Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

station Zottegem en Melle

Gestart door LordTD, 06 maart 2009, 22:21:13 PM

LordTD

Ik ben op zoek naar het sporenplan van het station van Zottegem en eventueel ook dat van Melle, de inspiratie voor een toekomstige baan zou ik graag halen uit lijn 122 Gent - Geraardsbergen. Is het overigens realistisch dat er goederentreinen, eventueel getrokken door een reeks 77/78, over dit traject paseren?
Ikzelf heb er nog nooit goederenverkeer gezien maar ik kom dan ook eerder rond de vooravond in Zottegem.
 

chef garde

Passeert daar enkel reizigersbeweging, de MW41.  Maar laat uw inspiratie gerust de vrije loop gaan!!

Dirky

http://geo-vlaanderen.agiv.be/geo-vlaanderen/kleurenortho/

Als je daar doorklikt op de kaart krijg je een kleurenfoto op duidelijke schaal. Je kan de layer stratenatlas afzetten. Dan printen en doortekenen en op de juiste schaal krijgen...

Dirk

13erke

Normaal gezien passeren er op lijn 122 geen goederentreinen wegens het te zware lijnprofiel. In Melle daarentegen rijden er heel wat goederentreinen naar Zeebrugge, Lille, Mechelen en Leuven.
Ik dacht dat er in Zottegem op dinsdagavond wel een goederentrein met 1 reeks 77 reed of nog steeds rijdt, maar deze volgt lijn 89.
Vroeger daarentegen hebben er nog heel wat goederentreinen gereden met hld 62,59 en 60 in de goederendienst van Geraardsbergen naar Gent met onder andere kolentreinen.
Niets houd je natuurlijk tegen om je volle fantasie te gebruiken he!

rixke rail

citaat:
Geplaatst door LordTD

Is het overigens realistisch dat er goederentreinen, eventueel getrokken door een reeks 77/78, over dit traject paseren?
Ikzelf heb er nog nooit goederenverkeer gezien maar ik kom dan ook eerder rond de vooravond in Zottegem.



Kijk eens op onderstaande link !

http://spoorwegknooppuntfgra.be/sized_6203_6238_deftinge_240208_3_bis.htm

Wel slechts uitzondelijk, dus ![:I]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

loebaske

Heb je dan zoveeel plaats?? we gingen ooit eens gewoon Merelbeke-Melle nabouwen, met de compromies kwamen we uit op een lengte van meer dan 50m op schaal 1/87 [:0] als je dan nog Zottegem - Geraardsbergen gaat bij nemen....durf het niet omrekenen welke enorme ruimte je nodig heb en zekers een fabrikant van rails en wissels aanspreken, want denk niet dat die zo een grote stock hebben.
We zijn bezig met het station van Gent-zuid, alleen het station + perron komen we op een lengte van 6M met compromies van de driehoek Gent St Pieters en richting Brussel zullen we een lengte zitten van +/- 18M [:0][:0]

chef garde

Dat stuk goederenbundel dat nu in Melle weggegraven wordt zou plaats moeten maken voor een nieuwe Technische Werkplaats.  De oude in Merelbeke zou verhuizen tot net voorbij de brug naar een moderne werkplaats.  Of dit effectief waar is weet ik niet, ik heb het van de nmbs tam-tam ...

2230

citaat:
Geplaatst door 13erke


Ik dacht dat er in Zottegem op dinsdagavond wel een goederentrein met 1 reeks 77 reed of nog steeds rijdt, maar deze volgt lijn 89.



???
Daar weet ik niets van, L89 is mijnen 2e thuis [:D] maar heb nog nooit een goederentrein op de lijn gezien.
Wanneer zou die dan volgens u rijden ?

railrunner

Hallo LordTD,

Als je een goede luchtfoto wilt, moet je maar eens rondsurfen op de volgende website: www.gisoost.be.  Daar kun je luchtfoto's uit 2002,2006 en 2009 (in hoge resolutie) terugvinden van het station van Zottegem.  Afdrukken kun je enkel via een printscreen-programma.  Selecteer een kader, dan heb je alle andere rommel niet op je afdruk.

In het antwerpse is een nieuwe club gestart, namelijk N160.  De naam zegt het zelf in welke schaal ze bouwen.  Omdat ik lid ben van die club kan ik u vertellen dat N160 stukken nabouwt naar werkelijkheid van lijn 122.  Zo zal op 15 augustus 2010 tijdens "Bruisend Balegem" in Balegem-Dorp onze eerste stuk tentoongesteld worden, namelijk het station van Balegem-Dorp zelfs eventueel met een stukje van Erwetegem.  Er staat nog veel op stapel zoals het station van Scheldewindeke, het station van Lierde en bepaalde stukken van lijn 122 zoals Deftinge en Hemelveerdegem en dat allemaal in de periode van 1965 - 1975 toen er nog goederentreinen reden op lijn 122. Inderdaad een groot project, maar dat geeft ook jaren knutselplezier.  Mocht je interesse hebben om het station van Zottegem in schaal N na te bouwen, altijd welkom :)

Om zo'n project voor te bereiden, zijn plannen uiteraard onontbeerlijk.  Zo hebben wij onder andere ook een technisch sporenplan van het station van Zottegem.  

Omdat ik zelf alle huizen nabouw en reeds enorm veel contacten in de regio van Land van Rode heb, ben ik gevraagd geweest door het museum Melle om het stationsgebouw van Melle na te bouwen in schaal 1/87.  Nu momenteel heb ik er weinig tijd voor, maar na 15 augustus is daar wel ruimte voor.  Uiteraard zijn de plannen van het stationsgebouw reeds in mijn bezit.  Sporenplannen van Melle heb ik helaas nog niet, maar alle suggestie / hulp welkom!