Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

ramen losmaken

Gestart door Kees-Jan, 30 mei 2009, 23:11:10 PM

Kees-Jan

iemand een tip of idee om vastgelijmde ramen los te krijgen uit een kap van een rijtuig?

met een scherp mesje ben ik niet veel verder gekomen dus ik zoek het in de chemische richting.

Wie?

Kees-Jan

Dirky

ik grijp nogal snel naar mijn Dremel om de lijmspot weg te slijpen. Wringen met mes of schroevendraaier doe ik liever niet.

Kees-Jan

Een dremel is te destructief.......... De ruiten moeten er namelijk weer heel in terug geplaatst worden.....(aangezien er nog geen vervangingonderdelen zijn voor deze ruiten.

Kees-Jan

Gerolf

Als het om contactlijm gaat, zou benzeen kunnen helpen.
Maar kijk daar mee uit: alleen in een GOED geventileerde ruimte gebruiken!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

RDH000

probeer eerst met weken in water met wat zeep in?
 

Kees-Jan

Probeersels tot nu toe:

nacht in de ovenreiniger (verf gaat er mooi af maar de ramen komen niet los).

met een kwastje voorzichtig airbrushcleaner op de lijmdelen gemeerd: gaat niet los.

met een kwastje acceton geprobeerd, idem zie boven.

blijft benzeen over..........waar is dit te koop?

ga zo nog AB 380 en M600 proberen.

Kees-Jan

(anders wordt het echt gaan wachten tot Marklin/Trix de ruiten los gaat leveren.....).




ERVIN

Benzeen is niet aan te raden, erg giftig , als we dan toch in de chemische sfeer moeten blijven, probeer dan beter Tolueen of Xyleen , probleem is echter dat deze dingen niet vrij te koop zijn.

Rest er nog ??n ding, dat wel te koop is, alleen weet ik niet direct waar, het produkt noemt Nitromors, dit is een onschadelijke verf en lijm-oplosser, als je meer wil weten over de veiligheidszinnen van dit produkt dan hoor ik het wel even via PM.[;)]

SuSke

Er bestaan oplossers voor secondenlijm. Ik heb vroeger zo'n flesje gehad om problemen met "per ongeluk aan elkaar gelijmde vingers" op te lossen.
Alleen kan ik niet direct meer zeggen van welk merk.
Het werkte wel effectief en efficient.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Kees-Jan

Ervin: deze wellicht http://www.nitromors.nl/ ?

inmiddels is de bak al ontdaan van de restanten ramen mbv de dremel aan de binnen kant.

??n van de stuurstanden was vrij snel en redelijk zonder schade aan de ramen "glas" vrij. De andere stuurstand niet..........

bedankt tot zo ver.

Kees-jan


adrievans

citaat:
Geplaatst door SuSke

Er bestaan oplossers voor secondenlijm. Ik heb vroeger zo'n flesje gehad om problemen met "per ongeluk aan elkaar gelijmde vingers" op te lossen.
Alleen kan ik niet direct meer zeggen van welk merk.
Het werkte wel effectief en efficient.



Dat deed ik vroeger met aceton,wat mijn zus gebruikte om nagellak te verwijderen.
Is volgens mij gewoon bij de drogist verkrijgbaar.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Kees-Jan

Ze zijn er uit.

Met een flesje stikker verwijderaar van HG lukte het om de ramen los te weken en de lijmresten te verwijderen.

Nu maar wachten op een nieuwe set ramen (die nog niet eens leverbaar zijn bij de firma Marklin.....).

Kees-jan

Kees-Jan

Oh ja hier heb ik de ramen uitgesloopt:





Kees-Jan

eric

Is dat daar een spliksplinternieuwe Koploper van Trix en of M?rklin die je daar gestript hebt[?][?][?]
In alle geval alweer knap spuit en decal werk.

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door eric

Is dat daar een spliksplinternieuwe Koploper van Trix en of M?rklin die je daar gestript hebt[?][?][?]
In alle geval alweer knap spuit en decal werk.




Ja en er volgen er meer [:D][:p] maar deze is voor mezelf!.

Kees-Jan