Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

transformator

Gestart door amest, 19 december 2008, 16:32:58 PM

Klaas Zondervan

Mag ik dat antwoord ook geven?
PWM staat voor Puls Width Modulation. In het Nederlands ook wel PBM genoemd, Puls Breedte Modulatie.
Daarbij regel je de gemiddelde spanning niet door die hoger of lager te maken, maar door pulsen toe te voeren van volle spanning waarvan je de breedte, dat is de tijdsduur, vari?ert.

bumper

Dit is voor gelijkspanning neem ik aan. Is een dergelijk systeem ook toepasbaar voor wisselspanning?
 

Klaas Zondervan

Voor zover ik weet is dit er niet voor wisselspanning. Daar is dit ook veel moeilijker te realiseren.
Maar dat maakt niks uit, wisselstroommodellen rijden ook uitstekend op gelijkstroom.

ysbeer

Iets dergelijks bestaat wel voor AC met triacs,men snijdt dan een steeds kleiner deel van de sinus af .
Of dit werkelijk tot betere rijeigenschappen leidt ,weet ik ook niet.
wim

arkema

Ik heb erg goede ervaringen met de kleine analoge handregelaartjes van Piko, die met een adapter. Uiteraard leveren deze onvoldoende vermogen om meer dan ??n loc op te laten rijden, maar voor het genoemde doel voldoende denk ik.
Ik vermoed dat deze ook met PBM werken, locs kunnen (mits schone rails en wielen natuurlijk) werkelijk kruipen. Van ??n loc zag je alleen aan de spaken dat deze in beweging was. Er is echter verschil; de eerste generatie heeft alleen de gewone rode knop om spanning en richting te regelen, op zich gaat dat al goed, de tweede generatie heeft op de achterzijde van de handregelaar een verzonken draaiknopje (met sleuf voor een schroevendraaier) die in het inwendige een potmeter bedient. Dan kun je kiezen tussen kruipen en racen.

bumper

Hallo jongens,
Vermits mijn oude m?rklin transfo niet zo goed meer werkt, en ik nog een nieuwe transfo 16V;30VA wisselspanning heb staan was mijn eerste gedacht om daar zoals gezegd voor enkele euro's een regelaar achter te bouwen. Vandaar mijn vraag of iets dergelijks ook bestaat voor wisselspanning.Blijkbaar is dit niet zo voor de hand liggend. Als ik mijn drierail loks naar gelijkspanning ombouw, dan kan ik wel al mijn wissels wegsmijten, al mijn loc's, rijtuigen en wagons voorzien van geisoleerde wielen,en waarschijnlijk ook al mijn K rails op een hoopje in de hoek leggen,alhoewel deze wel voor gelijkspanning kunnen dienen, zal de overgang naar tweerail niet zonder problemen zijn.Dit zie ik allemaal niet zitten.Dus zal het een nieuwe transfo worden of iets uitproberen zoals buckfast_beekeeper zegt een AC systeem met iets gewijzigde opbouw. Is het mogelijk daar iets meer informatie over te geven.
Dank bij voorbaat.
Ludo.
 

ysbeer

Er is een verschil tussen de spanningsoort waarop je rijdt en de manier waarop je deze spanning aan de lok voert.
Jou marklin systeem heeft een midderail en daarover wordt de spanning aan de lok gevoerd .
Het is worst of dat nu gelijkspanning of wisselspanning is.
Ombouwen en of weggooien is er dus niet bij.
Alleen de lok moet omgebouwd.
Als je je auto laat ombouwen van benzine op gas,behoeven ook niet alle wegen bij jou in de buurt te worden veranderd.
Als je werkelijk een serieus modelbouwer wil worden lijkt het mij toch dat je iets van electro of electronica moet weten.
Er veel is niet nodig maar de standaard begrippen en zo.
Dat is heus niet zo moelijk.
wim

