Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

ongeval in Dinant

Gestart door eddy, 24 mei 2009, 19:42:42 PM

eddy

Gisteren is er een ongeval gebeurt in het station van Dinant.Een reiziger wilde nog opstappen nadat de treinbegeleider toestemming had gegeven voor vertrek.Beide zijn onder de vertrekkende trein geraakt.Gevolgen treinbegeleider beide benen geamputeerd,en reiziger voet kwijt.Hoeveel dergelijke incidenten zouden er dagelijks niet gebeuren weliswaar zonder zulke gevolgen?Maar heb zelf maar een keer die pech.

spijtig;
groeten Eddy

Greg

Oei dat is minder[:(]
Lijkt me toch vrij uitzonderlijk, zeker met zulke kwalijke gevolgen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

factageklerk

Mensen die zoiets uithalen moesten ze hun rechten afnemen, uitsluiten van ziekenfonds en verzekering dat ze v[:(!][:(!]mme zelf de kosten kunnen betalen pluimen tot de laatste euro. Ik leef vooral mee met de treinbegeleider die mens is gekraakt voor de rest van zijn leven. Ik heb het nogal gezegd he treinbegeleiders of ander spoorwegpersoneel zijn wandelende schietschijven,loslopend wild waarvan ze denken dat ze er alles ongestraft mee kunnen uithalen. Het strafbeleid trekt hier op niks [xx(]
 

Greg

citaat:
Geplaatst door factageklerk

Mensen die zoiets uithalen moesten ze hun rechten afnemen, uitsluiten van ziekenfonds en verzekering dat ze v[:(!][:(!]mme zelf de kosten kunnen betalen pluimen tot de laatste euro. Ik leef vooral mee met de treinbegeleider die mens is gekraakt voor de rest van zijn leven. Ik heb het nogal gezegd he treinbegeleiders of ander spoorwegpersoneel zijn wandelende schietschijven,loslopend wild waarvan ze denken dat ze er alles ongestraft mee kunnen uithalen. Het strafbeleid trekt hier op niks [xx(]



Rustig, rustig[:D]
Het is idd een gigantisch zware dobber voor de treinbegeleider, stel je maar eens in zijn plaats.
Nu ik ken de exacte omstandigheden niet, en wat de reden is dat ze onder de trein zijn geraakt. Dus ik denk dat ik er mij niet echt kan over uitspreken of de persoon die wou opstappen nu al zijn rechten moet verliezen[:D]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Mr-tsjoektsjoek

Ik heb het er vandaag over gehad met spoorwegpersoneel in Namen.

Bij het vertrek van een trein sluit de treinbegeleider, (kaartjesknipper) de deuren van zijn trein, uitgezonderd ??n waar hij straks instapt. Vervolgens geeft hij een slotje, hierdoor verandert de 'bloem' (zes witte lichtjes) in een rood lampje. (Sorry, ik ken de exacte naam niet van dit sein). Hierna heeft de kaartjesknipper nog 10 seconden om op zijn trein te stappen, te controleren of alles veilig verloopt rond zijn trein en vervolgens de laatste deur te sluiten.

Wanneer de persoon in Dinant op zijn trein stapt komt er een reizend koppel die nog deze trein wil nemen. Doordat de 10 seconden ontoereikend zijn om nog op te stappen kwam het tot wat getrek en geduw waarbij beiden onder de trein zouden beland zijn.

De bedoelde trein was een kayaktrein, die slechts om de twee uur rijd, vandaar dat deze reizigers nog pers? mee wilden...

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

hierdoor verandert de 'bloem' (zes witte lichtjes) in een rood lampje. (Sorry, ik ken de exacte naam niet van dit sein).


A.V.G. = Aanduider Verrichtingen Gedaan
of noem met dat ook niet "Margriet" ?
Edit : en't is trouwens net andersom, Rik, Eerst wordt het rode lampje middenin rood, pas als de zes witte aangaan mag de TB vertrekken en de TBG zijn deur sluiten !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Rochevalien

Pech zou ik dat niet willen noemen,elke jaar sukkelen er mensen onder de kusttram.Niet gehoord of gezien zegt men dan.Al eens zo'n tram gezien? en horen rijden??
Hetzelfde fenomeen kan je dagelijks in het verkeer meemaken: mensen steken zonder te kijken de baan over en zijn dan kwaad als je eens even claxonneerd.
Zo zal het in de stations er ook wel aan toegaan zeker: "ik moet mijn trein hebben en die gaat op mij wachten."
In het nieuws zegt men dat men de procedure van het deuren sluiten gaat herbekijken.Het is juist om zeker te zijn dat er op het laatste moment geen ezels zich op de trein willen gooien dat men de huidige procedure heeft.
Deuren dicht = pech gehad en een volgende trein nemen.Beter dat dan een voet verliezen of nog erger: door jouw schuld iemand anders in zijn ongeluk duwen.
Misschien moet de NMBS maar eens een spotje maken voor op tv,zoals dat van die vent die ongegeneerd de sporen oversteekt[:0][:0][:0]

Gerrit


Gerolf

citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek
Doordat de 10 seconden ontoereikend zijn om nog op te stappen kwam het tot wat getrek en geduw waarbij beiden onder de trein zouden beland zijn.
Verkeersagressie?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jurgen

Ik mocht van een treinbegeleider ooit ook eens opstappen toen alle deuren dicht waren en de trein vertrekkende was. Ik heb het niet gedaan.
Het gedacht alleen al dat ik tussen de trein en het perron moest vallen. Brr.

Ik ben toen dus braaf blijven wachten op de volgende trein, die trouwens pas meer dan een half uur later kwam.


Ongeveer hetzelfde probleem heb je soms met vriendelijke busbestuurders van De Lijn. Een passagier ziet zijn halte op enkele honderden meters, maar de bus staat in de file. Er zijn buschauffeurs die de passagiers al laten afstappen dan, terwijl er eigenlijk alleen aan haltes mag opgestapt of afgestapt worden. Er moet zo maar eens een (brom)fietser afkomen waar de passagier niet op let.


Nu, in het geval van de treinbegeleider hierboven was het niet zijn fout. Hij volgde de regels. Spijtig genoeg is het voor hem fout afgelopen.
Ik vind het erg. De treinbegeleider moet nu de rest van zijn leven in een rolstoel doorbrengen terwijl voor de reiziger een kunstvoet gemaakt kan worden waarmee hij nog steeds kan gaan en staan waar hij wil.

En wat heeft die reiziger nu gewonnen? Ipv 2 uur te wachten om te kajakken was hij liever een voet kwijt zonder te kajakken. Het is een overweging als een ander. [V]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

chef garde

Zoals Jurgen zegt, soms wordt het toegelaten, soms niet, en dat schept op den duur ook verwarring bij de reizigers.  Maar op dat moment moet de treinbegeleider (en niet kaartjesknipper...) de situatie inschatten, als ik mn avg gedraaid heb en er komt op het moment dat ik mij naar de trein begeef nog een jonge gast of een frisse deerne af in mijn onmiddellijke nabijheid, dan kunnen die er nog op, staan ze te ver, of ist opa en oma, of mammie met de kindjes die nog meewillen, dan gaat het niet meer!!

Onze vertrekprocedure deugt niet!!  In Nederland heeft men de blauwwitte lamp boven een bordje met een V.  Eens die lamp brandt, weet de treinbegeleider (en niet kaartjesknipper ...) dat het vertrek kan gebeuren: de blokpost heeft immers diezelfde lamp doen branden, de trein vertrekt pas, als alle deuren gesloten zijn ...  In Lille-Flandres (Frankrijk) hebben we de Seifelpaal waar je als treinbegeleider (en niet kaartjesknipper ...) je aanwezigheid meldt, iets later brandt een lamp, het vertrek is ok, je voert nog enkele handelingen uit aan die paal (attentiesignaal) en je trein vertrekt pas, als alle deuren gesloten zijn.

