Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

B-models news 2009

Gestart door Ralf Wittkamp, 22 februari 2009, 23:04:58 PM

factageklerk

een tweede poging de reeks 28 misschien

citaat:
Geplaatst door Sicco

citaat:
Geplaatst door ems

Onder dubbelontwikkeling versta ik 2 fabrikanten die hetzelfde model uitbrengen, dus niet een proto-60, want die lijkt in de verste verte niet op een reeks 55. Ben wel benieuwd wie er nog meer een reeks 55 gaat uitbrengen, want M?rklin zal het wel niet zijn.


Nee B Models/LSM gaat een dubbelontwikkeling aankondigen, niet een ander ??k nog de 55...

 

Pascal Michiels

Spijtig, had liever de rangeerdiesels gezien, zoals de 85, 70 en 71. Bij LS dacht ik dat er een aantal in de planning stonden.
55 van Marklin en nu B-models
60 van KMB, van Biervliet en LS models.
Lijkt mij beter om iets uit te brengen wat niet nog niet bestaat.
Zoals Mehano met de 77 destijds.

Brossel

citaat:
Geplaatst door Pascal Michiels

Spijtig, Lijkt mij beter om iets uit te brengen wat niet nog niet bestaat.

`

Ook ik zou graag een aankondiging zien van bijvoorbeeld een reeks 91.

Maar de huidige initiatieven vind ik ook wel lovenswaardig:
Vergeet niet dat de M?trix versie van reeks 55 toch al weer zeker zo'n 15 jaar oud is. Fabrikanten kunnen tegenwoordig veel meer, zowel de hedendaagse techniek in het model, als de veelvoud aan details aan de buitenzijde maken een nieuw model toch anders dan de M?trix versie. Daarbij komt dat M?rklin:
- een 5541 heeft uitgegeven in een fantasie schildering;
- behoudens de veel te dure .5517 als insider model is er daardoor geen goede 55 uitgekomen in de geel-groene livrei;
- een 5531 heeft gekozen als blauwe 55, die van alle loks het minst lang heeft gereden in die kleur.
Er liggen dan ook zeker kansen voor B-Models om meer goede versies uit te brengen. Pure winst voor de liefhebbers...

Hetzelfde geldt ook voor de reeks 60. Die van KMB waren best aardig, maar zo'n beetje wel zelfvernietigend met hun uitzettende onderstellen. Daarnaast kon de schildering (het geel metname) ook wel beter. Moet wel zeggen: ze reden heerlijk.
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

D_Loc

Ik zie de 1818 er tussen staan, die wordt voor mij!
Op dat nummer wacht ik al een tijdje en van M?rklin kwam die niet...
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

hapkin

Het viel mij op dat op die 3d foto's,de bestuurder van die 55 wel aan de verkeerde kant gaat zitten...[:(]

Of zie ik het mis ?

Mvg Steve

mark7758

citaat:
Geplaatst door hapkin

Het viel mij op dat op die 3d foto's,de bestuurder van die 55 wel aan de verkeerde kant gaat zitten...[:(]

Of zie ik het mis ?

Mvg Steve


Ik denk het wel.
Je ziet de 55er tekeningen en de CFL 18 tekeningen. En ze staan allemaal even duidelijk bij wat ze voorstellen.
Maar ik ga er vanuit dat het goed komt. Binnen de NMBS wordt er ook naar de tekeningen gekeken. Die zullen heus wel opletten.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Sicco

Eens met Brossel; het is een goede keuze om de 55 opnieuw uit te brengen. Maar hoe verwend we ook worden, er zijn nog steeds enkele gaten in de verzameling en dan met name op het gebied van de rangeerlocs. Naast de 82/73 die eindelijk komen (en de 84/85 die beloofd was) inderdaad een 91 en ene 92 zou ook wel leuk zijn. Oeps, wordt het toch weer een wensentopic [:D]

janjozef

91 is uitgebracht door jocadis, is wel een bouwdoos

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

cgraaf

Ehhh... ik zal wel wat gemist hebben hoor maar...

Wat is er "fantasie" aan de schildering van de 5541 van Marklin?

Gr,
C.
 

Brossel

citaat:
Geplaatst door cgraaf

Ehhh... ik zal wel wat gemist hebben hoor maar...

Wat is er "fantasie" aan de schildering van de 5541 van Marklin?



De breedte van de groene banden op de beide fronten kloppen niet met het origineel. Deze zijn te smal en zouden moeten doorlopen tot boven de koplampen. Ik kan dit moeilijk uitleggen, maar vergelijk het front van de 5541 van M?rklin maar eens met een grootspoorfoto.

De geel-groene livrei wijkt op dat punt behoorlijk af van de 1970 groen-gele livrei. En dat heeft M?rklin bij de 5541 over het hoofd gezien. Bij de .5517 overigens wel goed gedaan....maar die is zeldzaam, daardoor duur (en ik heb hem dan ook niet).

De 5541 lijkt door deze misser niet op het voorbeeld. En dat had gewoon niet gehoeven als M?rklin beter haar huiswerk had gedaan.

Voor mij biedt B-Models daarom wel de kans om aan een goed gelijkende geelgroene 55 te komen.
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

Brossel

citaat:
Geplaatst door janjozef

91 is uitgebracht door jocadis, is wel een bouwdoos



Klopt...maar dat geldt ook voor de 73, 74, 82 enzo. Voor het grote publiek zijn bouwdozen echter niet altijd een optie. Uit persoonlijke ervaringen kan ik bovendien vertellen dat gebouwde modellen een zeer lange / onvoorspelbare levertijd kennen.

Daarbij heb ik persoonlijk mijn twijfels bij de rij kwaliteiten van de door Jocadis uitgegeven bouwdozen. Zelf heb ik een (tweedehands) uitvoering van de Jocadis 91 in industri?le uitvoering. Een pareltje...maar loopt niet soepel.

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!

teessee

citaat:
Geplaatst door Brossel

De breedte van de groene banden op de beide fronten kloppen niet met het origineel. Deze zijn te smal en zouden moeten doorlopen tot boven de koplampen. Ik kan dit moeilijk uitleggen, maar vergelijk het front van de 5541 van M?rklin maar eens met een grootspoorfoto.
Voor mij biedt B-Models daarom wel de kans om aan een goed gelijkende geelgroene 55 te komen.





Een voorbeeld van wat Brossel zeer correct aanstipt, de band van de 5526 loopt door tot voorbij de eerste koplamp, zoals in het grootspoorvoorbeeld.
Tevens is bij de 5526 de horizontale plaat vooraan boven de buffers ook in de gele kleur meegespoten (beter werkelijke weergave);
Ik ga alvast voor de 55'ers die hier aangekondigd worden.
Tom

Memling

citaat:
Geplaatst door hapkin

Het viel mij op dat op die 3d foto's,de bestuurder van die 55 wel aan de verkeerde kant gaat zitten...[:(]

Of zie ik het mis ?

Mvg Steve



Opgepast,
Bij de CFL locs zit de bestuurder aan de andere zijde tov van de NMBS versie. Bij de NMBS zit de bestuurder Links in de rijrichting gezien en bij de CFL loks zit hij rechts.

Spoorse Groeten
Memling

Anarchy

Daarom staan die 3D tekeningen waar de bestuurder rechts zit onder CFL Diesel 18 [;)]

Jurgen

Ach, van die gele 55 van M?rklin trek ik me niets aan. Het algemene beeld komt overeen en dat is voor mij het belangrijkste. Wie er niet mee kan leven, die overspuit de loc toch gewoon zoals het wel moet.

Maar ik geef wel toe dat het een stomme fout is.

Wat de containerdraagwagens betreft, welke zijn de modellen van voor de nieuwe nummering zoals die nu aangepast wordt bij de NMBS? Ik zou mijn vorige 2 sets willen uitbreiden met wagens uit hetzelfde tijdperk, namelijk TPV.

EDIT: De TVM 55'ers rijden ook altijd per 2 dacht ik. Is dit in een vaste combinatie of worden de locs onderling ook gewisseld?
Als het vaste combinaties zijn, welke zijn dit dan?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.