Brelec seindecoder

Gestart door dingske, 24 december 2008, 15:22:54 PM

dingske


Ik heb al geruime tijd twee seindecoders van brelec in mijn bezit. Ik zou ze graag willen aansturen met de marklin 6021 unit. Maar dit wil maar niet lukken, heb al een paar keer de handleiding door genomen en alle stappen gevolgd.

Heeft er hier iemand ervaring mee, wie kan mij helpen?

Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

MARKLINRIJDER

De komende dagen zal ik even met je meezoeken.
Ik heb er hier nl. ook enkelme aangesloten.

Je hoort nog van me.

Groetjes,

David

Klaas Zondervan

De handleiding is toch tamelijk duidelijk. Kun je aangeven wat je al hebt gedaan, en vanaf welke stap het misloopt? Dat maakt het makkelijker om mee te denken.

dingske

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik zit wel met een aantal vragen. Ten eerste ik krijg mijn decoder in de programeermodus. Ik heb al de waardes ingegeven zoals ze aangegeven staan in tabel 3.1.
Bij het aansluiten van het sein merk ik echter dat enkel mijn rode led op het sein gaat branden? Deze led krijg ik op geen enele manier uit.
Dus vermoed ik dat ik ofwel:
1: Het sein fouttief heb aangesloten.
(Want welke aansluiting moet je volgen, deze in de handleiding is anders dan deze die op het blauwe papier staat wat bij de AD101 drager deluxe zat)
2: De decoder is fout geprogrameerd
( Ik krijg geen enkele led buiten de rode aan het branden)

Kunnen jullie hier al iets verder mee?
Alvast bedankt

Ik wil groot zijn in iets kleins.

INFO

Wat is dan het verband tussen de AD101 en een seindecoder? Dat zie ik even niet, ook niet als ik op de Brelec site kijk.
Dus volgens mij moet je het aansluiten zoals aangegeven in de handleiding van de seindecoder. En dan gewoon doen wat daar staat.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

dingske

citaat:
Geplaatst door INFO

Wat is dan het verband tussen de AD101 en een seindecoder? Dat zie ik even niet, ook niet als ik op de Brelec site kijk.
Dus volgens mij moet je het aansluiten zoals aangegeven in de handleiding van de seindecoder. En dan gewoon doen wat daar staat.




De AD101 is de drager voor de decoder. Dus ik dach misschien moet je deze aansluitingen volgen. Ik heb de decoder aangesloten zoals in de handleiding staat maar dan werkt er nog niets.

Zalige kerst

Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

Klaas Zondervan

Het is jammer dat er op de Brelec site geen manual van de drager staat. Maar volgens de manual van de seindecoder zitten alle aansluitingen op ??n rij aan ??n kant van de decoder. Dan zou je verwachten dat de aansluitingen op de drager precies identiek zijn.
Kun je beschrijven wat de verschillen zijn?

INFO

Ik zie nog steeds het verband niet! Want wat is het nut van de drager nu precies?? Heb je die altijd nodig, of is dat een hulpje voor iets? Brelec zelf is daar absoluut niet duidelijk over. Voor mij een niet werkbare situatie.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

erik de noorman

De aansluiting van de drager  is afhankelijk hoe deze wordt gevoed.
Krijgt de decoder stroom via de baan of van een aparte trafo.
Indien je motorola rijdt moet je  de adressennrs  ook aanpassen.


Erik



erik de noorman

Wim,

Je kan ofwel de aansluitdraden rechtstreeks aan de decoder solderen of aan een drager. Het voordeel van zo'n drager is. Je pint de decoder in een drager. Wens je de decoder te herprogrammeren trek je deze uit de drager  zonder dat je steeds de decoder moet los solderen.
Is de decoder opnieuw geprogrammeert pin je deze terug op zijn plaats.
Zeer handig.

Erik.

MARKLINRIJDER

Die printdragers is inderdaad zeer handig.

Hierbij de voor mij beschikbaar gestelde documenten:

Ze lijken me op het eerste zicht te kloppen.




Vermoedelijk zit er hier dus ergens toch wat fout.

Ik heb zo ook aan knoeien geweest met de WD 610.
Maar later bleek ik een foutieve versie te hebben van de handleiding.

Groetjes,

David

Klaas Zondervan

David, als je jouw tekeningen vergelijkt met de handleiding van de seindecoder, dan zitten alle seinaansluitingen 2 stappen verschoven. Vreemde zaak, want het aantal aansluitingen is gelijk, dus dan zou je verwachten dat alles 1 op 1 verbonden is.

Wouter, misschien eens een mailtje aan Brelec sturen?

MARKLINRIJDER

Klopt, Klaas.  Dat is nu net het probleem vermoed ik.

Dat was ook het geval bij de Wisseldecoder.

Raf heeft volgens mij de buffering vergeten bij de aparte produkt handleidingen.  Ik zou zeggen meet het even uit.  Ik kan desnoods ook even voor je kijken hoe het net zit, de seindecoder hangt inmiddels al enkele jaartjes onder de baan.  En ben het dus ondertussen vergeten hoe de aansluiting exact loopt.
En anders "METEN IS WETEN".[;)]

Groetjes,

David

dingske

Beste mannen

Merci voor de snelle reacties. Ik denk ook dat er daar inderdaad een fout zit in de wijze van aansluiting. Ik ga deze avond Raf nog een mailtje sturen. Omdat dit mijn eerste ervaring is met het programmeren van decoders had ik nog een vraag. Als je alles gaat programmeren, waar moet je dan juist opletten? Kan je om het even welke waardes ingeving voor de uitgangen?

Jullie zien ik heb niet echt veel kaas gegeten van het programmeren.

Alvast bedankt.

Wouter
citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Klopt, Klaas.  Dat is nu net het probleem vermoed ik.

Dat was ook het geval bij de Wisseldecoder.

Raf heeft volgens mij de buffering vergeten bij de aparte produkt handleidingen.  Ik zou zeggen meet het even uit.  Ik kan desnoods ook even voor je kijken hoe het net zit, de seindecoder hangt inmiddels al enkele jaartjes onder de baan.  En ben het dus ondertussen vergeten hoe de aansluiting exact loopt.
En anders "METEN IS WETEN".[;)]

Groetjes,

David

Ik wil groot zijn in iets kleins.

erik de noorman

Bij de handleiding moet een lijst zitten met de waardes om een adres toe te kennen. Elk sein krijgt vier opeenvolgende adressen toegewezen om zo alle seinbeelden te kunnen tonen. Ik programmeer via de IB alles in dcc modus.
Hoe je in motorola modus de adressen toekent weet ik niet.
Als ik tijd heb zal ik eens alle info opsnorren.

Erik