Smeerpotten voor de bocht

Gestart door Michiel, 14 mei 2009, 08:58:56 AM

Michiel

Je kent ze wel, die smeerpotten net voor een scherpe bocht, gemonteerd op de buitenrail. Ze laten een sliert zwarte smeer achter op rails en bielzen. Maar ik heb er toch een paar vraagjes over:
  • wat is de correcte technische term voor die dingen?

  • waarvoor dienen ze feitelijk?

  • hoe werkt de pomp, want ze blijken volledig autonoom te zijn?

  • vanaf wanneer werden ze gebruikt?

  • heeft iemand ze al in model op zijn baan aangebracht?

imghttp://i688.photobucket.com/albums/vv246/Saraan1/smeerpot.jpg/img





groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

[:I] Dat is de eerste keer dat ik daarvan iets zie of hoor [:I]
Met andere woorden: ik ben ook benieuwd [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

factageklerk

Dat is voor de wielkransen te smeren denk ik. Ik heb het nog niet op een modelbaan gezien ,volgens mij doe men dit om de wrijvingsbelasting op de railstaven en wielen te verminderen wat een langere levensduur van beide zou opleveren. Het inschakelen gebeurt volgens mij dan ook met een contactrelais.
 

Michiel

citaat:
Geplaatst door factageklerk

Het inschakelen gebeurt volgens mij dan ook met een contactrelais.

Er lijken me geen elektrische contacten te zijn. Mijn bescheiden vermoeden is dat door de asdruk van de trein de rails een paar millimeter omlaag worden gedrukt en met deze beweging een kleine hoeveelheid vet naar buiten te pompen. Vandaar de lange arm. Maar dat is speculaas. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Anarchy

Dat wordt een vetpomp (zijn ook andere namen voor) genoemd. Dient inderdaad voor wielkranssmering dacht ik.

Arbeco

Toen wij wat ideetjes aan het opdoen waren voor de bouw van onze clubbaan, hebben we eens zo'n apparaat gezien bij de tunnel van Yvoir. Daar wij deze tunnel als leidraad voor onze tunnel hebben gebruikt, hebben we ook die vetpomp maar nagemaakt langs de sporen. Heel eenvoudig te maken van een stukje ronde buis (2-3 mm), en een beetje glanzend zwarte verf langs de spoorstaaf doet de rest... Zal kijken of ik er een fotootje van kan vinden.
Niet zo heel duidelijk, maar als je goed kijkt, achter het voorste draaistel van de loc (onder de kist), zie je de vetpot liggen. Het zwarte smeervet is zichtbaar langs de spoorstaaf:



Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Gerolf

Hoe werkt zo'n vetmachientje nu? Door druk op de rail wordt een ventiel opengemaakt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Hoe werkt zo'n vetmachientje nu? Door druk op de rail wordt een ventiel opengemaakt?



Er zitten 2 kleine contactjes op die een beetje boven eht spoor uitsteken.
Van zodra het wiel de contactjes induwt komt er een beetje vet uit de pot.
Als je op de trein zit kan je het soms ook wel horen dat er over een vetpot wordt gereden
Spoorse groeten
Dimitri

Michiel

Heeft iemand een idee van wanneer de vetpotten werden gebruikt?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Mr-tsjoektsjoek

Van wanneer deze vetpotten gebruikt zijn, daar kan ik ook niet op antwoorden.

Meestal zijn ze aan het begin van een bocht gemonteerd, aan de buitenzijde van het spoor, een zeldzame keer worden ze ook in het spoor gemonteerd. (Als er geen plaats is aan de buitenzijde).

Ze worden inderdaad geactiveerd dmv een armpje, een beetje zoals de pedalen waarmee vroeger de overwegen werden bediend, dit is intussen ook veranderd (elektrische contacten).

Aan de verste zijde van de pot (het deksel) zit een peilstaafje waaraan je de hoeveelheid vet in de pot kunt aflezen.

Dergelijke potten zijn tamelijk groot, 40 ? 50 cm diameter, dus in model kun je gemakkelijk een staafje van 4 of 5 mm doormeter nemen.

Soms zijn ze wit geschilderd, maar meestal zijn ze (smeer-)zwart.

Ze dienen inderdaad om de wielkrans te smeren.
Door de centrifugale kracht is de belasting op de rail erg groot bij zware treinen of hoge snelheden. Het vet moet de sleet bij deze verminderen. Ik heb al rails gezien waar de helft van de kop weggesleten is door de zware staaltreinen die er passeren. (lijn 130 Namur - Jemeppe/s/Sambre)

Mattias

citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoekIk heb al rails gezien waar de helft van de kop weggesleten is door de zware staaltreinen die er passeren. (lijn 130 Namur - Jemeppe/s/Sambre)



L24, bij de inrit van Aachen West is ook enorm erg! Je zou je er ernstig aan kunnen verwonden aan die rails! Het is een scherp patattenmes geworden door de sleet!
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Dieter

Ene vetpot van dichtenbij!

foto Paul Plak

mvg Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

Gerolf

[:0] Pas geplaatst, zeker? Zoooo proper nog [:o)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

pas gevuld mischien, en ineens wat opgekuist
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

jeroen

Ik ben enige tijd terug naar Antwerpen geweest voor te spotten vlakbij het Zuidstation en er waren een drietal werklieden bezig zo van die smeerpotten aan het plaatsen.
Ik heb er foto's van die ik binnen een dag of twee kan plaatsen op t forum.

Groeten, Jeroen