Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Een nieuwe baan, wie heeft ide

Gestart door Michiel, 05 februari 2009, 10:34:41 AM

Michiel

Hallo mede-knutselaars,

Mijn instapbaan Saraan is nog in volle opbouw, maar kijk toch af en toe vooruit naar de periode erna. Ik zoek naar het thema waarmee ik de volgende 20 jaar zoet mee kan zijn. Even een lijstje van waar het bij voorkeur om moet draaien:
  • tijdperk rond de jaren 20, het prille begin van de NMBS

  • ergens rond de lijn Brussel-Luxemberg

  • station met depot waar lokomotieven worden gewisseld, gekeerd, onderhouden

  • favoriete locomotief: type 10



Wie heeft idee?n betreffende een station dat ik als voorbeeld zou kunnen nemen? Brussel-Noord kopstation heb ik onderzocht, maar indien mogelijk, zoek ik iets meer bescheiden. Wie heeft eventueel sporenplannen van een station met depot op de lijn 161 of 162?

met dank bij voorbaat voor elke suggestie^
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Tom

Tom

Michiel

Bedankt Tom! Ik vond het tot voor kort ook een schitterend idee! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steven DH

Hoi,

Voor sporenplannen kan je misschien eens kijken op www.sporenplan.nl.
Je vindt daar realistische sporenplannen van eind jaren 1980 terug voor de stations van Ottignies, Gembloux, Jemelle, Marloie...

Aangezien die allemaal aan een knooppunt van twee of meer lijnen lagen, zullen die vroeger wel een depot gehad hebben.

Groeten, Steven

Bezoek ook mijn fotopagina: www.flickr.com/photos/stevendehaeck

Michiel

Hoi Steven,

ik ben al gaan kuieren bij sporenplan.nl, maar zoals je aangeeft zijn er enkel moderne sporenplannen te vinden. Station in de jaren 20 en dertig waren natuurlijk helemaal anders ge?rganiseerd; geen trekduw-comninaties, geen treinstellen, keren van loks,...

Een sporenplan is natuurlijk tof, maar ik vraag me ook af welke stations in aanmerking komen: Arlon?, Namur?, Libramont?, Ciney?, Jemelle?, Marloie?,... Welke stations hadden een depot? Welke stations waren een eindpunt voor lijnverbindingen (=keren lok of lokwissel)?

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janjozef

En Saint Ghislain, daar licht nog een groot deel van en het depot wordt door de TSP gebruikt, mogelijk hebben die meer info over hun eigen onderkomen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Mr-tsjoektsjoek

Uit : Nos inoubliables 'Vapeur' :

Op pagina 5 staat een lijst van stoomlocomotieven-depots van de NMBS met hun telegrafische afkortingen, code in gebruik sedert 1926.

Aalst, Aarschot, Adinkerke, Ans, Antwerpen-Dam, Antwerpen-Zuid, Arlon, Ath, Baulers, Berchem, Bertrix, Braine-le-Comte, Brugge, Bruxelles-midi, Bruxelles-nord, Charleroi, Ciney, Denderleeuw, Dendermonde, Eeklo, Florennes, Frameries, Gent-zeehaven, Gouvy, Haine-saint-pierre, Hamont, Hasselt, Ieper, Jemelle, Kinkempois, Kortemark, Kortrijk, Laken, Landen, Latour, Ledeberg, Leuven, Liege, Liers, Lodelinsart, Luttre, Maaseik, Manage, Marchienne-zone, Mariembourg, Merelbeke, Mol, Monceau, Mons, Montignies, Montzen, Mouscron, Muizen, Namur, Oostende, Ottignies, Oudenaarde, Pepinster, Pieton, Quaregnon, Renory, Rivage, Ronet, Saint-Ghislain, Sint-Niklaas, Saint-Vith, Schaarbeek, Statte, Stockem, Tamines, Tienen, Tongeren, Tournai, Trois-Ponts, Virton-Saint-Mard, Vise, Walcourt, Winterslag, Zichem.

Verder kan ik U nog melden dat een boek is verschenen van de hand(en) [:D] van Alain Bauwin & Didier Funken :

La Croix de Hesbaye, Histoire des lignes de chemin de fer 142 & 147

Tirlemont Ramillies Namur & Gembloux Ramillies Landen.

