Belgische Seinen Zelfbouw

Gestart door dieseltje, 09 mei 2005, 20:50:13 PM

Gerolf

Mijn vraag sluit denk ik hier het best op aan. Ik ben volop bezig met voorbereidingen om messing te etsen. Ik heb al eerder een (mislukt) proefstukje gemaakt, en nu zie ik dat dit misschien aan de ontwikkelaar kan liggen:
De messingplaatjes die ik gebruik komen van Conrad en zijn fotonegatieve platen. Op mijn ontwikkelaar (Natriumhydroxide) zie ik op de verpakking dat die bedoeld is voor fotopositieve lak. Toch is de negatieve coating behoorlijk en snel ontwikkeld geraakt.
Bestaat er ontwikkelaar voor negatieve lak? Maakt het verschil?

NB. Er zijn nog tal van andere mogelijke oorzaken waarom mijn proefstukje mislukt is, maar dat van die ontwikkelaar wou ik uitsluiten...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwigdc

Hallo Gerolf,

Het zal waarschijnlijk aan je ontwikkelaar liggen, je moet bij die messingplaten van conrad de ontwikkelaar (natriumcarbonaat) voor negatieven, Conrad (bestnr: 529052-24 ? 2,07 ) gebruiken .
Vergeet ook niet dat je bij het tekenen, alles ook al negatief moet tekenen, dus wat moet blijven doorzichtig (wit op computerscherm), en wat wegge?ts moet worden zwart. Net het omgekeerde dan bij het vervaardigen van een gewone printplaat schakeling.[;)]

Groetjes Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

Gerolf

Aiai, natriumcarbonaat ipv hydroxide ... waarom heb ik dat niet eerder geweten ... [:(]
Dus 'soda' ipv 'bijtende soda' eigenlijk [:I]Nu, hydroxide lijkt me een stuk sterker alkalisch, en zou best ook het gewenste effect kunnen hebben, en sneller. Ik ga het toch proberen met de NaOH.
Dat van die negatieve transparanten had ik al door, hoor Ludwig [;)]
Stel dat het niet werkt met de hydroxide, weet ik in ieder geval een alternatief. Bedankt, man!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

M?t de natriumhydroxide, maar
iets te kort belicht,
iets te lang ontwikkeld
... en iets te lang in de etsbak gelegen ... [:I]

een fotooke getrokken "recht uit de etsbak" ...

maar toch niet slecht voor een eerste poging, dacht ik [8D]

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Het is alleen jammer dat het sein verandert is in een fiets tijdens dit proces[:D][;)] Of zijn dit de nieuwste Belgische Seinen, iemand op fiets die de trein vooruit is, om voor eventueel gevaar te waarschuwen?


Wim

Gerolf

Het lijkt behoorlijk off-topic, ja, maar toch was er tevoren in deze draad al een stevige 'boom' opgezet over etsen ... vandaar [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

glamo

mooi resultaat, dat belooft voor de toekomst.

KURT
 

tonycabus

Komt dik in orde, zo te zien....
Alleen het eeuwige probleem van belichten en ontwikkelen h?.
Het etsen zelf is kinderspel als de belichting OK is.
En een erg goede film natuurlijk...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Terug over de lichtseinen: als er interesse voor bestaat kan ik mijn tekeningen publiceren op mijn website, waarvan ze dan te downloaden zijn.
Ik heb ermee gewacht tot de verschijning van het artikel in MSM, zo'n beetje in afspraak met de redactie.
Welke bestandsformaten zijn interessant?
.jpg, .gif, .tiff (resolutie 300dpi? 600dpi?)
.cmx (CorelDraw)
.dxf (Autocad)
... Alledrie? Nog andere?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN

Hoi Gerolf,ik heb net je artikel gelezen in MSM,dit is werkelijk prachtig!![:p]
Alleen voel ik mij nog niet direct geroepen om zo'n seinen gaan na te bouwen,al zou ik het wel h??l graag willen!!
Ik mis hier de nodige ervaring nog.

n/a

Het PDF formaat is misschien het meest bruikbare. Is gebruikelijk in electronicabladen voor print-layouts. Oef, nu moet ik MSN niet inscannen en bijwerken...

Gerolf

Is gebeurd, in autocad (op vraag van onze zuiderburen) en acrobat:
http://meb.gerolf.be/spoorweg/zelfb/nsein.htm, onderaan de pagina staan de download-links
Ik heb er de krokodillekes ook maar ineens bijgezet [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Yow,

Chapeau met je artikel Gerolf.

Groeten, Jean-Luc

Gerolf

De tekeningen zijn intussen blijkbaar al 55 keer gedownload (18 keer .dxf, 37 keer .pdf)
Ik denk te kunnen stellen dat we zoiets vaker moeten doen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dingske

Schitterend artikel.

Ik ben 1 van de zoveel die het al gedownload heeft.


Groetjes Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.