Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

oud Brussel-Noord 1920 - station en depot

Gestart door Michiel, 07 juni 2009, 22:28:15 PM

eddy

#45
Knap Michiel,inderdaad een hele uitdaging.Veel succes met dit project.

groeten eddy[:p]

ERVIN

#46
Mooi beeldmateriaal Michiel , zelfs ik , als TP V rijder weet deze mooie beelden te waarderen hoor.

Hebben jullie die opschriften " Dood aan de zwarte markt" ook gezien??[:0]

rixke rail

#47
Die werden na (of tijdens ?) w.o. 2 wel meer op tenders aangebracht, hoor Erwin, men meende dat ook echt !
Mooi filmpje overigens, Michiel.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : foutje !
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

T03

#48
Spannende onderneming, ik blijf dit draadje volgen.
Als ik iets tegenkom van beeldmateriaal laat ik het je zeker weten.
Veel sukses.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

mini-bs

#49
citaat:
Geplaatst door Saraan
en zeker niet uit het jaar 1920,
[;)]




Ja, zag ergens een al wat vervaagd b-logo op een wagonneke en op't eind ook K- of I-rijtuigen, zou dus veeleer in de jaren 30 kunnen zijn ?

Moet wel indrukwekkend geweest zijn, maar Brussel zag er ook toen al zo wat verloederd uit, troostende gedachte dat het niet aan ons ligt...
 

Michiel

#50
Op deze beelden ziet alles er vrij grauw en grijs uit. Het is met deze beelden moeilijk in te beelden dat de meeste locomotieven goed onderhouden en opgepoetste kleurrijke machientjes waren. De vroegste beelden dateren van rond 1930, de recentste van eind jaren '40, met een wereldoorlog tussenin. Ik heb me tijdens de selectie van de beelden zo veel mogelijk gehouden aan materieel dat tijdens de jaren 20 ook al rond reed (met hier en daar een uitzondering).

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#51
Heeft iemand een idee hoe dit er in praktijk uit zag?

Op het origineel plan van Brussel Noord uit 1910 staat een "Afdak voor Rijtuigen". Ik heb hier verder niets over gevonden, geen afbeelding, geen beschrijving, geen schets, geen plan.

Ik beeld me een halfopen constructie in, in art-nouveau stijl of vroeger. Maar het kan evengoed een eenvoudige houten opbouw zijn, functioneel maar "stijlloos".

Iemand die daar uitsluitsel over zou kunnen geven? Een verloren foto of zo? Als ik niets vind, doe ik maar wat. Iets wat me mogelijk lijkt in stijl van het hoofdgebouw.

groetjes,

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#52
Gezien de stilte blijkt een "afdak voor rijtuigen" volledig voltooid verledentijd, en vergeten zonder getuigenissen. Dat wordt dus nog een uitdaging om dit in een geloofwaardige vorm te gieten. Leuk! [:D]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#53
Beste medespoorders,

De eerste versie van het totale sporenplan van station tot depot van Brussel-Noord anno 1920 is klaar. 5 segmenten van links naar rechts. Ik weet het: megalomaan, grootheidswaanzin... maar, dromen mag, plannen maken kan geen kwaad, en wie weet, beetje bij beetje... [;)]

In elk geval is de hele context van het "Brussel-Noord anno 1920"-project na te lezen voor de ge?nteresseerden.


het station


de wisselmatrix


de opstelbundels


Twee-Bruggen


het depot
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Ferre

#54
[:0][:0][:0][:0]

Gaan Michiel !!!!

[:D]

eddy

#55
Amaai Michiel,
Dat is gene kattepis.[:0]Hoeveel wissels zijn er gepland?Alvast veel succes met dit mooi project.

groeten eddy

edwintje

#56
Beste michiel[;)]

Wij hebben je draadje over Brussel-Noord anno 1920,al een geruime tijd gevolgd en je blijft ons verbazen,al je op zoekingen,je gedrevenheid,je wil om dit project tot een goed einde te brengen,ewel man chapeaux!!!
We kunnen je veel sucses toe wensen,we zeggen ga er 200% voor, dit wordt een uniek en prachtig project,dit wordt een stukje historiche weergave van onze belgische spoorwegen.Go go go!!!

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]

Gerolf

#57
[:0] Prachtig project [8D]
Wanneer zien we het in Mechelen [:p] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#58
@Gerolf, Mechelen... minibaantje? [:D] Ik zou inderdaad graag eens deelnemen aan een minibaantjeswedstrijd voor de fun met een fragment van dit project, of een forumbaanmodule bouwen voor de ervaring en om technieken uit te testen. Maar mijn kalender voor 2010 staat te vol, misschien iets voor 2011? We zien wel.

@Edwin en Detlev, helemaal historisch voor de volle 100% kan ik het jammer genoeg niet doen. daarvoor is het project TE gigantisch. Maar mits een paar concessies hoop ik wel een sfeervolle impressie te kunnen geven van dit machtige station toendertijd.

@Eddy, een ENORME hoeveelheid wissels! [xx(] Ik heb ze nog niet geteld, maar het zijn er .... veeeeel. Als ik er een 20-tal per jaar koop, ben ik na 20 jaar wel rond, denk ik. [;)]

@Ferre, gaan, gaan!? Ik ga, maar ik doe het op mijn tempo. Ik zoek de dingen uit die me boeien, en daar begin ik aan. Hoekje per hoekje, deeltje per deeltje. En wie weet waar we staan na 20 jaar... [^] In elk geval geniet ik al voor de volle pond met het onderzoek en de planning.

groetjes aan allen,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

#59
Ik bedoelde eigenlijk de complete baan, Michiel. Dat zal dus voor 2030 worden of zoiets [:)]
Hopen wissels ... al aan zelfbouw gedacht? Voor die engelsmannen is dat natuurlijk wat lastiger [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw