Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

dakpannen van bij ons

Gestart door Dirky, 22 februari 2009, 21:42:14 PM

Dirky

Na de vele antwoorden op mijn vraag over bakstenen - mijn dank voor de vele antwoorden en de staaltjes die me werden belangeloos vanuit Nederland werden opgestuurd - moet vanzelfsprekend iets over de dakbedekking komen!
Welk merk verkoopt "deftige" dakpannenplaten aub? Liefst een dakpan die op zijn minst lijkt op de pannen van alhier?
thx
Dirk

vandomm

Zelf gebruik ik Auhagen dakplaten , verkrijgbaar in vele soorten en types .
succes
Cees .

Roderik

Ik maak de mijne zelf.

'k Heb het systeem al aan sommige mensen uitgelegd maar voor hen die het nog niet weten:

  • Je start met aquarelpapier van zo'n 180gr (iets dikker kan ook maar zeker niet dunner) Dat schilder je in met een basiskleur. Voor rode dakpannen neem ik een lichtjes verdonkerd bruin-oranje.
    Laat goed drogen. Je zal zien dat het papier begint te golven maar da's niet erg. Uiteindelijk kleef je alles toch op een stukje karton.

  • Leg nu het goed gedroogde aquarelpapier met de geschilderde kant naar onder op een plaatje dakpannenpatroon van het merk van je keuze. (Faller, Kibri, Auhagen, blijft al gelijk)
    Met een breinaald (of een emboss-naald) ga je het patroon nu embossen. In het Engels betekent dit verhogen. Je 'krast' zonder het papier te beschadigen het patroon over op het papier door het in de vorm van het plaatje te drukken.

  • Knip het stuk papier op de correcte grootte en kleef het met dubbelzijdige plakband op een stukje karton dat je eveneens op maat snijdt.
    Je kan nu met enkele groen- en grijsschakeringen die je onderaan donkerder maakt dan bovenaan op je dak de tand des tijds imiteren.


Voor een fractie van het geld heb je nu een dak dat je veel beter kan detailleren en aanpassen aan je eigen noden. Papier en karton kan je makkelijker laten doorbuigen of plooien dan de plastieken variant. En om het te schilderen heb je de beste ondergrond.

Wil je een echt groot dak, dan verschuif je het plaatje en krast een extra stuk naast wat je reeds hebt gedaan.
Always be modelling!

Dirky

heb je een fotooke van zo'n dak aub?
Dirk

poco loco

citaat:
Geplaatst door Roderik

Ik maak de mijne zelf.

  • Leg nu het goed gedroogde aquarelpapier met de geschilderde kant naar onder op een plaatje dakpannenpatroon van het merk van je keuze.



Dan krijgen we, mijns inziens, dakpannen in negatief.

Luc.

Peter

De meeste tot hiertoe verkrijgbare dakpannen (in H0) zijn van het Duitse type.
"Echte" Belgische zijn er volgens mij nog niet verkrijgbaar.
Met vriendelijke groeten
Peter

guy holbrecht

Ik gebruik de dakpannen van Slaters. Deze zijn niet goedkoop, maar best bruikbaar voor een Belgisch gebouw. Je vindt ze onder catalogusnummer 0311 Old Dutch Pantile (oud Hollandse dakpan). Als je een beetje handig bent, is daar een perfecte gietvorm van te maken, alleen voor eigen gebruik natuurlijk.

Groeten,
Guy

Dirky

waar kan men die on line bestellen aub?

Dirk

WAJ Janse

Dirk,
GM&S (in Ned.) heeft dit in zijn ass., onder het Slater's artikelnr.
(www.gmens.nl)  maar ook Paul Bellon heeft deze platen, onder art.
nr. 90550.
Het zijn prachtige dakpannen, maar ik als Ned. weet niet zeker of ze
genoeg lijken op die "van alhier" .
Of de maat wel zo precies 1:87 weet ik ook niet; heb het idee dat
ze wat aan de grote kant zijn.
Ik stuur je wel wat op.
M vr gr,

Wim Janse
Westkapelle (Ned.)

 

Roderik

citaat:
Geplaatst door poco loco

citaat:
Geplaatst door Roderik

Ik maak de mijne zelf.

  • Leg nu het goed gedroogde aquarelpapier met de geschilderde kant naar onder op een plaatje dakpannenpatroon van het merk van je keuze.



Dan krijgen we, mijns inziens, dakpannen in negatief.

Luc.



Da's waar maar als je de geschilderde kant naar boven legt, trek je het papier gegarandeerd kapot. Het valt echt niet op dat het negatief is.
Always be modelling!