit wil dat je wel ergens een nieuwe machine op de kop kan tikken voor de symbolische appele en ei.
Reken dat er toch heel wat prospectie werk is voor de laatste bug uit een mchine is.

Kijk bvb. naar de gebruikers van de Profiler.  Velen hebben deze terug verkocht omdat ze bij Colinbus de machine iets te snel hadden uitgeleverd.  Nu is de machine blijkbaar beter.  Al ben ikzelf best tevreden met de CBR 40 van colinbus.

Maar moest ik terug kunnen gaan in de tijd, kocht ik een step four of BZT.

Zelfbouw, is in dit geval zeker niet goedkoper.  Mijn idee h?.[;)]

Groetjes,

David

ruben13

#8
zal toch niet zo goedkoop zijn hoor reken maar minstens 50? voor het hout en 50? voor al de rest ,dan nog je stappen motors daarvan weet ik geen prijs van.

Dirky

#9
Misschien eerst nekeer vragen waarvoor je denkt je CNC te gebruiken vooraleer in 't wilde weg de zaken af te breken... Ik heb jarenlang printplaten gefreesd met een dremel op een houten CNC machien... SUPER! nauwkeurigheid KLEINER dan 0,1mm!
Als je natuurlijk van plan bent stalen chassis te gaan frezen dan zullen idd de euroots rollen!

PS een printplaat CNC frees kost amper 450 euro. Is dan wel maar 2D maar daar kan je al veeeeeel mee doen!

Dirky

#10
Doet er niet toe... je springt naast de zaak! Ik zeg gewoon dat je met een houten CNC tafel ook veel kan maken!

Dus @ conducteur: Schuim eens enkele CNC forums af - ik stuur je wel PM met links van die waar ik ook actief ben - en je zal overtuigd zijn dat een houten CNC tafel ook veel aankan. Maar zoals ik reeds zei, je zal er geen zwaar werk mee kunnen uitvoeren!
Zal je ook adressen doorsturen van de shop waar ik onderdelen koop...

Kris

#11
Hallo,
Ik heb ook een CNC freesmachine (Heinz cnc , zie website step-cnc ), het voorbeeld die in de eerste post aangehaald wordt is een typisch werk voor full 3d , mijn machine is full 3d ( ik heb er ook een 4de as bij , maar dit is niet noodzakelijk)
Bij zelfbouw moet je alsnog de software om uw tekeningen om te zetten naar 3d kopen (ik gebruik daar deskproto voor) de controler voor de machine kopen , en de besturingssoftware , bovendien zijn de stappenmotoren los aangekocht ook niet goedkoop , als je alles samenvoegd ben je niet goedkoper af met zelfbouw en de nauwkeurigheid zal niet voldoede zijn (bij mijn machine haal ik een naukeurigheid van ongeveer 0.05mm)

conducteur

#12
citaat:
Geplaatst door Dirky

Doet er niet toe... je springt naast de zaak! Ik zeg gewoon dat je met een houten CNC tafel ook veel kan maken!

Dus @ conducteur: Schuim eens enkele CNC forums af - ik stuur je wel PM met links van die waar ik ook actief ben - en je zal overtuigd zijn dat een houten CNC tafel ook veel aankan. Maar zoals ik reeds zei, je zal er geen zwaar werk mee kunnen uitvoeren!
Zal je ook adressen doorsturen van de shop waar ik onderdelen koop...


Ik heb nog niets ontvangen[xx(]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

#13
komt eraan....

conducteur

#14
ok
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum