Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

sporenplan schaal HO

Gestart door sloefken, 03 januari 2009, 09:50:15 AM

jacques timmermans

Hallo sloefken,

Ik wil je niet ontmoedigen, maar je kunt nu eenmaal geen baanonderstel bouwen zonder concreet en tevredenstellend plan. In de regel wordt een onderstel voor een modelbaan naargelang de dimensies van het baanontwerp gebouwd en beslist niet andersom.

Jouw en die van vele andere baanbouwers werkwijze leidt enkel tot vele nodeloze om- en verbouwingen van het bestaand onderstel en ongewilde aanpassingen van het baanontwerp die ten laatste tot vele frustraties en onnodige financi?le uitgaven voeren. Bezint eer gij begint!

Jacques Timmermans

sloefken

Beste Jacques,
je hebt waarschijnlijk voor 100% gelijk, maar moet men niet proberen zoeken naar een compromis tussen ruimte en baanontwerp. zou dan liever een baan leggen, die wat minder ingewikkeld maar naar budget en tijd haalbaar is. uiteindelijk is het toch mijn bedoeling, dat het baantje "ooit" eens afgeraakt en men er veel speelplezier aan heeft. onze hobby moet plezant blijven, en geen marteling worden.
spoorse groeten,
sloefken,[:(]

amest

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

Hallo sloefken,

Ik wil je niet ontmoedigen, maar je kunt nu eenmaal geen baanonderstel bouwen zonder concreet en tevredenstellend plan. In de regel wordt een onderstel voor een modelbaan naargelang de dimensies van het baanontwerp gebouwd en beslist niet andersom.

Jouw en die van vele andere baanbouwers werkwijze leidt enkel tot vele nodeloze om- en verbouwingen van het bestaand onderstel en ongewilde aanpassingen van het baanontwerp die ten laatste tot vele frustraties en onnodige financi?le uitgaven voeren. Bezint eer gij begint!

Jacques Timmermans



Dat hangt er dan ook maar vanaf welke ruimte je ter beschikking hebt.
Ik heb de zolder terbeschikking MAAR moet daar ook opbergruimte hebben. Dus is er een 'kast' rondomrond (zeg je dat wel :) ) bij mij, waaronder al onze 'rommel' ligt (zoals kerstversiering, kampeergerief, 'archief', ...) en daarop is er dan plaats voor een treinbaan.
Dit heeft zijn beperkingen maar de ruimte is sowieso al niet gigantisch, ik kan niet onder de treinbaan want dat is opslagplaats. Ik zit tenslotte ook met een schuin dak dus kan niet in de hoogte werken.

Nu aangezien ik alles zo simpel mogelijk wil houden is dat niet erg, maar ik begin dus wel van een bestaande 'kast' (eerder gewoon een tafel langs alle kanten van de muur) en heb dus niet de luxe alle kanten uit te kunnen.
Maar zo kan je ook plannen smeden, je moet tenslotte altijd compromissen maken.
groeten,

Arvid

loebaske

volledig met akkoord met Jacques, soms zien we kandidaat leden niet meer terug in onze club, omdat ik de harde feiten van modelbouw op hun neus druk, het is niet de bedoeling om hun af te schrikken bij hun baan ontwerp, maar zoals Amest aanhaalde, wat wil men, wat is de ruimte en dan zijn we bereid om een degelijk baanplan te tekenen,.... waar men nadien in het geval van....verder kan uitbreiden of tussen stukken maakt, want uitbreken en onnodige kosten maken is zinloos[;)][;)]

sloefken

beste vrienden,

wie kan er nu eindelijk een deftig antwoord geven op mijn vraag ?[:(]
zo onstaan er discusies waar ik niet wijzer van word.
met de beste bedoelingen,

sloefken

loebaske

Dirk.....ik verwacht je zaterdag namiddag en we zien wel, breng zekers je plannen mee...of afmetingen.... hopelijk heb ik jou niet afgeschrikt[?][?]

sloefken

liefste loebaske,

kom zaterdag zeker langs! 't zal wel met een ei in mijn broek zijn!
breng zeker mijn afmetingen mee.

sloefken[:o)]

loebaske

een ei in uw broek..... voor wa [?][?][?]
moest je nu euwe kop in t'zand steken zou ik denken aan nen struisvogel....[:D][:D][:D]

loebaske

Goed nieuws ontvangen deze avond, ook isabeho, of de Peter van Deinze komt ook zaterdagnamiddag naar de club, zal maar een pilleke nemen voor het goed te kunnen uitleggen [:D][:D][:D]

ERVIN

citaat:
Geplaatst door loebaske
zal maar een pilleke nemen voor het goed te kunnen uitleggen [:D][:D][:D]



Daar heb jij geen pilleke voor nodig hoor.[;)]

doomslu

citaat:
Geplaatst door ERVIN

citaat:
Geplaatst door loebaske
zal maar een pilleke nemen voor het goed te kunnen uitleggen [:D][:D][:D]



Daar heb jij geen pilleke voor nodig hoor.[;)]

Hij heeft zich mistypt, het moet "pinteke" zijn. [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

sloefken

Het is te hopen dat er voor mij ook eentje klaar staat.
allee,sant?
sloefken

n/a

Hallo;
Ik zal ook de mogeliojke afmetingen voor mijn baan meebrengen

Voor de rest mag er voor mij ook een fris pinteke staan hoor (gezien de temperatuur zal het wel een heel fris pintje zijn zeker
tot  zaterdag

Peter (issabeho)

loebaske

Erwin & Luc [;)] jullie kennen me te goed, sebiet eens een schop onder jullie kont geven [:D][:D][:D]

loebaske

aaaaah ja, de pintjes die staan voor het moment buiten de frigo[:D][:D] maar tegen dat jullie er zijn zal de stoof al branden[;)]