Hier in ons belgenlandje moet je je deuren sluiten 20 seconden voor vertrek, 10 seconden voor vertrek moet je AVG draaien, en in veel gevallen moet je dan nog een 2 ? 3 minuten wachten eer het sein wordt opengezet.  Als het madeliefje dan eindelijk brandt wordt je veronderstelt nog eens te kijken of alle deuren gesloten blijven om dan al rijdend je eigen deur toe te gooien.  Omgekeerde werking niet??  Waarom geen signaal dat de trein kan vertrekken en dan pas deuren sluiten en vertrekken???

De huidige vertrekprocedure dateert uit de tijd van rijtuigen met couchettes die door de reizigers konden worden geopend.  De treinbegeleider (en niet kaartjesknipper ...) sloot alle couchettedeurke individueel, gaf dan het vertrek en eens de trein in beweging en alle couchettes bleven dicht, kon hij ook zijn couchettedeur toesmijten.  Spreken we hier van tijdperk I of II dacht ik ...  

2,5 jaar geleden werden 6 treinbegeleiders aan tests onderworpen, waaronder hartslagmeters, de vertrekprocedure zorgde telkens voor een behoorlijk hoger hartslag en meer stress.  1,5 jaar geleden werd een andere vertrekprocedure (alle deuren dicht) getest op de lijn 25, 27, iedere treinbegeleider vond heeft die positief beoordeelt, daarna bleef het ijzig stil.  Nu zaterdag twee mensen die ledematen kwijtspelen.  Mijn gedacht over die hele vertrekprocedure???  Over 14 dagen kraait niemand daar nog over en blijven wij maar onze AVGtjes draaien ...

janjozef

Chef garde hebt gij iets tegen de benaming kaartjesknipper [:D]

Over het ongeval zelf, dat is zeer spijtig maar chef garde zelf geeft aan dat er met 2 maten en 2 gewichten wordt gewerkt. Als elke treinbegeleider (niet kaartjesknipper [:D] ) konsequent nee zouden zeggen tegen mensen die nog willen opstappen na omdraaien van het sleuteltje kan dat al veel de mensen meer gewoon maken dat het niet mag. Dus eigenlijk is de vriendelijkheid van sommige treinbegeleiders hier volledig fout. Mogelijk is er een betere veiliger procedure maar daar kan ik geen uitspraak over doen.
Over het ongeval zelf weet ik te weinig om uitspraken te doen,

Iemand die al 40 jaar pendelt
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

factageklerk

Ik zou het volgende voorstellen :
Terug invoeren van perronkaartjes, dat klinkt misschien ouderwets maar men kan dan toch al een beetje het kaf van het koren scheiden en tegelijkertijd loopt er dan geen volk rond op het perron dat er niet moet zijn. Een soort van personensluis(hoe noemt men dat anders) plaatsen voor naar het perron te gaan die kan afgesloten worden op het vertrekuur van de trein en de mensen verplichten van ten laatste 5 minuten voor het vertrek aanwezig te zijn op het perron. Dit zou een oplossing kunnen zijn maar je hebt dan wel problemen tijdens de spitsuren en de aansluitingen op andere verbindingen + personeelsonkosten en dergelijke.....
 

chef garde

Janjozef, goe lezen wat Factageklerk schrijft, want in zijn oplossing schuilt het beroep van "kaartjesknipper", dit was de man die in lang vervlogen tijden de kartonnen perronkaartjes knipte.  De treinbegeleider is diegene die meespoort ...  Maar kvergeef het u!! [:D]

Tom

Die controle van de treinbegleider die controleert of wel alle deuren nog gesloten zijn tot dat de trein effectief vertrekt, is dat niet een overblijfsel uit de tijd dat de deuren nog manueel geopend en gesloten werden?
Tom

Mr-tsjoektsjoek

Sorry chef garde, ik was ook de mening toegedaan dat de TREINBEGELEIDER, ook kaartjesknipper genoemd kon worden, daar hij de vervoersbewijzen controleert.

Excuseer voor mijn onwetendheid, 'k zal 't nooit meer vergeten !!! [^][^][^]