In dit boek worden alle stations langs deze lijnen besproken aan de hand van foto's en de sporenplannen uit Tp II ![;)]

T03

Jaren 20, amaai das al een tijdje geleden,
hadden ze toen al plannen?[;)]
Op een andere lijn, Mariembourg is een een nog bestaand depot en omkeerdriehoek, Kleine draaischijf in Treignes, misschien hebben de mensen daar nog plannen...

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Michiel

Bedankt voor de suggesties. Ik heb nog wat verder gezocht en mertke op dat Libramont wel een keerdriehoek heeft, maar ik zie Libramont niet in de lijst van stations met depot. (Rik?).

Voor de rest, betreffende de stations met depots op de lijn 161/162:
- Ottignies: interessant, vrij origineel sporenplan met kruising lijn Leuven/Chaleroi
- Namur: te groot en complex
- Ciney: vrij saai sporenplan, weinig variatie mogelijk
- Jemelle: vrij insteressant met lijn uit Dinant
- Libramont: interassant met keerdriehoek, maar geen depot???
- Arlon: geen samenkomst andere lijnen, weinig variatie in verkeer.

Maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien???
groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Yo de mannen!

Na onderzoek en overweging stort ik me voorlopig op het emplacement van Jemelle, met nevenlijn richting Dinant en eerste halte Rochefort. Voor dat ik contact neem met de archieven, heeft iemand soms een oud sporenplan van Jemelle met depot in de kast liggen? Het plan van 1987 van sporenplan.nl heb ik al gevonden.

Met dank bij voorbaat,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Mr-tsjoektsjoek

Libramont had inderdaad geen depot.

Het feit van een keerdriehoek is niet noodzakelijkerwijs gekoppeld aan een depot.

Zo had Poperinge vroeger ook een keerdriehoek, maar was nooit een depot !

Libramont lag temidden van verschillende depots : Arlon, Stockem, Bertrix, Statte, Virton-St-Mard liggen daar allemaal in de 'ruime' buurt.

By the way, wisten jullie dat de telegrafische afkorting van Virton-St-Mard MSM was ? Waar kennen we dat nog van [?][:)][8D][:D][}:)]


Michiel

Rik, bedankt voor je antwoord. Na wat zoekwerk kreeg ik inderdaad de bevestiging dat Libramont nooit een depot heeft gehad, jammer.

Maar, ik weet het bestaan van een boek dat zich volledig en uitsluitend wijdt aan de lijn 161/162 - Brussel-Luxemburg. Een vrij lijvig boekwerk met geschiedenis en illustraties. Kent iemand de exacte titel en auteur van dit werk? En, mocht iemend het toevallig in bezit hebben, zijn er ook sporenplannen in te vinden, van bijvoorbeeld... Jemelle?

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Anarchy

Saraan,

Sporenplannen kan ik jou misschien wel bezorgen. Even laten weten via mail wat je nodig hebt en ik kan eens kijken wat hier ligt. (Wel huidige plannen)

Stefan Appelmans

Ah, goed idee Saraan, een beetje verder dan Rochefort ligt Villers-sur-Lesse...
Dus zal later uw baan aan dat van Gerrit en verder aan de mijne kunnen aangesloten worden.[:D]
Voor de plannen denk ik wel dat Ricky weet hoe plannen te verkrijgen (of copij maken) bij de NMBS ergens in Brussel. Zend Ricky een mail.
stefan.

Michiel

Jeroen, bedankt voor je aanbod. Ik heb al vrij rencente plannen gevonden van Jemelle (1987), maar ik zoek dus de oude plannen met het depot van de jaren 1920 tot 1960?. Heb je dat toevallig ook ergens liggen?

Stefan, over het koppelen van de banen, daar wil ik gerust rekening mee houden. Kunnen jullie banen onderling gekoppeld worden? Hebben jullie een norm of technische afspraken gemaakt? Want het kunnen koppelen van de baan is natuurlijk een interessante bijkomstigheid! [8D] (edit: oops! jullie werken met schaal H0 zeker? Dan zal het niet gaan)

Ik heb eerder al plannen opgevraagd bij betreffende achiefdiensten, dat lijkt me niet zo'n probleem (herinner mijn onderzoek naar het oude Brussel-Noord; 4 verschillende plannen gevonden bij 2 diensten). Bedankt voor je tip/aanbod. Maar ik hoopte enkel dat misschien iemand al de plannen van oud Jemelle met depot in de kast had liggen. Maar het ziet er naar uit van niet.

groeten,

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)