Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Seinen Plaatsen - Werkelijkheidsgetrouw

Gestart door B-Modelbouw, 18 januari 2009, 11:50:13 AM

B-Modelbouw

Beste Grootspoorders ...

Een ongewone vraag in deze rubriek, maar zou graag het fijne weten hoe je naar de werkelijkheid seinen/borden plaatst op de modelbaan ... Velen hier in de rubriek zijn echte treinbestuurders en kunnen me misschien helpen...

Neem eens een kijke in volgende rubriek, en help me uit de nood...
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4860&whichpage=5
Er zullen daar dan wel geen grootse treinrampen worden vermeden, maar als 't klaar is moogt ge eens komen kijken en daar je dan toch niet moet rijden, ook iets drinken :I... Hulp is welkom, alvast bedankt.

Anarchy

Ik kijk zo dadelijk, heb gezien dat je wat uitleg verschaft hebt.

rixke rail

Ik ben geen TB, maar toch : is het dit, wat je zoekt ?



De info komt van BFM (zaliger !)
Modelkspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Anarchy

Rixke,

Hetgeen hij zoekt is hoe seinen in de werkelijkheid worden gebruikt. Welke seinen waar etc ...

wimhelsen

ik vind de informatie van rixke toch ook interessant
HO märklin digitaal, NMBS, III

Gerolf

citaat:
Geplaatst door wimhelsen

ik vind de informatie van rixke toch ook interessant

Is altijd het geval [8D]
Maar Bert wil vooral weten op welke plaatsen langs het spoor er dwerg- en andere seinsoorten geplaatst worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

B-Modelbouw

Plaatsing van seinen is misschien wat ongelukkig uitgedrukt.
En is de vraag welk sein en/of bord dient waar geplaatst te worden...

Anarchy helpt me aardig op weg, als is het voor mij als leek in seinstelsels een bos met veel bomen ...

Het schema vind je terug onder sporenplannen.

Vandaag (na 't werk, vandaar de minder kwaliteit) ook even een toertje in de haven gemaakt om wat seinen te fotograferen...
En misschien is 't wel eens interessant om ze eens van nader te bespreken door de kenners ...

De foto is mogelijk een voorbeeld van hoe de uitrit van mijn main-hub er kan gaan uitzien.

mark7758

Leg even ook uit wat ieder sein betekent en wat de bij behorende borden beteken.
(Het verduidelijk de foto erg.)(En ik snap het al.[:)])
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Anarchy

Dit is dus een foto zoals jij ze op je plannen voorziet h? Bert, met een gemeenschappelijk uitritsein. De snelheidsborden achter het sein. De gele driehoek geeft een vermindering aan naar 20 km/u. Het witte rechthoekige bord eronder geeft de oorsprong weer. Dit is de plaats waar de 20 km/u moet geerbiedigd worden. Hier is dat een speciaal geval omdat ze beide op dezelfde plaats staan. Op plaatsen waar de snelheid max. 40 km/u is mogen ze de aankondiging en oorsprong op dezelfde plaats zetten, zoals hier dus.

B-Modelbouw

Inderdaad Anarchy ... Hier heb ik jou idee volledig door, Al zal het hoofdsein bij mij in model langst links staan (de juiste kant van 't spoor en zonder onderbord).

De volgende foto geeft een herhalingsein weer en wordt geplaatst voor een bocht met net achter de bocht en/of slechte zichtbaarheid een hoofdsein (corrigeer me als ik fout ben)

(In model wil ik er twee plaatsen op het omloopspoor)

Maar nu komen we bij enkele moeilijke ... Althans voor een leek als ik:
- Vereenvoudigd hoofdsein op paal ?
- Een stopsein voor kleine bewegingen ?
- Een bord met vast stopsein ?  
- Een bord met 'STOP' ???
(In model is het me nog niet geheel duidelijk wat ik in blok 39 dien te plaatsen, vandaar ??n beeld zegt meer dan 1000 woorden)...












mark7758

Foto 1 een herhalingssein
Foto 2 Een vereenvoudig sein. (Alleen Rood en geel) Kleine beweging.
Foto 3 Bord einde rangeringen. (Als je rangeert dan stoppen. Ben je vertrokken met geel of groen mag je verder rijden.)
Foto 4 Rangeer sein. Kleine beweging. Het geldt voor het spoor links van het sein, middels het pijl bord aangegeven.
Foto 5 Stop voor de overweg en bedien hem middels de schakerlaar in de kast.

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

B-Modelbouw

Als een rangeersein en een vereenvoudigd sein beiden voor een kleine beweging staan ... Wat is dan het verschil ???
Beiden worden door elkaar gebruikt (zie ??rste foto).

mark7758

Je moet het zien waar je begint. Kleine beweging of grote beweging. Je kan alleen bij een sein van status veranderen en niet zomaar in het spoor.
Dus simpel gezegd:
Begin je met een witte lamp dan rangeer je.
Begin je met geel (Grote Sein) dan ben je een grote beweging en is het volgende sein geen dwergseintje/rangeer seintje.

Ik ken geen situatie waar je met een geel vertrekt en dan toch moet stoppen voor een rangeersein(dwergsein Wit - Wit )

Kom anders naar Houten (www.Rail.nl) dan zal ik het je wel uitleggen met boeken en aan de hand van mijn station.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

C.B.

Opletten met het vereenvoudigd stopsein. (enkel  1 rood - 1 geel)
Deze kan de aard van de beweging niet veranderen.
Deze worden gebruikt op plaatsen waar de snelheid niet hoger is dan 40km/u. Zowel verhoogd als op de grond opgesteld.
Volgend kenmerk van deze seinen:
Kom je toe in GB, blijf je in GB.
Kom je toe in KB, blijf je in KB.

Het sein op de 2e foto is een zogenaamd AP/BP sein en dekt de overweg af vermeld naast AP: in dit geval OW 667.
Deze seinen zijn automatisch (niet beheerd) en worden dus niet bediend door een seinpost.
Kom je toe met een trein zal dit sein open komen (geel)
Blijft het echter rood (storing) dan moet je bijhorende OW overschrijden als SF05: max 5 km/u, fluiten en stoppen als de veiligheid van het verkeer in gedrang komt.

Dan het stopbord voor de KB.
In KB mag je dit bord niet voorbij. (met een bevel mag je dit echter wel overschrijden, maar voor de treinmodelbouw ga ik hier niet verder op in - het zo al moeilijk genoeg, waarschijnlijk [;)])
In GB mag je dit negeren , en moet je dus het seinbeeld van het groot
stopsein A 142 opvolgen.

Het klein stopsein (met de maanwitte lichten) moet in principe steeds links opgesteld staan van het bereden spoor, indien niet mogelijk (plaatsgebrek) wordt dit rechts geplaatst met een witte pijl op blauwe achtergrond.
in dit geval stoppen voor het sein als je toekomt in KB.
in GB, niets van aantrekken en voorbij rijden maar.

Over deze pijl ook het volgende:
De stopseinen voor het normaalspoor (niet knipperend dus); kleine stopseinen en borden voor KB mogen enkel rechts geplaatst worden (met de witte pijl dus) indien de snelheid niet hoger is dan 40 km/u.

Dus plaats in de volle baan geen groot stopsein (vaste lichten) rechts van het spoor (met witte pijl naar links) terwijl de snelheid daar hoger is 40 km/u.

Hopelijk een beetje duidelijker.


Groetjes.
Claudio.

mark7758

Duidelijk h?. (Je zou ze de HLT even moeten laten doornemen. (Deel 1-10 met alle bijlage's.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.