Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

solderen railstaaf k-rail

Gestart door teessee, 14 februari 2009, 19:26:33 PM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Volgens mij beter en goedkoper dan zo een kroonsteen die in de lucht hangt.
Goedkoper, ja. Beter, ik zou niet weten waarom. En die kroonsteen hangt niet in de lucht, die moet je vastschroeven. Ik hang sowieso niks in de lucht, alle bedrading is stevig gebundeld en verankerd.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Volgens mij beter en goedkoper dan zo een kroonsteen die in de lucht hangt.
Goedkoper, ja. Beter, ik zou niet weten waarom. En die kroonsteen hangt niet in de lucht, die moet je vastschroeven. Ik hang sowieso niks in de lucht, alle bedrading is stevig gebundeld en verankerd.



Sorry,Ik geloof graag dat jou bedrading perfect vast zit en goed is.
Het is dus geen kritiek op jou bedrading of systeem !!!!!
Maar een schroef verbinding waarom??
Solderen (mits goed)is altijd nog beter dan de kroonsteen die gemaakt is voor massief draad en dus met soepeldraad nooit 100% betrouwbaar is.
Het vertinnen van soepeldraad tot massief is helmaal uit den bozen.
Dat laat N.L na enige tijd los
Dus nooit doen

Ik gebruik de spijker methode vrijwel alleen bij rails.
Dun koperdraadje (blank) aan de rails,spijkertje er onder en dan verder met soepel.
wim

janjozef

Waarom 3 verbindingen maken als je met 1 toekomt ????

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Jan, ik begrijp je niet goed. Waar zie jij 3 verbindingen?

Wim, die soepele draad vertin ik nou juist wel voordat die in de kroonsteen gaat. Dat werkt makkelijker dan zo'n onbeheersbare pluizenbol. Ik doe dit al jaren zo, en bij mij laat dat nooit los.

janjozef

Ik gebruik de spijker methode vrijwel alleen bij rails.
Dun koperdraadje (blank) aan de rails,spijkertje er onder en dan verder met soepel.
wim


Als dat geen 3 verbindingen zijn heb ik het niet goed genapt

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Ik zie maar 2 verbindingen. E?n soldering aan de rails, en aan de spijker zijn de draden aan elkaar gesoldeerd, dat is de tweede verbinding.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Jan, ik begrijp je niet goed. Waar zie jij 3 verbindingen?

Wim, die soepele draad vertin ik nou juist wel voordat die in de kroonsteen gaat. Dat werkt makkelijker dan zo'n onbeheersbare pluizenbol. Ik doe dit al jaren zo, en bij mij laat dat nooit los.



Ja klaas volgens de soldeer theorie wordt het vast klemmen van vertinde draden afgeraden .Tin onde druk krimpt en zo gaat de verbinding los.
Het is natuurlijk maar theorie,en waarschijnlijk zal het allemaal wel meevallen maar met de boeken in de hand is het een feit.
wim

bumper

Nog even verder gaan met het oorspronkelijke draadje. Van een medewerker op de firma een staal CERTANIUM 34C soldeersel gekregen. Naar het schijnt uitstekend om inox te solderen. Ik heb het even getest op een stukje rail, en het hecht inderdaad goed.Te verkrijgen bij:
KENT-BARNES group Belgium bvba. Emile Francquistraat 2, 1435 Mont Saint Guibert. Tel:010.48.76.40 Fax:010.24.34.53. Ik weet niet of men daar rechtstreeks kan kopen, maar heb per e-mail info opgevraagd.
TEESEE: voor het wegwerken van de draadjes, gebruik ik volgende opstelling. Ik neem twee stukjes spoor van 90mm. Op de uiteinden gebruik ik isolatie raillassen van Fleischmann. Bij de koppeling in het midden plooi ik aan een zijde de lipjes van de middengeleider naar achter,verwijder het pvc isolatiestukje en zo komt de onderzijde van de raillas vrij om een draadje aan te solderen. De omgeplooide lipjes verbind ik terug met een stukje draad om zeker te zijn van een goede geleiding. Mits bij het plaatsen de kurkbedding een beetje weg te snijden, is na het balasteren niets meer zichtbaar.
Groeten.
Ludo.
 

janjozef

Ik heb mij eens de moeite genomen om, in het naar huis rijden, de  sporen te bekijken en op sommige plaatsen hangen diverse draden bevestigd aan de sporen die god weet waarheen lopen, dit maar om te zeggen dat het helemaal geen probleem is dat je een stukje draad ziet

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bumper

Dat is juist,maar op de modelbaan is de draad ongeveer even dik als de railstaven.Terwijl in het echt,vele malen dunner.
Ludo
 

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door bumper

...maar op de modelbaan is de draad ongeveer even dik als de railstaven
Wat voor draad gebruik jij dan?

janjozef

ja dat vraag ik mij ook af

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

bumper

Draad van 1mm diameter + isolatie geeft 2mm. Hoogte railstaaf 2,5mm. Bekijk de foto, zal ongeveer hetzelfde zijn.
Ludo.
 

teessee

citaat:
Geplaatst door teessee


[Nu moet ik er enkel nog op letten dat ik het draadje iets verder soldeer zodat ik het mooier kan wegwerken tussen de dwarsliggers.


Ik heb reeds een aantal verbindingen gesoldeerd, door het begin van de soldering gelijk te leggen met de zijkant van de dwarsligger zie je van de isolatie van het draadje bijna niets meer. Nu kan ik het draadje direct naar beneden plooien waardoor het bijna onzichtbaar weg zit.
Tom

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door bumper

Draad van 1mm diameter + isolatie geeft 2mm.

Waar dient die isolatie voor? Draadje van 0,5mm (telefoondraad) zonder isolatie, door de plaat steken en in een kroonsteen steken of aan een messing spijker solderen, zoals hierboven al aangegeven. En vandaar verder met een ge?soleerde draad.
En als je dan de rail roestig schildert en het spoor ballast, dan zie je er bijna niks van. Maar wel net genoeg om hem zo nodig terug te vinden.