Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Marklin reeks 55 ombouwen naar DC

Gestart door n/a, 29 december 2008, 12:12:34 PM

n/a

Hallo

kan er mij iemand zeggen wat ik moet doen om een marklin op DC te laten rijden
andere motor plaatsen?
welk type enz?
hoe geraak ik eraan?

groeten Kristof

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

INFO

Blijft je rails hetzelfde of wordt dat ook 2-rail?

Als het drierail blijft, dan hoeft alleen de veldspoel als deze er tenminste nog in zit, vervangen te worden door een permanent magneet, ESU heeft daar onderdelen voor, eveneens heeft Marklin deze, dit zijn de zogenaamde HAMO-Magneten.
Ok het ombouwen van de lok met een 60760 digital ombouw set is een optie.

Moeten echter ook de wielen en aangepast worden voor 2-rail dan kun je beter overwegen een andere lok te kopen van Trix of Roco bijvoorbeeld.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Olivier77

Beste Kristof,
Ik heb nog een Hamo versie van een 3066 liggen (Bolle neus).
Onderstel heeft nooit gereden.
Laar maar weten of je interesse heb.

Mvg

Olivier
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

krispy

@ treinkristof :

Dit is inderdaad een lastig klusje als men een twee rails versie wil maken .
Eerst langs een zijde alle wielen ( 6 stuks op lijn ) isoleren ( uitboren/freezen  en plastiek busjes in plaatsen )
daarna de flenzen van alle wielen bijdraaien ( 2-rail is minder hoge flens en doormee klaar voor laag profiel rails , anders hoort men het tikken van over de biels te rijden )
Motor ombouwen is het gemakelijkste werk => origineel magneet eruit ,  hamo magneet in en de klus is klaar ( met eventueel een 5 polig anker )
Dan moet men ook nog een stroomafnemer op de bogie plaatsen ( deze waar de motor niet inzit ) dit is ook simpel
en dan opnieuw de bedrading aanbrengen

Maar ik denk dat trix in der tijd ook een versie van de 55 reeks had,
mischien is het simpelder om een trix motor en wielen aan te schaffen voor dit type ( is wel de duurste oplossing denk ik )
Of het geheel naar een handelaar doen en LATEN ombouwen

alvast sucses dermee
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

ems

citaat:
Geplaatst door krispy

Maar ik denk dat trix in der tijd ook een versie van de 55 reeks had,
mischien is het simpelder om een trix motor en wielen aan te schaffen voor dit type ( is wel de duurste oplossing denk ik )
Heeft iemand hier de bestelnummers van, want op zich vind ik dat wel interessant. De Trix wielen hebben volgens mij namelijk wel de goede flenshoogte voor gelijkstroombanen.
Groet, Edwin

krispy

heb eens wat opzoekwerk gedaan en volgend gevonden :

Trix 22750, Model of the SNCB/NMBS, the "Soci?t? Nationale des Chemins de fer Belges" (Belgian State Railways).  Class 205 Diesel Locomotive

   Era:          Scale: H0-scale

Prototype: Belgian State Railways class 205. Original version of the later class 55. Moustache design. Model: Era III, 5-pole motor, NEM 8-pole digital connection, 3 axles powered, 4 traction tires, separately applied grab irons and ladders.

dit was een eenmalige uitgave van 2001

Om wisselstukken zou ik eens langs gaan bij een handelaar of opzoeken op trix website

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Alex

Hallo Kristof,

Ik heb inmiddels twee Marklin 55ers omgebouwd naar tweerail DC (de 5541 en de 5531). Ik heb destijds contact gezocht met de firma Keutermans in Nederland. Heb mijn bedoeling voorgelegd en kreeg snel een mail retour met de benodigde onderdelenlijst en de kosten. Alle onderdelen zijn gewoon leverbaar.
Wat wordt er geleverd:
Motordraaistel (volledig inclusief nieuwe 5 polige motor)
Loopdraaistel
Stroomafnemers voor op de wielen.

Totale kosten ongeveer 90,- euro meende ik.

Ik heb er een Lenz silver decoder in gezet en het rijdt verder aardig. Ik ben echter de roco motoren gewend en die zijn behoorlijk wat stiller. Ook ben ik van plan om meer stroomafnemers te monteren om een betere stroomafname te garanderen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groeten Alex