Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

solderen railstaaf k-rail

Gestart door teessee, 14 februari 2009, 19:26:33 PM

teessee

Ik werk met k-rails en wil bezetmelding via massadetectie gebruiken. Ik heb ervoor gekozen de railstaven niet door te slijpen maar gebruik te maken van plastiek railschoenen om een stuk railstaaf te isoleren. Hierdoor kan ik niet, wat het makkelijkst is, de massadraad aan de railschoen solderen maar moet ik deze aan de railstaaf zelf solderen.

Wie gebruikt welk soldeer, vloeimiddel, extra toevoeging, ... om dit op een goede manier te doen. Ik krijg de railstaven momenteel niet goed gesoldeerd.
Tom

Klaas Zondervan

De RVS railstaaf voorbehandelen met S-39 RVS. E?n klein drupje is genoeg. Even laten inwerken, en dan kun je er vrij makkelijk aan solderen.

dirkske

Hoi teessee,

De plaats waar je gaat solderen een beetje opruwen werkt ook meestal goed.[;)]

Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

teessee

@Dirk, opruwen heb ik geprobeerd maar gezien de railstaven roest vrij staal zijn werkt dit niet. Morgen ga ik eens zoeken om S-39 RVS hier in de buurt te vinden.
Tom

Stefan Appelmans

Met vloeimiddel voor white metal werkt het ook.
stefan.

dikken

en ervoor zorgen dat je soldeerbout op een hoge temperatuur staat!
320? is niet  genoeg, het duurt te lang eer de plaats op temp. is.
Ik ga tot 450?!!!

Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

ysbeer

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat je R.V.S niet kom solderen
Een draadje er aanbakken lukt natuurlijk wel,maar betrouwbaar??????
Goed ik heb het zeker mis[:0][:0]
wim

teessee

Ik kan de soldeerwerken zeer geslaagd noemen, deze morgen soldeermiddel gekocht voor inox? Ik heb niet de S-39-RVS gekocht zoals voor gesteld door Klaas aangezien die hier nergens te krijgen is maar wel een soortgelijk produkt; Fluxinox. Dit werkt zeer gemakkelijk. De pasta opbrengen, een zeer klein druppeltje is genoeg. Daarna de te solderen plaats verwarmen tot de pasta zijn rode kleur verliest; soldeer opbrengen; draadje vastsolderen. Een fluitje van een cent.
Nadien heb ik het gesoldeerde spoor goed schoongemaakt in een bakje water.



Nu moet ik er enkel nog op letten dat ik het draadje iets verder soldeer zodat ik het mooier kan wegwerken tussen de dwarsliggers.
Bedankt voor alle tips
Tom

bumper

Ik heb of had hetzelfde probleem. Kon het nummer ook niet vinden. Bij deze hebben mijn vragen ook een antwoord gekregen.
Bedankt voor de info.
Ludo.
 

teessee

In de doe-het-zelf zaak waar ik dit produkt heb gekocht wisten ze mij wel te vertellen dat dit een minder aggressief produkt is dan die S-39-RVS. Het solderen van de spoorstaven is zeer makkelijk, enkel bij het solderen onder de middengeleider is snelheid zeer belangrijk omdat anders de dwarsligger vervormt.
Tom

jacques timmermans

teesee,

Waarom de aansluitdraden (voor de massa) niet aan de onderkant van de raillassen solderen? Zo zijn de aansluitdraden, zeker wanneer ze naar beneden worden weggeleid, praktisch volledig onzichtbaar.

Jacques Timmermans

Klaas Zondervan

Waarom zouden die draden onzichtbaar moeten zijn? Aan echte spoorstaven zitten ook allerlei kabels vastgelast, dus ik vind dat je bij modelspoor die draden ook best mag zien.
Zelf werk ik overigens niet met geisoleerde draad. Aan de railstaaf soldeer ik een stukje blank belledraad, en onder de tafel steekt dat in een kroonsteen (ook bekend onder de naam lusterklem of suikertje). Vandaar ga ik dan met geisoleerde draad verder. Dat vind ik bij het monteren makkelijker werken.

dikken

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

teesee,

Waarom de aansluitdraden (voor de massa) niet aan de onderkant van de raillassen solderen? Zo zijn de aansluitdraden, zeker wanneer ze naar beneden worden weggeleid, praktisch volledig onzichtbaar.

Jacques Timmermans




Als je het eerste berichtje goed leest, zal je zien dat onze vriend het heeft over plastieken raillassen en bij mijn weten zal solderen daarop  niet goed aflopen.
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

ysbeer

Perfect systeem,ik sla onder de tafel een messing spijkertje in de plank ,blank draadje er op, geisoleerd draadje er op ,solderen klaar Volgens mij beter en goedkoper dan zo een kroonsteen die in de lucht hangt.
wim

teessee

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Perfect systeem,ik sla onder de tafel een messing spijkertje in de plank ,blank draadje er op, geisoleerd draadje er op ,solderen klaar Volgens mij beter en goedkoper dan zo een kroonsteen die in de lucht hangt.
wim


Wim; gebruik je dit systeem om al je draadverbindingen te maken of interpreteer ik je uitleg verkeerd?
Tom