Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

ongeval in Dinant

Gestart door eddy, 24 mei 2009, 19:42:42 PM

Peter

Wat is er verkeerd aan het gebruik van het fameuze "spiegel-ei" zoals in Duitsland. Vroeger een plaatje met een staaf aan, nadien met in het midden een lampje en nu enkel nog een schijfje dat de treinbegeleider omhooh houdt tewijl hij een fluitsignaal geeft.
Na het signaal stapt hij op, en gaat de deur "onheroepelijk" dicht Of de trein direkt begint te rijden of niet maakt geen verschil. De treinbestuurder kijkt door het open raam naar het signaal van de treinbegeleider. In grotere stations is een, met hier in Belgie vergelijkbaar, systeem in gebruik, maar wel iets uitgebreider (ZP9 in het Signalbuch)
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

citaat:
Geplaatst door factageklerk

Ik zou het volgende voorstellen :
Terug invoeren van perronkaartjes, dat klinkt misschien ouderwets maar men kan dan toch al een beetje het kaf van het koren scheiden en tegelijkertijd loopt er dan geen volk rond op het perron dat er niet moet zijn. Een soort van personensluis(hoe noemt men dat anders) plaatsen voor naar het perron te gaan die kan afgesloten worden op het vertrekuur van de trein en de mensen verplichten van ten laatste 5 minuten voor het vertrek aanwezig te zijn op het perron. Dit zou een oplossing kunnen zijn maar je hebt dan wel problemen tijdens de spitsuren en de aansluitingen op andere verbindingen + personeelsonkosten en dergelijke.....



Anno Domini 1905 [:0][:0]
wim

factageklerk

[?][:(] Ik weet dat dit lachwekkend overkomt. Heeft u dan misschien een ander idee. Moeten de spoorwegen zich dan altijd blijven aanpassen aan de labiele mentaliteit van sommige "probleemgroepen"of het snel oprukkende individualisme (ikke,ikke,ikke) van cli?nteel. Neen, ik wil trouwens de klok ook niet terug draaien in de tijd daarentegen mag men niet vergeten dat deze werkwijze begin jaren 80 is verdwenen; nog niet lang geleden dus. Als we zo blijven redeneren zal dit nooit opgelost geraken en zal dit niet de eerste en de laatste sukkelaar (spoorman/vrouw)zijn die zulk drama zullen meemaken

citaat:
Geplaatst door ysbeer

citaat:
Geplaatst door factageklerk

Ik zou het volgende voorstellen :
Terug invoeren van perronkaartjes, dat klinkt misschien ouderwets maar men kan dan toch al een beetje het kaf van het koren scheiden en tegelijkertijd loopt er dan geen volk rond op het perron dat er niet moet zijn. Een soort van personensluis(hoe noemt men dat anders) plaatsen voor naar het perron te gaan die kan afgesloten worden op het vertrekuur van de trein en de mensen verplichten van ten laatste 5 minuten voor het vertrek aanwezig te zijn op het perron. Dit zou een oplossing kunnen zijn maar je hebt dan wel problemen tijdens de spitsuren en de aansluitingen op andere verbindingen + personeelsonkosten en dergelijke.....



Anno Domini 1905 [:0][:0]
wim

 

SuSke

Zou het zo'n groot probleem zijn om met de huidige stand van zaken in de elektronica en besturingstechnieken ervoor te zorgen dat een trein pas kan vertrekken nadat alle deuren (die van de begeleider inbegrepen) gesloten zijn. De te volgen startprocedure kan dan gewoon blijven.
Zit er op de trein dan nog een gek die met de noodknop de deur wil opendoen, dan gaat het hele stel toch in de noodrem.
En die gek die voor of onder de trein wil springen, die hou je toch niet tegen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Greg

Het idee van fantageklerk is nog zo gek niet, in die zin dat men het ook wil/heeft gebruikt in de brusselse metro. Juist om te vermijden dat er mensen nutteloos op het perron rondhangen, maar ook om zwartrijders te vermijden. Dus dubbele functie lijkt me. Zowel wordt het onmogelijk zwart te rijden en verhoog je de veiligheid.
Maar wat zal dat dan weer kosten? En op de duur wordt een treinbegeleider dan helemaal "nutteloos", en het gevolg daarvan kent ook iedereen.

