Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Modelspoorhobby

Gestart door Peter, 15 mei 2009, 15:14:41 PM

mardelat

#15
Peter, ik zou zeggen "nie zeuren, verder doen; maar met iets anders". 'Ben nog wat jaren ouder, maar ook al 55 jaar bezig. Ik heb alle modelbouw gedaan, telkenmale dat ik een hoge graad van bekwaamheid had verworven, was het schoonste er van af en ...dan alles de deur uit. Ik ben nu in het stadium dat HO me een beetje begint te vervelen en ben dus overgeschakeld op Z; ik amuseer me er rot mee, alle lokjes vliegen open, gekuist, ge?lied en terug in mekaar en dan rijproef. Indien het niet goed gaat, alles weer open en zo gaat dat verder. Een raad Peter, nie stil vallen want dan slaat de verveling en de moedeloosheid toe en dat is in het algemeen op onze leeftijd het begin van het einde (spijtig genoeg). Dus, hou de moed er in en vooruit met de geit, Marcel

Peter

#16
Hallo allemaal,

Bedankt voor de bemoedigende woorden en de goede en goedgemeende adviezen. Het enige (en belangrijkste) is dat het met mijn echtgenote redelijk goed gaat. Maar voor de rest zijn er nu eenmaal momenten dat alles (of toch heel veel) je tegenzit, en dan bedoel ik uiteraard niet enkel op modelspoor gebied. Het rare is wel dat het je op zo'n momenten ook niet lukt om te ontspannen door je hobby. Zelfs kleine probleempjes en problemen lijden dan al gauw tot stress situaties. Dus voorlopig blijft mijn baan waar ze staat, en of er terug meer rust (en zin ) komt om verder te gaan zien we wel. Binnen vier weken zijn we in elk geval weer een tijdje in ons geliefde Zwarte woud, even weg van alle zorgen, en misschien is dat een moment van bezinning of van hernieuwde moed en inzet. Ik zie wel.
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

#17
Lap, weeral een paar dagen niet op t forum geweest en wat zie ik nu[:(]
Ik zit zonder baan en heb dikwijls ook zo'n dipje, is het wel de moeite waard al die kosten te doen, dit jaar al 1 lok 5 rijtuigen en 2 wagens zonder dat die kunnen bollen.
Verbouwingen thuis, de gezondheidsproblemen van mijn vader, de kleine probleempjes van drie kinderen op tijd en stond, een bevordering op mijn werk, waar ik vele avondjes voor gestudeerd heb.
Peter wat ik wil zeggen, ik ben maar zo oud als dat jij en je vrouw getrouwd bent en ik heb ook af en toe een dip.  Maar de boel verkopen ? Nee daar hangt te veel emotie aan.  En dikwijls krijg ik dan een vonkske en ben ik weeral terug vertrokken met denken van hoe wil ik het ooit maken.

Kop op man!!!!

Groeten

Rudy


boke

#18
All?e... Wat lees ik hier allemaal? [:I] Ik ben precies niet de enige! [;)]

stoomloc

#19
Hallo Peter,

Stoppen met de hobby waar je hart en ziel ligt zou ik niet doen. Wat je wel kan doen is nog een andere bezigheid zoeken. op het moment dat het niet meer vlot met de treintjes kan je je even meer op de andere hobby concentreren. Peter volgens de foto's die ik van je baan gezien heb, heb je wel een geweldige baan. Waarom deze afbreken ?
Wat Gerolf en anderen vermelden hebben we een veelzijdige hobby, als er iets niet lukt dan kunnen we steeds wel een ander aspect van de hobby aanvatten. Het stuk dat niet lukt laten liggen, is het beste wat je kan doen. Vroeger toen ik nog klein was kreeg ik af en toe een een modelbouwvliegtuig. Op het moment dat het me tegen zat, dat er iets niet werkte, dan vloog het vliegtuig tegen de muur. Het vliegtuig had wel even gevlogen, maar ik besefte dat ik zo meer achteruit dan vooruit werkte. Dit doe ik niet meer. Een reden om over te schakelen op modeltreinen (die vliegen niet [:D])
Peter, je hebt me al verschillende malen geholpen en dat vind ik heel tof. Draait het hele modelspoorgebeuren hier niet allemaal rond : mekaar helpen, oplossingen voorstellen, samen genieten van de hobby, mekaar steunen en respect voor andermans idee.
Peter, wat je ook beslist om te doen, ik denk dat veel modelspoorhobbiesten, zowel jong en oud , veel van jou kunnen leren.
Dus neem geen overhaaste beslissingen en laat ons nog leren en genieten van je jarenlange ervaring.

Wim

cyberbeast

#20
Misschien is het wel een idee je baan kleiner te maken? Minder ingewikkeld? Het is weer wat werk natuurlijk...

