Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

een baan op verschillende niveaus

Gestart door amest, 04 mei 2009, 10:50:12 AM

amest

zo in de vrije uurtjes ben ik aan het mijmeren over een (verre) toekomstige baan in verschillende niveaus.
Ik bedoel bv. 3 niveaus met verschillende landschappen.
bv. onderaan net boven de grond een berglandschap , erboven een station, daarboven een depot of zoiets.

Als je niet met een laag plafond of schuin dak zit lijkt me dat tof om meer zaken te kunnen maken op een relatief beperkte grondoppervlakte.

Zijn er mensen die al zoiets gedaan hebben?
Misschien zijn drie niveaus wat veel van het goede, twee met een derde niet zo hoog schaduwstation is misschien wat beter.

Hoe hoog zou zo'n niveau best zijn (voor H0)?
groeten,

Arvid

Gerolf

In gedachten heb ik al zoiets getekend [:I]
"Bergen" zou ik bovenaan plaatsen, die hebben meer verticale ruimte nodig.
Per "gewoon niveau" toch minstens 35cm om een beetje een kijkkast te hebben. Je hebt ook minstens 5 cm nodig als scheiding, dus 40cm per niveau.
De onderste "baan" bekijk je dan zittend op een stoel of barkruk, de bovenste staand.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

bedoel je dan dat "de hemel" van het onderste nivo gekleurd zou worden op de onderkant van het tweede nivo? enz...?

amest

Bergen bovenaan lijkt inderdaad beter.

Ja kan de "hemel" altijd schilderen, maar je zal zeker verschillende lampen (tl) moeten hangen op elk niveau. ik vermoed dat het plafond van elk deel weinig uitmaakt qua schilderingen. De achtergrond kan je dan wel helemaal schilderen.

Had ook gedacht om bv. een nachtniveau te cre?ren, met lampjes in de huizen en op straten, ...
alle ja in de verre toekomst he.
groeten,

Arvid

tonycabus

Volgens mij is zo'n twee- of driedekker precies de ideaaaaale oplossing voor wie met een schuine wand zit op zolder. Maar dan moet je wel langs de wanden klimmen of dalen. Spiralen aan een of beide kanten gaan gauw flink wat plaats vreten. Als je die ruimte echter hebt is dat wel meegenomen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Stefan Appelmans

Ik heb daar ook aan gedacht. Dat zou meer baan maken in mijn kleine kelder. Het bovenste zou dan uitsluitend "paradebaan" zijn, met landschap; Een strip 20cm van de muur af.
Dan zou ik opnieuw bakstenen uit de muur moeten verwijderen[:D], om de spiralen boven het transbordeur/schaduwstation in de andere kelder te maken.
Mischien later...[:)]
stefan.

RDH000

ben ook bezig met wat info te verzamelen...
hoeveel mag je max omhoog gaan per.... meter ofzo...?
 

Michiel

citaat:
Geplaatst door RDH000

hoeveel mag je max omhoog gaan per.... meter ofzo...?

Als je met lange slepen denkt te gaan rijden is 2,5cm per meter echt wel een maximum. Je beperken tot 2cm is dan zelfs verstandig. Denk je enkel met korte locale treintjes te rijden, dan kan je EVENTUEEL tot 3% gaan in rechte baan. Tenminste, dat is mijn ervaring.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Als je het hebt over een klimspiraal: in H0, als je 10cm per "verdiep" rekent, moet die een diameter hebben van MINSTENS 130cm (hartafstand sporen)
Dit heb ik ooit uitgebreid beschreven in Modelspoormagazine 59, er staat een korte samenvatting op mijn website:
http://meb.gerolf.be/debouw/onderbouw/nklimlussen.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

RDH000

woho... overal kurk? [:0]
eh.. 2 cm per meter is wel behoorlijk weinig...heb eens klein stukje omhoog laten lopen... op 20cm 1 a 2 cm omhoog... en ging zonder echt problemen...
(bij de meeste locs toch)
dan heb je toch wel wat plaats nodig om je treinen op verschillende hoogtes te laten rijden [:0]
had gehoopt dat het zoon 5cm / meter ging zijn [B)]
lol...
 

Gerolf

RDH000: had je elders niets gevraagd over antislipbandjes? En nu heb je het over een werkende helling van 5% [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

RDH000

jah, die ene trein rijdt gewoon niet...
maar anderen rijden nog behoorlijk...
eens ze op volle snelheid rijden is het ook niet zo moeilijk dat ze 5cm op nog geen 20cm kunnen doen...

 

loebaske

Deze die nog behoorlijk rijden zullen de komende weken ook niet meer rijden [:(][:(] een stijging van 1cm per meter vind ik aanvaardbaar en al daar boven [:(][:(][:(]

Michiel

1 cm per meter vind ik persoonlijk ook erg weinig. Op de lijn 124, Brussel-Charleroi zijn er hellingen tot bijna 2%, en dat is niet uitzonderlijk. Dan mogen we ons in model daar toch op baseren, dacht ik.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

froelants

Ik zou je aanraden om eens een nummer van "Model Railroader" kopen, jaarlijks hebben ze een nummer met de beste banen van het jaar. Het zijn bijna allemaal dubbeldekkers (banen) . Je vindt op Amerikaanse forums ook veel info over dubbeldekkers en klimspiralen.
Groetjes,
Frank
AC modulebaan naar fremo B96 (hoogte,connectors = eigen norm) - loconet HDL - Intellibox Originele - Loc's mix van merken.https://www.lmtc.be/drupal/?q=blogs/froelants