Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Fleischmann reeks 64 digitaliseren

Gestart door LordTD, 25 mei 2009, 23:33:02 PM

LordTD

Weet er iemand hoe je een Fleischmann reeks 64 openmaakt om een decoder te plaatsen? Vermits er geen handleiding bij deze locs zit weet ik niet hoe hiermee te beginnen.

Ook staat er op de Fleischmann site dat deze een 6-polige stekker hebben, moet je hiervoor dan een aangepaste decoder kopen en welke zijn geschikt?

Grtz,
Thomas
 

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

quf

Kan Deze link u helpen ?
http://www.fleischmann-modelleisenbahnen.com/fileadmin/user_upload/betriebsanleitungen_pdf/BA_4063.pdf
Als je surft naar Fleischmann, producten, stoomlocs, Type 64 dan zie je vomgende downloadmogelijkheden:
DOWNLOADS
Betriebsanleitung
Ersatzteilblatt
Klik op de bovenste en je ziet (?) hoe je de lok moet openklikken.

Hopelijk heeftje dit geholpen.

Groeten

Frank

Peter

Fleischmann heeft twee baureihe 64 loks gehad, de oude op 1/85 en de vernieuwde op 1/87. De oude heeft GEEN stekker.
De Duitse baureihe 38, dus de Belgische type 64 heeft wel een stekker, behalve als je een oude baureihe 38, of de volledig zwarte versie hebt, die heeft ook geen stekker.
Beetje verwarrend voor velen nietwaar.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michel F

Het is niet nodig een speciale decoder aan te schaffen, mijn sprinter van fleischmann heeft ook zo een zes polige interface en daar heb ik gewoon een decoder uit mijn eigen voorraad in zitten.

Hiervoor heb ik bij de hobby winkel alleen een zes polig voetje van ongeveer ?1.50 aangeschaft en deze aan een oude decoder gesoldeerd.

T03

Thomas,

indien het om een oude duitse type 64 met ronde motor en zonder stekker gaat heb je geen stekker nodig, wel een nieuw geisoleerd "kapje" (of hoe heet dat nu ook weer), een stukske fijne electrische draad en wat soldeerwerk.
Maak hem eerst is open en kijk of er een stekker aanwezig is en hij overeenstemt met de link die van Frank (quf) hier heeft gegeven.

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

LordTD

Het ging hier wel degelijk over de 64.103, de meest recente versie van de type 64.

Bedankt voor de opheldering quf, in de productcatalogus stond geen info dus ik veronderstelde dat het selfservice ging worden.

Is ESU aan te bevelen qua decoders? Ik hoor over elk merk (behalve Lenz en Viessmann) negatieve zaken dus ik twijfel.
 

T03

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

citaat:
Geplaatst door T03
...wel een nieuw geisoleerd "kapje" (of hoe heet dat nu ook weer), ...



Als je hiermee een nieuw motor afdekplaatje bedoeld, is het niet nodig dit nieuw aan te kopen. Zorg er gewoon voor dat er GEEN verbinding bestaat tussen de schroeven van het plaatje en de rest van de aansluitingen. Het koper rond de schroeven verwijderen is dan voldoende. Nameten met een Ohm meter is zeker aan te raden.

Deze handeling is met een vijltje of dremel sneller gebeurd dan het wisselen van het plaatje. Ook nog goedkoper.



Ik ging er van uit dat Thomas, rekening houdend met zijn vraag een beginnend modelspoorder is en het plaatje verwissellen leek mij de gemakkelijkste oplossing.

Ik gebruik voornamelijk zymo-decoders en een paar ESU-sounddecoders

SpGr
Marc

Marc
"I have a train riding in my brain"