Vroeg of laat is de zin om met treintjes te rijden er toch weer. Ik spreek uit ervaring.
 

treinvirus

#21
beste peter,
Alles hier al boven uitstekend ten berde gebracht door alle mensen die gereageerd hebben ,geloof me t'klinkt clich? maar er is altijd wel iets dat voorvalt bij iedereen zodat ze de dingen somber inzien en soms meerdere zaken tegelijk!
Het feit dat er toch zovele reakties met een inhoudelijke boodschap en vol ondersteuning zijn gekomen moet je toch een hart onder de riem steken. Je ziet er wordt om jou gegeven en dat geeft op zich toch al een warm gevoel en een beetje optimisme voor de toekomst.
Je keert altijd terug naar je oude liefde is waarschijnlijk een van demeest ware gezegden.. dus zal je nog wel terug de smaak van (model) treinen te pakken krijgen misschien onder een andere vorm (reizen?)
in ieder geval ik verneem graag hoe het je maakt binnenkort.
vele groeten en achter de wolken zou normaal altijd de zon moeten schijnen...
dirk
 

Peter

#22
Twee probleem gevallen die de moedeloosheid mee helpen veroorzaken zijn de wissels van Roco-line (zonder bedding) De wisseltongen vallen steeds weer zonder stroom. En ik zie er eigenlijk tegen op alles terug op te breken om ze door, ik weet niet welke, te vervangen. Het tweede geval zijn de slagbomen van Viessmann. Een keer diep ademen en ze vallen al uit elkaar. Of de ene keer werkt de ene niet of de andere, en momenteel verdommen ze het allebei, ondanks dat ze stroom krijgen. Het zijn (in mij ogen) ROTDINGEN[}:)]
Een echt alternatief is er niet, want de meesten zijn te speelgoedachtig, of zoals die van Weinert, wel betaalbaar, maar die montage is[:0][:0][:0][:0][:0] De meeste Duitse forums zijn het er over eens, "eens gemonteerd zet je ze best in een glazen kast, en kom je d'r nooit meer aan.
De beste waren volgens mij, nog die van Brawa, wel wat grof, maar ze funktioneerden tenminste.
De andere dingen zijn prive, en dat hou ik dan liever maar zo.
Met vriendelijke groeten
Peter

jacques timmermans

#23
Peter,

ondanks je moedeloosheid zul je, als je met plezier over jouw geoLine wissels van Roco wilt rijden, toch door een zure appel moeten bijten.

Jouw probleem heb ik ook gekend en heb toen bij al mijn ingebouwde wissels de wisseltongen met een zeer soepel dun draadje overbrugd. Dit zelfde heb ik ook met de vleugelrails en de rechtdoorgaande en afbuigende rail gedaan waarna alle problemen opgelost waren.

Ik wens je nog veel moed,

Jacques Timmermans

Rochevalien

#24
Elektrische problemen met wisseltongen kan je oplossen met soepele draadbruggen te leggen .Ik snap trouwens niet goed dat je zo'n zaken niet op voorhand test voor je die wissels definitief inbouwd.Dat is wel een beetje overmoedig zijn.
Hetzelfde kan je zeggen over zo'n  setje slagbomen : als je daar geen ervaring mee hebt :eerst even op een proef stukje zetten voor je dat op je baan inbouwd.
Fragiele details behoren trouwens tot de afwerkingfaze en moeten bijgevolg niet vroeger ingebouwd worden,alleen als je zover bent.

Gerrit

ysbeer

#25
Peter
Wat die viessman overweg betreft 100% gelijk ,het is een rotding.
Ik heb er hier een staan(op de kast)
Met de orginele aandrijving gaat hij veel te snel open en dicht.
Toen heb ik hem aan gedreven met stappenmotor (150 stappen open,150 stappen dicht)
Dat gaat prima,alleen even te hard dicht of open en de bomen liggen in elkaar.
Nu staan er knipperlichten bij mijn overweg.
Wisseltongen
Mij complete baan heeft uitsluiten rocoline zonder bedding.
Ik heb bijna overal last vab gehad,maar nooit van stroomloze tongen
Ik kan echt over de wissels kruipen(de lok).
Die tongen zijn gelagerd in plaatje (nieuw zilver) is daar wellicht verf tussen gekomen.
Ik druk mijn wissel wel stevig aan(motoren).
In tegensteliing met veel andere aandrijvingen blijft bij mij de aanpers druk bestaan
Nee, ik ben over de rocoline wissel erg tevreden,ook de engelse doet het uitstekend.
wim

Peter

#26
Onder zachte dwang van mijn echtgenote en de hartverwarmende steun van dochter en schoonzoon, heb ik toch weer wat moed geschept en ben toch weer even aan mijn baan bezig geweest. Op de foto mijn laatste (nou ja, mijn??, ik bedoel mijn echtgenote natuurlijk) aanwinst, namelijk een stel "Nahverkehrswagen" van Roco waaronder de afgebeelde "Steuerwagen", gekocht bij onze goede vriend Dimi.



Tevens te zien, mijn ge-experimenteer [}:)][}:)][}:)]met de overweg van Brawa (vooraan) en die van Viessmann[:(!][:(!] (achteraan)
Met vriendelijke groeten
Peter

Anarchy

#27
Mooie baan Peter, 't zou zonde zijn om dat op te geven!