Geen N bij Olaerts

Gestart door marc goovaerts, 01 februari 2009, 20:56:29 PM

T03

Bij Vandenbossche in Brussel (Jette) vind je ook Fleischmann
schaal N

SpGr[;)]
Marc

citaat:
Geplaatst door LockyLuke

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Zeg jongens, ik ben maar een (her)beginner hoor ! En jullie discussies in "Br zkt vr"-code voor de incrowd zijn voor mij en mijn soortgenoten serieuze puzzles. Noem aub een kat een kat ipv kt.


bij VB in I : Vanbiervliet in Ingelmunster
bij V in O : Vincke in Oostende
bij J in E : Jocadis in Edingen
bij A in W : Alphamodels in Waterloo
bij MTE in B : MTE in Blankenberge

zo het ganse codeboek[;)]




"I have a train riding in my brain"

nmbs

citaat:
Geplaatst door swa

MTE is zelfs anti-N. Dat heb ik persoonlijk moeten aanhoren bij een bezoek onlangs! Bij de vraag welk onderstel er onder zijn kappen paste, kon of wilde de man mij zelfs niet antwoorden!
Buiten deze kappen, is er trouwens geen N aanbod (meer), en volgens zijn eigen zeggen zal er dat ook niet meer komen...!


Anti N?...Kga nog niks verklappen [^]...maar het is het tegendeel.

En ik denk dat ik weet wat hij je wou zeggen met"dat zal er ook niet meer komen".  Waarschijnlijk de Nbaantjes boven die binnen X aantal tijd zouden verdwijnen...maar de kappen dat klopt niet hoor.  Die blijven bestaan.

conducteur

citaat:
Geplaatst door nmbs

citaat:
Geplaatst door swa

MTE is zelfs anti-N. Dat heb ik persoonlijk moeten aanhoren bij een bezoek onlangs! Bij de vraag welk onderstel er onder zijn kappen paste, kon of wilde de man mij zelfs niet antwoorden!
Buiten deze kappen, is er trouwens geen N aanbod (meer), en volgens zijn eigen zeggen zal er dat ook niet meer komen...!


Anti N?...Kga nog niks verklappen [^]...maar het is het tegendeel.

En ik denk dat ik weet wat hij je wou zeggen met"dat zal er ook niet meer komen".  Waarschijnlijk de Nbaantjes boven die binnen X aantal tijd zouden verdwijnen...maar de kappen dat klopt niet hoor.  Die blijven bestaan.


Misschien was het de directeur van het bedrijfje, en niet de technieker van dienst, en rechts van de toonbank heb je toch nog een hele kast N-materiaal?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rochevalien

"Geen N bij Olaerts" maar ook geen Electrotren,Bachmann,Liliput,Lima,Jouef,Rivarossi,niet -Belgisch Fleischmann en ...,en...,en...
Het is niet dat we anti-Olaerts zijn hoor,verre van maar stel u eens een treinwinkel voor waar men van ?lk merk alles maar dan ook alles in huis heeft[:0][:0][:0] De Carefour is er niets tegen!!!!
Maw :het is voor een handelaar praktisch ?n financieel onmogelijk om zo'n winkel uit te baten,en zeker in een grote stad waar de vast goed prijzen de pan uit swingen.De winkel in Diepenbeek is zeker niet klein te noemen en men heeft er toch een en ander.Dezelfde zaak in hartje Genk of Hasselt zou een h??l ander kostenplaatje hebben.
Het is jammer voor de N-spoorders maar in Belgie is daar echt geen markt voor ,hoe groot de winkel ook is.Dat zie je trouwens ook op de beurzen ?n in MSM.Gaan shoppen in Nederland of Duitsland ,zou ik zeggen.