Maar ik had me ook al dezelfde vraag gesteld als Suske doet. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Peter

In de treinstellen van de BSB zoals op onderstaande (eigen)foto, is er geen treinbegeleider. (tijdens de spits 3 gekoppelde stellen)
Deuren sluiten automatisch (zoals hier op de hermelijn trams)
Toch zullen weinigen het riskeren niet te betalen (kaartjesautomaat in ieder treinstel) Een enkele keer is er kontrole en buiten de boete is er ALTIJD vervolging.
Op het laatste nippertje opstappen, waarbij je tussen de deuren komt te zitten is al helemaal een dure zaak (boete en vervolging) het sluiten wordt trouwens altijd met geluid aangekondigt (binnen en buiten hoorbaar)

Met vriendelijke groeten
Peter

chef garde

De techniek bestaat reeds in al onze motorstellen, de lamp deur genoemd.  Daarmee wordt er vertrokken in stopplaatsen zonder AVG.  Deurkes dicht, behalve die van de begeleider, die drukt dan op een zwarte knop; een lampje met het symbool van de deur licht op bij de bestuurder, die mag vertrekken.  De begeleider lost het knopje, lichtje gaat uit, en sluit zijn laatste deur, het lichtje brandt weer!!!  Dit zelfde principe zit ook in trek- en duwers M4 en M5, maar wordt de antisliplamp genoemd, de bewerking gebeurt hier met de driewegsleutel ipv de zwarte knop.

Eigenlijk ist simpel hoor, zonder veel aanpaswerk op te lossen.  Eerst fluiten, dan AVG draaien (de blokpost kan dan wakker schieten), dan deuren sluiten en als laatste de eigen deur, gevolg, de bestuurder heeft lamp deuren en akke akke tuut tuut, weg zijn wij ...  maar das misschien te makkelijk...

rixke rail

Even dit draadje terug tot leven gewekt, want ik las daarover dit [:(][V] :
http://spoorvreter.be/blog/?p=5201

Lees ook de commentaren a.u.b. ...
Wat denken jullie ervan ?
Laat ons hopen dat iedereen in deze zaak het hoofd koel houdt !!
Modelspoorse groeten,,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

stefanic

Wel Rixke,

Ik vind dit onwaarschijnlijk mega hemeltergend. In welke wereldvreemde biotoop leeft justitie feitelijk??? Pure WAANZIN!!![xx(][:(]
Ik voel tot in mijn kleinste teen dat als dit verhaal negatief uitdraait voor de treinbegeleider de NMBS 100% plat gaat, en niet voor 'maar' 24u, en dan zal ik ZEKER sympathie hebben voor deze actie. Dit grenst echt aan het ongelofelijke, maar wat kunnen we anders verwachten van ons gerechtelijke apparaat.[V][V][V][V]
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

janjozef

En dat zou voor mij een echt goede reden zijn om de NMBS plat te leggen, alleen de houding van het parket al om te vervolgen is schandalig, eerder die reiziger moest vervolgd worden.

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Greg

Ik verschoot ook toen ik het deze morgen op de radio hoorde, en moest direct aan dit draadje terugdenken.
Natuurlijk is het zo dat ik (we) de exacte omstandigheden niet kennen van het ongeluk. Dus mss is er wel een reden dat justitie dit doet. Maar het lijkt me toch vrij onwaarschijnlijk.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

chef garde

Tja, we leven nu ??nmaal in een apenland h?!  Die man heeft volgens mij gehandeld om goed te doen, en volgens een manier van werken zoals 99 %  van de treinbegeleiders doet!!  De eersten in fout waren dat kleinkind dat er nog op geraakt was en dan opa die er nog op wou (als we de gazetjes mogen geloven h?!).  Verbaal mocht opa tegengehouden worden, aanraken is verboden.  

Als dat gebeurt (iemand die de verbale kant weigert) moeten wij in theorie aan de noodrem trekken, maar dan begint pas de miserie!  In het allerbeste geval kan er na enkele minuten opnieuw verder gereden worden, maar dan begint het, waarom vertraging?, ga ik mn aansluiting nog halen?, tis ier altijd hetzelfde bij NMBS! ...  

En dan nog meer gezeik van RDV, en Traffic Control (want we bestaan nu ??nmaal uit drie firma's, hoera!) die ons constant bellen op onze gsm, om info in te winnen en zo hun grafiekskes te kunnen maken.  De vraagjes zijn dan: wat is uw samenstelling?, uw tonnage?, uw toegestane last?, uw geremde massa?, het nummerke van de locomotief of van de stellekes?, van welke depot bent u?, en van welke depot is de treinbestuurder?, en waarom heb je aan de noodrem getrokken???  Dit telefoongesprek herhaalt zich minstens twee keer, daarna mogen we het nog op papier zetten (D43 voor het spoor) en een D233 (omdat er een derde bij betrokken is).  

Snapt u waarom de noodrem gemeden worden en een reiziger dmv "fysiek contact" de toegang tot de vertrekkende trein ontzegd wordt??

Mijn reactie kan misschien overdreven zijn, maar dit nieuws maakt mijn enerzijds droevig en anderzijds best kwaad ook.  Waarom droevig, ik, mijn madam, of een andere geliefde collega kan de volgende zijn, en kwaad, zou het niet kunnen dat opa daar zn spaarpotje aan een goede advocaat gaat spenderen??!