Hoogtijdagen vh modelspoor: hoe zagen ze er uit ?

Gestart door marc goovaerts, 09 februari 2009, 23:50:38 PM

marc goovaerts

Misschien hoort dit eerder bij 'gezocht' of 'scenery', maar eigenlijk is het evengoed algemeen...

Kent er iemand boeken met een bende fotomateriaal van het 'dagelijks leven' in de jaren 70-80 ?

Het waren de hoogtijdagen van onze hobby (zeker in N), dus is het niet onlogisch als thema voor een baan.

Maar: Terwijl voor de eerste WO er blijkbaar een postkaart gepubliceerd werd van de kleinste steeg in het kleinste dorp, valt de documentatie stil na de jaren 50. Door de democratisering van de fotografie (het communie-kodakske) begon iedereen ineens nog enkel foto's van elkaar te nemen of van uitzonderlijke zichten op reis.
Maar hoe zag de postbode er toen uit ? Een ASLK- of Gemeentekredietkantoor ? De straatpubliciteit ? De eerste Bancontact-automaten ? De vele mobiele verkopers met hun karren en trucks (vooral 'op den buiten') zoals de groentenboer, de bakker, de brouwer, de soepverdeler, de melkboer, de 'cr?mekar' ? De uurtabellen en de 'Victoria/Zip'-automaten op de perrons ?  De lijst is eindeloos.

Boeken in de trant van 'Taratata 1900-2000' tonen altijd al het mogelijke en onmogelijke tot aan WO II. Daarna: groepsfoto van de brandweer, de vrouwengilde, de amateur toneelgroep.... maar niks uit het 'gewone leven'.

Dus: iemand suggesties ?

Michiel

Eigenlijk geef je het antwoord al aan! [:D]
Kijk ik de familiealbums van ouders, grootouders, tantes en nonkels. Doe de toer van de famillie (en schoonfamilie [:D]) en bekijk de albums samen! [;)]

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Ik heb nog een stapel "hobby bulletin" liggen van uit mijn jeugd. Daar vindt je alvast "treintjes" in terug. Verder nog enkele typische dingen: Broeken met wijde pijpen, jeugd met lang haar (had ik dus ook), veel caf?'s, posters van "T-dansant" in ??n kleurendruk, periode dat men dacht dat alle straatjes autostraden moesten worden,... en feitelijk kan ik zo nog uren doorgaan maar zou waarschijnlijk te nostalgisch worden. Zal bij gelegenheid toch wel eens door de foto's lopen die mijn mijn communie kodakske getrokken zijn.
Nog aan toe te voegen, het verschil tussen begin de jaren 70 (mijn jeugd) en eind de jaren 80 (waren mijn kinderen al bijna 10 jaar) is wel immens. je zal dus wel beetje "specifieker" moeten gaan zoeken.
Dirk

dieselfreak

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Misschien hoort dit eerder bij 'gezocht' of 'scenery', maar eigenlijk is het evengoed algemeen...

Kent er iemand boeken met een bende fotomateriaal van het 'dagelijks leven' in de jaren 70-80 ?

Het waren de hoogtijdagen van onze hobby (zeker in N), dus is het niet onlogisch als thema voor een baan.

Maar: Terwijl voor de eerste WO er blijkbaar een postkaart gepubliceerd werd van de kleinste steeg in het kleinste dorp, valt de documentatie stil na de jaren 50. Door de democratisering van de fotografie (het communie-kodakske) begon iedereen ineens nog enkel foto's van elkaar te nemen of van uitzonderlijke zichten op reis.
Maar hoe zag de postbode er toen uit ? Een ASLK- of Gemeentekredietkantoor ? De straatpubliciteit ? De eerste Bancontact-automaten ? De vele mobiele verkopers met hun karren en trucks (vooral 'op den buiten') zoals de groentenboer, de bakker, de brouwer, de soepverdeler, de melkboer, de 'cr?mekar' ? De uurtabellen en de 'Victoria/Zip'-automaten op de perrons ?  De lijst is eindeloos.

Boeken in de trant van 'Taratata 1900-2000' tonen altijd al het mogelijke en onmogelijke tot aan WO II. Daarna: groepsfoto van de brandweer, de vrouwengilde, de amateur toneelgroep.... maar niks uit het 'gewone leven'.

Dus: iemand suggesties ?

Een aanrader zijn de boeken: "De jaren 50, 60 en 70 in Belgi?". Of ga eens langs bij Het huis van Alijn in Gent waar je heelwat alledaagse gebruiksvoorwerpen vind uit de jaren na W.O.2. Ze hebben daar ook een shop waar je de eerder genoemde boeken kan kopen.
MC

T03

Probeer de bibliotheek is.
Tweedehandsboekenwinkels, waar in sommige oude magazines te vinden zijn, rommelmarkten...

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Tom

Bij De Slegte boekhandels vind je nog vaak oude boeken over modeltreinen.
Tom

Dirky

Heb nog beetje zitten dagdromen (i.p.v. verder te werken)...

Als je sfeer van de 70-ties wil hebben op je spoorbaan:
In alle huizen, op veeele kamers was de verlichting "de TL lamp". Ook de winkels hadden van die irriterende TL verlichting. In onze straat waren alle winkels ook van het typische witte metalen rek met witte legborden voorzien. Alleen oudere winkels hadden een houten interieur. Je kan dus veel goedkopere witte LEDs gebruiken maar dompel ze misschien eerst in een gebroken witte verf. Dan geven ze meer verspreid licht en is het minder "koel".
Weinig sfeerverlichting... op straat de kwikdamplamp dus weer wit.
Straatpubliciteit zoals eerder vermeld meestal zwarte tekst op gekleurde bladen. Zeker niet in elke huiskamer een kleurenTV laten flikkeren.
De melkboer Gerard reed met een witte bestelwagen met enkel het opschrift MIK in groene letters. Hijzelf droeg een grijze "kiel". Ook de brouwer was voorzien van een kiel...

en vraag maar als je nog een sfeerbeeld wilt... misschien frist dat mijn geheugen weer eens op!

janjozef

er reden een pak minder auto's en meer fietsers, en heel belangrijk elk huisje heeft zijn ..... antennetje, er was nml nog geen kabeltelevisie. schotel antennes waren er ook niet, veel minder reclameborden, straten waren er nog veel in kasseien, en de klassieke dals van 30x30 op het voetpad, weinig tram of bushokjes, juist ne paal

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem