Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Ga je voor geld of je handen uit je zakken...?

Gestart door Roderik, 05 januari 2009, 18:26:45 PM

Peter

Een beetje van alles eigenlijk. Ik koop zowel kant en klare loks en wagens als dat ik ze bouw uit bouwdozen (Jocadis, PB) en ben nu bezig zo'n wagen uit MSM zelf te bouwen.
Ik vind: je moet doen we je kan en tegeljk een oogje op je financien houden. Maar vooral: je moet er plezier mee hebben en je ontspannen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Door tijdsgebrek: kopen en aanpassen. Ik zou liever meer zelf kunnen bouwen, maar dat zal voor over 18 jaar zijn. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krispy

Het rollend materiaal koop ik aan ( en pas aan indien nodig )
Scenery zelfbouw en aankoop modellen die dan worden aangepast naar mijn tevredenheid.
Kruipt veel tijd in , maar hier geld niet het spreekwoord : " time is money  " , men doe het tenslotte voor zijn plezier

voor de besturing probeer ik zoveel mogelijk zelfbouw te gebruiken voor digitaal rijden ( enkel sound-decoders en loc-decoders worden aangekocht als tevens in het verleden enkele wissel-decoders in bouwpakket )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

conducteur

Meeste in bouwpakket-vorm, maar wil beginnen aan zelfbouw staakmolen, uitvoerig beschreven in MSM 56. Maar wat is een motor uit een UFO lamp -Gebruikt door Tony Cabus(Die ken ik goed[:D]) staat er nog bij-Of zou ik het beter gaan vragen aan Tony himself? Mijn lampen hangen toch nog altijd gewoon aan het plafond en draaien niet rond!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

DelticPower

Hallo Conducteur, Dit is een ufo-lamp. onder de lichtgeleiders zit een lamp met een gekleurde schijf die door een motortje rondgedraaid wordt en zo kleureffecten geeft.
Groeten van Jan

T03

Mijn rijdend materieel koop ik, scenery (huisjes) bouw ik voor 80% zelf. Behalve het bedieningspaneel koop ik de electronica (bezetmelders,ompolers, enz...)

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

n/a


Mijn handigheid is nu niet meteen fantastisch te noemen, en bovendien heb ik gekozen voor schaal Z.  Dat maakt dat ik niet zo heel veel zelf kan bouwen.  De bouwpaketten in elkaar zetten, dat lukt nog wel, maar ik heb toch al verdomd veel last om mijn havenkraan van Artitec deftig in elkaar te zetten !


bumper

Op het ogenblik is het bij mij nog kopen, maar ik ben toch van plan om te proberen in de toekomst zoveel mogelijk zelf te maken. Wat het wordt zal dus de toekomst uitwijzen.
 

guy holbrecht

Een gezonde mix van alles lijkt mij de beste optie. Ik koop dus, of bouw zelf (zie af en toe in MSM) of verbouw rollend materiaal. Dat kan gaan van een kant en klare stoomloc kopen, tot het ombouwen van een Duits exemplaar, tot bouwdozen van Jocadis en zelfs plastikard materiaal. Voor de gebouwen is het nog eenvoudiger. Daar wordt niets gekocht, enkel de plastikard platen, strips en profielen. Op mijn baan dus geen enkel bouwdoosgebouw.

Groeten,
Guy

jacques timmermans

Vast staat, dat je zonder enige aankopen bij de alom gekende firma?s  je nu eenmaal geen modelbaan kunt bouwen. Of deze materialen voldoen licht geheel aan je individuele wensen en eisen. Wil je een enigszins acceptabele en zo mogelijk modelgerechte modelbaan bouwen, ontkom je om het ombouwen van het fabrieksmaterieel nu eenmaal niet.

Dus zul je na voldoende voorbeeld materiaal bijeen gezocht te hebben veel van het rollend materiaal naar je eigen individuele maatstaven moeten ombouwen; dit varieert van een nieuw of veranderd aandrijfconcept, een betere detaillering, een nieuwe verfbehandeling tot het digitaliseren toe.

De statische gebouwen zijn op een paar uitzonderingen na allemaal te veel gecomprimeerd, waardoor er hier veel werk noodzakelijk is om deze tot voorbeeldige schaal modellen te transformeren. In sommige gevallen kun je beter alles in eigenregie bouwen.

Bij de bestendige materialen voor de landschapsbouw ziet het er niet beter uit; ook hier zijn de bomen op enkele uitzonderingen na teveel gecomprimeerd en vaak van een te opzichtige loofkleur voorzien. Met het strooimateriaal is het ook al niet beter gesteld. Hier is de soms erg onnatuurlijke kleur van het materiaal vaak de grootste handicap om het te gebruiken; de fijnheid is meestal voldoende.

Ergo: om een mooie modelbaan (met de absolute nadruk op het woord model) te cre?ren ontkom je nu eenmaal niet aan individuele aanpassingen en veel zelfbouw, wat echter ook zeer veel tijd, geduld en in enkele gevallen ook een grote financi?le aderlating verlangt.

Jacques Timmermans

Stefan Appelmans

Ik doe een beetje van alles, in rollend materiaal sommige kopen en er niet aankomen, voor andere alles zelfbouwen.
Wat de baan in zichzelf betreft, kopen en soms aanpassen (wissels) en de huizen meestal "kitbashen" om iets andres te hebben dan "from the box".
Maar de baan gaat traag vooruit, ik giet te veel resine![:D]
stefan.

rixke rail

Ik ben het volledig eens met Stefan, dat is ook mijn recente manier van werken.
Zo heb ik bijvoorbeeld op de achtergrond kit 8222 van Kibri 2x op deze manier in half reli?f samengebouwd tot "Residentie De Wacht 1 & 2" :



En ??n maal geremixt , met enkele delen karton bijgevoegd om stukken in beton na te bootsen :



?t is dezelfde bouwdoos, maar toch anders.

Onderstaande fietsenstalling en bushokje zijn ontstaan uit kitbashing.




Het reclamebord op voorgaande foto en de onderdoorgangen hieronder zijn zelfbouw



Wat betreft rollend materi?l, blijft het bij kopen, maar indien nodig zelf aanpassen of bijwerken, ik heb desbetreffend toch een aantal draadjes lopen ?
Zelf in epoxy gieten, daar begin ik niet aan, respect Stefan !
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : plaats ook eens wat foto's van jullie verwezenlijkingen, mannen, ik voel mij nu een pretentieuze zot ! [:I][:o)][:0]
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

loebaske

pretentieuze zot[?][?] ik zie dat belange zo niet, je heb mooie dingen gemaakt...

ERVIN

Amaai Rixke, mooi hoor, je blijft mij verbazen.[;)]

teessee

Schoon dingen rixke, zeer goede inspiratiebron die fotokes!
Tom