Gerrit

Tom

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

"Electrotren,Bachmann,Liliput,Lima,Jouef,Rivarossi,niet -Belgisch Fleischmann en ...,en...,en...
Gerrit

In dat opzicht kunnen we alleen maar jaloers zijn op onze noorderburen waar er wel modelspoorwinkels zijn die vanalles in huis hebben.
Tom

janjozef

Collectors bank heeft meestal wel wat staan, 2de hands wel te verstaan, en hier en daar op beurzen kom je iets tegen, en anders eind april in Dortmund

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gottardo

Het is sinds jaar en dag inderdaad bijna "vanzelfsprekend" dat je geen N vindt in de Belgische winkels.  Daar staat tegenover dat de meeste modeltreinhandelaars bereid zijn eender welk N-artikel te leveren op bestelling.

Maar eigenlijk hoeft het allemaal geen probleem te vormen: ik koop bijna alles op beurzen (Houten, Utrecht, Dortmund,...) en langs internet (onder andere bij de aanbieders uit M?nster, Viersen en Hilden).

De beurzen hebben wat mij betreft alvast 3 voordelen : 1) altijd wel wat aantrekkelijke beursaanbiedingen (alhoewel daar tegenwoordig ook meer en meer geluk bij te pas moet komen); 2) enorm aanbod (honderden modeltreinaanbieders (nieuw ?n tweedehands), verzameld onder ??n dak); 3) kans op rariteiten of dat lang gezochte ontbrekende treintje.

Internet heeft ook voordelen : in de eerste plaats de tijdswinst en de flexibiliteit - het is 24 uur per dag toegankelijk (ik wil niet weten hoeveel treintjes ik al 's nachts vanuit bed besteld heb met mijn portable), geen files onderweg, geen parkeerproblemen, geen wachten in de winkel, geen ontgoocheling na de lange autorit als het onderdeel er niet is.  Tel uit je tijdswinst.  Bovendien is het mogelijk prijzen te vergelijken.  De verzendkosten (gewoonlijk minder dan 10 euro) zijn zeker niet duurder dan de brandstof en de parkeerkosten die betaald zouden moeten worden bij een klassiek bezoek aan de winkel.

Een derde mogelijkheid is nog e-bay.  Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik stel steeds vaker vast dat op deze wijze ganse verzamelingen tot stand komen, vaak met reeds zeer lang verdwenen modellen, vaak aan zeer gunstige prijzen.

Beurs ?n internet hebben natuurlijk als nadeel dat je nauwelijks service na verkoop kan verwachten (alhoewel het in het geval van internetbestellingen steeds mogelijk is defecte leveringen (gratis) terug te zenden).

Op deze wijze is het me gelukt vrijwel alle modellen in te zamelen die ik zocht, vaak zelfs tegen erg aantrekkelijke prijzen.  Bijvoorbeeld voor mijn laatste aanwinst: het 3-delige Fleischmann-Piccolo "crossrail" Containertragwagen-set heb ik onlangs in Houten voor 96 euro op de kop kunnen tikken, ongeveer 30 euro winst ten opzichte van de gangbare prijs.

ANDY

Hoi,

Ik koop mijn N-materiaal bij Het Spoor in Haasrode waar je toch een ruime keuze hebt vind ik en op de beurs in Houten heb ik ook al mooie koopjes kunnen doen!!

tonycabus

@ swa: ik denk dat jij de man in MTE niet goed hebt verstaan. Voor de resin kappen is er meestal geen passend kant-en-klaar onderstel, want deze kappen zijn nogal aan de dikke kantvoor de stabiliteit. Bestaande onderstellen van Trix of Flm die zij eronder monteren zijn meestal gefreesd, de kap soms ook nog eens.
Als je er een afgewerkt model bestelt, dan is in die prijs het hele werk INBEGREPEN. Dat is (goed!) schilderwerk, en de montage inclusief freeswerk plus de kap. Voor dat geld ben je niet bedot. En garantie heb je ook.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

