Printplaat

Gestart door bumper, 15 januari 2009, 22:20:03 PM

bumper

Ik heb enkele standaardprintplaatjes met langse banen van Velleman gekocht. Bedoeling is om enkele schakelingetjes in elkaar te solderen. Kan er iemand mij zeggen hoeveel milliamp?re er door een koperbaan kan gaan. In de elektrozaak zegden ze dit op te zoeken op hun website. Maar daar heb ik niets kunnen vinden.
Groeten.
Ludo.
 

Dirky

echt wel enkele amperes... wat je ook kan doen is gewoon de baantjes die vermogen mogen voeren voorzien van een extra draad die je er volledig op soldeert.
Dirk

Quadran

Ik persoonlijk vind het allemaal maar niks zulke printplaten.

Ik ets liever of laat etsen. Qua kostprijs valt dit eigenlijk reuze mee en je hebt kwaliteit.
 

loebaske

men goochelt nog al eens met amperes [:D][:D] kwa dikte van de draad voor de voeding van sporen of de banen op de print, als daar meer dan 6A doorgaat kun je de printbanen voorzien van een laagje soldeertin..
Op het werk worden opklapborden gemaakt (zoals je die ziet op de werfwagens en op wagens van de flikken) en daar zit gewoon een print in met de software en daar gaat soms meer dan 6A door en die omploffen niet, ook niet na jaren gebruik in alle weers-omstandigheden... dat is net hetzelfde alsof men iedereen doet geloven over de Wattage van bozen, als ik de folders moet geleven heeft men aan 100W niets, hier thuis staat surround en die zijn maar +/-30W en kan je verzekeren dat ik je uit de zetel blaas...dus allemaal dikke zever, alleen verkoop argumenten en geld uit je zakken jagen...............

Dirky

Enkele jaren terug heb ik een nagenoeg complete muzieksynthesizer gebouwd op de befaamde Velleman printjes. (het bedrijf waar ik nu werk heette vroeger Velleman Engineering [:)]).
Als je een schema hebt waar je 100% kan op vertrouwen is het etsen van een PCB op maat de beste oplossing. Als je wil "prototypen" en experimenteren zijn de gaatjesborden wel OK!
Hou gewoon de banen die iets van stroom moeten voeren om te beginnen zo kort mogelijk. Test je schakeling en als tijdens de belasting be baan te warm wordt is het extra draadje op de baan wel de oplossing.
Mocht je echt de correcte data willen weten, Velleman Components heeft een prima servicedienst! Vind je de coordinaten niet geef me maar een seintje... vraag het dan zelf wel op!
groetjes,

Dirk

MickeyMouse

citaat:
Geplaatst door Dirky

Enkele jaren terug heb ik een nagenoeg complete muzieksynthesizer gebouwd op de befaamde Velleman printjes. (het bedrijf waar ik nu werk heette vroeger Velleman Engineering [:)]).



En ik heb zo ongeveer de eerste 10 jaar van mijn werk-loopbaan bij Velleman Engineering gewerkt[:D]. Wat een toeval hier iemand te vinden die er nu ook werkt (al is de naam ondertussen veranderd...)

Geert

Dirky

Ja, de wereld is klein... Velleman engineering heb ik zelf niet meegemaakt maar na een overname door Sidmar zijn ze veranderd naar Ecospray Technologies en daar ben ik "ingepikt".. dan nog eens Teejet technologies, nu AutoJet technologies... Je hebt misschien wel mijn broer Jan gekend!
Maar daar zal men op dit forum niet veel wijzer mee worden nietwaar... behalve dan dat Velleman OK is [:)]

MickeyMouse

citaat:
Geplaatst door Dirky
Je hebt misschien wel mijn broer Jan gekend!


Allee, nu we toch off-topic bezig zijn...
Inderdaad, Jan ken ik. En die splitsing heb ik ook van nabij meegemaakt. Allee, je werkt dus bij den Raoul[:D][:D].

Geert

bumper

Bedankt voor de reakties. Ik had echter niet verwacht dat er meer dan ??n amp?re zou kunnen doorgaan, omdat zoals aangehaald er naast de perforatie niet veel koper overblijft. Ik ga als basis twee amp?re nemen, en alles wat daarboven gaat zal ik verzwaren met een opgesoldeerde draad.
Dank en groeten.
Ludo.