Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Stoomlokmachinist links of rechts?

Gestart door Michiel, 20 maart 2009, 15:30:39 PM

Michiel

Hoi allemaal,

Om de decoder in een van mijn stoomloks te "verbergen", zou ik een poppetje in het machinistenhuis willen plaatsen. Nu vraag ik me af, bij ex-duitse stoomlocomotieven (type 64, type 96, enz...), stond de machinist rechts of links? (Ik vermoed rechts, gezien de plaatsing van de besturingsinstallatie, maar hij had dus waarschijnlijk een slecht zicht op de seinen...)

groeten,
Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik denk dat Saraan de ex-Duitse locs in Belgi? bedoelt, en dan is het een terechte vraag.
Even wat fotoboeken doorbladerd, en ik zie ze dikwijls langs links "buitenhangen". Of zou het voor de foto zijn [?]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik was er bij vergeten te vertellen dat het om de Belgische ex-duitse locomotieven gaat in Belgische dienst op Belgisch spoor. Dan reden ze links. De seinen staan dan ook aan de linker kant. Ik kan me voorstellen dat vuurhaard en ketel een zichtbelemmerende factor waren. Dus mijn vraag, stonden de machinisten dan toch rechts?

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

prulleman

Inderdaad. De loks zijn nooit omgebouwd. De fransen hebben hun loks wel omgebouwd naar linkse besturing, de belgen nooit[:D]

ysbeer

Erg lang hebben die loks volgens zeggen niet in belgie gereden,voorts waren het vaak kleine machine die als rangeerlok werden gebruikt.
Op enkel machines heeft men met een extra machinist gereden,die uitsluitend de seinen moest bewaken.
Er is ook nog gereden met de stoker als seinkijker,maar na een bijna ongeluk is dat snel vervangen.
Proeven met spiegels schijnen wel te zijn gedaan maar zonder resultaat

Bron:oudere belgisch lokbestuurder.

Ik zelf weet er niets van,dus niet waar...........sorry.
wim

Brunel

Nou heb ik er ook niet veel verstand van, maar volgens mij hebben die locs tientallen jaren in Belgi? gereden, tot aan de ontstoming toe.

Michiel

Met de meer dan 2200 ontvangen locomotieven na het verdrag van versaille verdubbelde het Belgische locomotievenpark zowat! En het merendeel is tot de jaran 60 in dienst gebleven. Ik heb geen enkel indicatie gevonden dat ook maar 1 van hen voor het links-rijden werden omgevormd.

Ik vermoed dat de machinist op vrije baan een redelijk zicht had op de seinen op afstand, en dat de stoker in stations of in bochten een oogje mee in 't zeil hield.

Volgens mij moet het "poppetje" rechts in de cabine, maar zeker weten doe ik het niet. Missschien de machinist rechts en soms de stoker links?

groeten,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

Er bestaat een mooie film : "In de tijd van de Stoom", waarin de ploeg van de 64.045 gevolgd wordt op een dienstdag.
Daaruit heb ik enkele stills hier trachten weer te geven (rechtstreeks van het tv-scherm gefotografeerd, dus niet perfect).
U ziet de machinist rechts staan ...



... en de stoker links.



Let ook op het leuke detail links onderaan op deze foto : de koffiekan (naast de oliekan [:0]), onontbeerlijk voor de dorst tegen de grote hitte ! [:D]



Er wordt trouwens in de kommentaar bij de film gezegd dat de stoker als trouwe hulp van de machinist mee op de seinen let, vooral als de trein door een bocht rijdt !
Beantwoord dit Uw vraag, Michiel ?
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

Eric, bedankt! Dat lijkt me voldoende als aanwijzing. Ik was gisteren in jullie documenten gedoken, en zelfs in "het dienstvoorschrift voor machinist en stoker" was er geen enkele melding.

Trouwens, ik heb er nog leuke informatie in gevonden over front- en sluitseinen. Dat blijkt een complex systeem te zijn van rode en groene vlaggen, fakkels en lantaarns die ook op de zijkant werden geplaats, bij bijvoorbeeld tegenspoor rijden.

Dat zou nog eens leuk zijn om uit te werken in model; een groene of rode vlag dat uitklapt (bij dag, een fakkel of lantaarn 's nachts) bij een bepaalde beweging. Iets om te onthouden...

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Tom

Moest een van de treinconducteurs niet mee op de seinene letten vanuit de pakwagen en dat dan aan het locomotiefpersoneel melden, vandaar de torentjes op de pakwagens?
Idem voor goederentreinen waar een apart wagentje werd aangekoppeld voor de treinwachter, de gekende fourgons ballon.
Tom

prulleman

De treinconducteur moest inderdaad mee op de seinen letten, en die vervolgens in het logboek noteren. Er was immers geen electronische gegevensopslag in die tijd. Dus het logboek was van vitaal belang in geval van onregelmatigheden