En nog iets: een ervaren N-rijder kent de knepen van het vak, en de nukken van het materieel. Als eerlijk verkoper ga je geen N aansmeren aan iemand die pas begint. Da's alleen maar goed om hem, als hij niet technisch onderlegd is, voorgoed te degouteren van de hobby. MTE heeft N voor de liefhebbers, maar zal nooit aandringen om je met N te doen beginnen. In HO is het aanbod groter, de prijzen beter en het rollend materieel tig malen betrouwbaarder in exploitatie. N-modellen zijn kwalitatief zeer goed, maar het grote probleem is en blijft de stroomafname. Die perfect rijdende lok kan van de ene seconde op de andere veranderen in een nachtmerrie door het kleinste pluisje. En jij maar vloeken...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Michiel

Goede morge Tony,

Ik vind dat je wat overdrijft met de nukken van N-materieel. Wat je beschrijft is zeker waar voor oudere modellen, maar modern, recent materieel rijdt echt heel goed. Ik loop ook zo langzamerhand tegen de 50 en het zicht wordt wat minder (ik ben ook al een wat oude modelletje), maar voor jonge beginners met goed zicht, dunne vingers en vaste hand is N echt geen probleem en een zeer gedegen alternatief voor H0. Ten minste, dat is mijn mening.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Mede door de reacties op dit draadje, gisteren met Dirk Kerckhofs voor de eerste keer ook eens naar Houten getrokken (natuurlijk in combinatie met Ontrax).

En inderdaad, in Nederland leeft N veel meer.
Een Pola bioscoop voor 2,50, Herpa tuincentrum voor 3,50, volledige oude jaargang N-bahn magazine aan 1,25,....
En ik heb nog wat MSM-nummers vastgekregen (minder goedkoop).
Bij het rollend materieel was het uitkijken geblazen: tot 50% verschil van de ene stand tot de andere voor gewone wagonnetjes. Grotendeels e-bay prijzen (als je rekening houdt met de verzendkosten).
Toch had ik het gevoel dat de Belgische standhouders bij de duurdere behoorden [}:)].

In ieder geval zie je me nu niet meer op Belgische beurzen !

phille

Per ongeluk zaterdag op de markt in Aachen geweest, modelbouwcenter. Meer moet dat echt niet meer zijn, ook in N.

marc goovaerts

Maar Phille toch, per ongeluk ?
Ik moet er zo'n veertig jaar geleden voor de eerste keer geweest zijn, met mijn ondertussen overleden vader ! Toen nog veel kleiner en aan de overkant. Ze spraken er ook nog geen Nederlands zoals nu. Maar toch was het toen al voor Belgische treinliefhebbers een bedevaartplaats. Niet alleen om het fantastische prijsverschil met Belgi? (da's door de EEG ondertussen al heel wat verminderd), maar ook toen hadden ze al een eigen atelier dat (dure) ombouwingen naar Belgische locs verzorgde.

Waarom worden zo'n goed verzorgde en succesvolle zaken eigenlijk geen internationale ketens, zoals in andere sectoren ?
Het zou waarschijnlijk onze enige kans zijn op goed voorziene winkels voor iedereen en in alle schalen. Voor de eigenaar(s) zou het een gezonde spreiding van risico en klandizie betekenen...

railrunner

Bij Collectorsbank in Berchem vindt je ook nog N.  Zelfs af en toe belgisch tweedehandsmateriaal.  

Betreffende al die zogenaamde N-handelaars die geen N willen aanbieden: als zij het niet willen aanbieden in hun winkel, verplichten ze de N-rijders om materiaal te kopen in het buitenland.  Daar zijn die verkopers wel slim, want zo vullen ze het gat op dat de belgische handelaars achtelaten.  Eigen schuld, dikke bult!

Waarom brengt een firma als Minitrix belgische modellen uit?  Niet als tijdsverdrijf.  Het zal toch wel wat opbrengen, want dit jaar komen ze weer met een paar modelletjes uit.  En zeg niet dat al die Duitsers staan te springen om belgisch materiaal te kopen, neen een groot deel daarvan gaat naar de belgische N-rijder!