Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

oud Brussel-Noord 1920 - station en depot

Gestart door Michiel, 07 juni 2009, 22:28:15 PM

Johan Poelmans

Hoeveel lopende meter modules zijn dat eigenlijk?

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Hoeveel lopende meter modules zijn dat eigenlijk?

5 keer 240cm = 12 meter
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik bedoelde eigenlijk de complete baan, Michiel. Dat zal dus voor 2030 worden of zoiets [:)]
Hopen wissels ... al aan zelfbouw gedacht? Voor die engelsmannen is dat natuurlijk wat lastiger [;)]

Ik zou maar wat trots zijn als ik dit project zou kunnen afronden tot een expositierijpe modelbaan. Jouw schatting van 2030 lijkt me heel redelijk, maar dan moet ik wel doorwerken! [:D]

Zelf wissels bouwen lijkt me net een brug te ver. [:I] Er zitten technisch al zoveel uitdagingen in dit project. Het wordt een prestatie om een perfect functionerend geheel te krijgen (N geeft nu eenmaal net iets meer kuren dan H0).

...en de totale lengte zou dus inderdaad zo'n 12 meter worden (bijna 2km op schaal). [8D]

groetjes,

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Verhuisd Michiel? Of bij de muur tussen u en de buren uitgebroken? Waar ga je dat neerpoten? 12 meter?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Als ik mijn architect mag geloven, heb ik in september een zolder. Het oude dak gaat eraf, en een nieuw dak erop. Een ruimte van 13 op 4 meter zou dat opleveren. Nu nog mijn echtgenote ervan overtuigen, want zij ziet er liever 2 extra kamers voor de kinders, wat ook niet slecht is natuurlijk.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Saraan

Als ik mijn architect mag geloven, heb ik in september een zolder. Het oude dak gaat eraf, en een nieuw dak erop. Een ruimte van 13 op 4 meter zou dat opleveren. Nu nog mijn echtgenote ervan overtuigen, want zij ziet er liever 2 extra kamers voor de kinders, wat ook niet slecht is natuurlijk.

groetjes,

Lange termijn denken: die kinderen zijn ooit de deur uit, en dan zit je daar met die kamers??? Neenee, maak er maar een treinzolder van [:D]

Gerolf

[:D] [:D] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Het is waar, ze zijn vlugger de deur uit dan je denkt.[;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Mannen, bedankt! ik zal deze argumenten eens aan mijn vrouw voorleggen (de jongste dochter is 4). [:D][:D][:D]

groetjes,

Michiel

Met de bouw van de nieuwe zolder wilt het nog niet echt vlotten. De gemeente heeft de plannen afgekeurd en ik zal het geheel eens moeten herbekijken. Ondertussen ben ik al wel wat verder met het plannen van de baan. Maar tja, geen zolder, geen... we zien wel.

Michiel

Het sporenplan zoals nu ingegeven in Koploper ziet er als volgt uit. Ik ben volop bezig met simulaties van de treinbewegingen. Dit heeft al een aantal foutjes in het baanplan aan het licht gebracht. Ook zoek ik uit hoe koploper overweg kan met volledig geautomatiseerde rangeerbewegingen zoals locwissels en rijtuigstammen op- en afstellen met een zwerm rangeerlocs op het emplacement. Best een uitdaging...

Gerolf

Jawadde [:0] ik laat je rustig puzzelen [}:)] [8D]

ERVIN

@Michiel , hier word een mens stil van!![:0]

Maar wel goed weergegeven in koploper .[;)]

Hoeveel wissels en kruisingen zitten er eigenlijk in je volledige baan???
Dan dacht ik dat ik veel wissels had liggen.....[:0]

Michiel

Eerlijk gezegd, blijf ik zelf ook nog steeds onder de indruk van de omvang van dit project. Ik heb al wel het sporenplan "gerationaliseerd". Ik bedoel hiermee dat ik het origineel sporenplan van 1910 heb herleid tot de essentie door het wegnemen van alle veiligheidspoortjes, en de reductie van opstelsporen, rangeersporen en perronsporen met ongeveer 20%. Hiermee heb ik het aantal wissels bijna gehalveerd, zonder echt in te boeten kwa impressie.

Ik had zelf het aantal wissels nog niet geteld, want veel is veel. Maar om er dan toch een cijfer op te plakken: 120 wissels en 40 engelsmannen. [:I]

Michiel

Lange tijd bleek het sporenplan hierboven ongeveer wat het ging worden. Maar na 2 jaar wikken en wegen in verband met de verbouwing van het huis met de bouw van een zolder, ziet de toekomst er weer heel anders uit. Kinderen groeien op, kamers komen op afzienbare tijd vrij... Een huis met 9 kamers wordt dan een beetje aan de grote kant.

Dus geen zolder, maar spoorbaaan in de garage. 5m25 lang zou de garage moeten worden. Het oorsprongelijke sporenplan van 13m in rechte lijn (zoals in het origineel: 2km in rechte lijn) is niet meer mogelijk. Het wordt dus jammergenoeg een stevig compromis: 2 x 5m25 met een bocht van 180 graden halverwege. Ook wordt het plan ingekort tot ongeveer 2/3 van de lengte.

Mijn grootste bekommernis is nog dat de opstelbundels voor rijtuigstammen in de bocht komen te liggen. Geautomatiseerd aan- en afkoppelen wordt hierdoor eigelijk onmogelijk. Genoeg stof tot nadenken dus...