Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Roco 20 Blauw NMBS 2009

Gestart door nohab, 19 maart 2009, 17:52:24 PM

ronny-vdv

@ Erwin,

Mooi gedaan, man.

ronny-vdv[8)][8)][8)][:)][:)]
Mvg,

ronny-vdv

TreinTeLaat

Weet er iemand of die loc ook in AC (wisselstroom) digitaal te verkrijgen  is?

itchy

Ja hoor
citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat
Weet er iemand of die loc ook in AC (wisselstroom) digitaal te verkrijgen  is?

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

ERVIN

#183
Het is een beetje gek om een nieuw topic te starten over deze loc  ,daarom post ik hier maar even verder .

Om op de vraag van eve verder te gaan , twee antislipbandjes per draaistel , en vier van de zes assen aangedreven.








eve

Citaat van: ERVIN op 06 juli 2014, 22:37:35 PM
Het is een beetje gek om een nieuw topic te starten over deze loc  ,daarom post ik hier maar even verder .

Om op de vraag van eve verder te gaan , twee antislipbandjes per draaistel , en vier van de zes assen aangedreven.







Erwin,

Het is me heel duidelijk. Dit is een "no-good" aandrijving van Roco. Ik heb ze leren kennen rond ca. 1990 : weken heb ik gezocht naar wat er fout liep en hoe het op te lossen. We zijn nu zowat 25 jaar verder. Ik heb het laatste 1,5 uur wat liggen g**glen om te zien of er nog een remedie voor te vinden is, op basis van mijn vroegere ervaringen. Ik stuur je morgen of zo wel een PM.

Erik

ERVIN

Dat is dan best wel vreemd te noemen , want beide locs ( 2005 - 2006) komen van Olaerts en ze hadden , volgens Olaerts , de laatste nieuwe aandrijving met verbeterde motor enz... ????

eve

Citaat van: ERVIN op 06 juli 2014, 23:00:24 PM
Dat is dan best wel vreemd te noemen , want beide locs ( 2005 - 2006) komen van Olaerts en ze hadden , volgens Olaerts , de laatste nieuwe aandrijving met verbeterde motor enz... ????

De "laatste nieuwe aandrijving" zorgt er wel voor dat je om de haverklap nieuwe "slicks" moet steken. Die ervaring heb je toch niet met andere bvb Piko loks ?

Erik

Rangeerduivel

Citaat van: eve op 06 juli 2014, 23:02:54 PM
Citaat van: ERVIN op 06 juli 2014, 23:00:24 PM
Dat is dan best wel vreemd te noemen , want beide locs ( 2005 - 2006) komen van Olaerts en ze hadden , volgens Olaerts , de laatste nieuwe aandrijving met verbeterde motor enz... ????

De "laatste nieuwe aandrijving" zorgt er wel voor dat je om de haverklap nieuwe "slicks" moet steken. Die ervaring heb je toch niet met andere bvb Piko loks ?

Erik

@ Erwin,
Ik moet tot mijn grote scha en schande toegeven dat je gelijk hebt Erwin :-[ :-[ :D
Maar zoals ik al eerder zei,ik ben gisteren niet gaan kijken,het was dus maar een veronderstelling.

Ikzelf bezit twee loc's,éne met dikke motor en analoog,en éne met moderne motor en 8polige NEM-stekker.
Op het eerste zicht zie ik geen verschil in aandrijving,of heb ik het alweer mis?
Het enige verschil dat er al zou kunnen zijn,doch te verwaarlozen,is het verschil in kleur/materiaal waaruit de wielen gemaakt zijn.
De oude wielen hebben een gelig kleur,(messing?? :-\)
De nieuwe zijn blinkend(staal?? :-\)
En beiden hebben inderdaad in ieder draaistel 1as met 2 bandjes.

@Erik,
Kan je eventueel de verschillen bij oude en nieuwe draaistellen wat toelichten Erik?
Die problemen met die bandjes dat klopt dus wel,maar ik heb enkel ervaring met de modernere loc,van de oude heb ik een dummy gemaakt,dus die bandjes zien niet af.

Mijn ervaring is ook dat de kwaliteit van bandjes die Roco standaard gebruikt,minder is dan die van andere merken,
Rapper uitrekken en er daardoor aflopen,ofwel bij oudere Roco-loc's worden de bandjes beenhard en springen in stukken

;)


eve

@ Rangeerduivel ivm post #188

Ik heb nergens beweerd dat er 2 draaistellen zijn : een oude en een nieuwe. Mijnheer Olaerts heeft tegen Erwin gezegd dat de aandrijving verbeterd is. Als er gedoeld wordt op de motor, dan is dat ongetwijfeld zo. De oude dikke ronde motor was een stroomvreter.
De draaistellen zijn gelijk gebleven.

Roco gebruikte voor de 6-assige loks E03 en E50 dezelfde techniek : 4 assige aandrijving. Ik heb in het totaal 7 machines vervangen door de nieuwere versies : 6 as-aangedreven. Bij mijn weten heeft Roco voor de NMBS 20 geen 6-as aangedreven modellen geleverd.

Erik




Peter

Volgens mij zijn de nieuwere anti-slip bandjes van Roco veel beter dan de oude......alleen je moet wel die met de juiste afmeting gebruiken.
Bij een te kleine breken ze zeer vlug, en bij een te grote krijg je dikwijls een schommelende loop van de lok.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

@ Erik,
Hazo,dan zijn we er uit,vraagstuk opgelost! :P

Al snap ik niet goed welk ander effect een moderne motor zou kunnen hebben op de "slicks" toz van een oude(dikke) motor...
Zoals ik al zei in post 188 ligt het volgens mij aan de kwaliteit van de bandjes,alhoewel andere (6assige) loc's van Roco dit probleem niet hebben(de AFB/NOHAB's van Roco hebben ook de moderne motor)

;)

Ondertussen gezien dat Peter mij voor was... :D

eve

@ Rangeerduivel

Daar heb je een punt. De nieuwere motor heeft geen negatief effect op de snelle sleet van de bandjes. Enkel en alleen de kwaliteit van de bandjes zelf.
Ergens heb ik iets gelezen om voor Roco bandjes van een ander merk te gebruiken. Maar ik vind het even niet meer terug.

Erik

ERVIN

Ik heb van Olaerts toen het volgende zakje met 10 antislipbandjes gekregen , Roco 40070.
Dit zouden de originele bandjes moeten zijn volgens hem.

eve

Teruggevonden ! Men wilde Märklin-bandjes gebruiken ipv Roco. Conclusie van de discussie was : dat is geen oplossing. Mä-bandjes zijn dikker, niet overal gelijk van dikte, breder en gesneden uit rubber (hogere wrijvingscoëfficient maar poreus (vervuiling)). Dus : niet doen.

Erik