bumper

OK ik heb het begrepen. Ik zat op een totaal verkeerd spoor. Maar ik snap jullie uitleg. Wim(ysbeer)bedankt voor de info, ik ben volop bezig om mij te bekwamen in de electronica. Ik heb een paar van die experimenteerblokjes gekocht,ben naar de electrohandel een aantal onderdelen gaan kopen, heb op het internet een cursus electronica voor beginners opgezocht en begonnen met studie. Ik heb reeds een gelijkrichter gebouwd, de flipflopschakeling uit MSM magazine, een blinkerschakeling enz. Ik versta wel de werking van de componenten maar dat is het tot hier toe. Ik maak nog dikwijls fouten maar dat zal in de toekomst wel verbeteren hoop ik. Dit maar om te zeggen dat ik nog regelmatig met vragen zal afkomen, want ik wil dat absoluut onder de knie krijgen. Buckfast_beekeeper bedankt voor de uitleg, ik ga morgen eens een loc openmaken en de zaak eens bekijken. Het omschakelrelais verwijderen lijkt mij niet zo moeilijk voor de rest kom ik nog zeker terug voor meer informatie.
Groeten.
Ludo.
 

Klaas Zondervan

Je hoeft de loc zelfs niet eens om te bouwen. Waar zou dat goed voor zijn? Je kunt gewoon alles met gelijkstroom aansturen, ook als de veldspoel er nog in zit. Je moet alleen een voorziening maken om de overspanningspuls te maken.

bumper

Feestdagen voorbij. Terug een beetje tijd. Terug het draadje opnemen.
Klaas, kun je me uitleggen hoe ik zo een omkeervoorziening in elkaar moet steken, of indien dit te moeilijk is, waar ik zoiets kan kopen.
Het liefst zou ik het zelf proberen, kwestie van oefening.Ik heb een klein oud locje opengemaakt en het omschakelspoel gedemonteerd. Ik heb nu drie draden,twee die van het omschakelkontakt naar de motor(spoel) gaan en een van het omschakelspoel naar de motor(koolborstel). Deze laatste is wel een heel fijne draad, ik vermoed dat daar wel iets moet aangesoldeerd worden,en dat zal niet makkelijk zijn denk ik.Enfin ik ben benieuwd of het gaat lukken.
Groeten.
Ludo.
 

bumper

Tot hier toe nog geen reaktie gehad.
Ik heb ondertussen wat uitgeprobeerd en heb twee dioden in tegengestelde doorlaatrichting aangesloten aan de draadjes van de veldspoelen.Dit werkt, mijn testloc rijdt vooruit en achteruit.Nu vraag ik mij af of dit een goede, duurzame en bedrijfzekere oplossing is.Ik vraag mij ook nog af of mijn Mehano type 77 en mijn Mehano type MW41 ook op gelijkstroom kunnen rijden.
Groeten.
Ludo.
 

ysbeer

Ik denk dat de mehano loks gewoon gelijkstroom loks zijn met een decoder voor Marklin.
Ze hebben zeker geen omschakelrelais.
Zonder decoder (en waarschijnlijk zelfs met)rijdt de lok op gelijkspanning.
Ook de moderne Marklin loks hebben geen relais meer.

Die diodes is een perfecte manier.
wim

krispy

citaat:
Geplaatst door bumper

Nu vraag ik mij af of dit een goede, duurzame en bedrijfzekere oplossing is.



Hoi Ludo,

zo hebben mijn marklins ook jaren op gelijkspanning ( DC ) gereden ( heb wel mijn wielassen moeten aanpassen omdat ik 2-rail rij ), geen enkele heeft het laten afweten , dus maw ge moet geen schrik hebben , het werkt perfect en duurzaam ( goedkoop slechts 2 diodes en omschakelrelais der uit , men hoeft zo geen hamomagneet te plaatsen ).
Nu ik digitaal rij heb ik ze wel allemaal aangepast met hamomagneet en 5 polig anker ( dit laatst zorgt voor een iets mooier rijgedrag )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Brunel

In het pr?-digitale tijdperk waren er M?rklin-rijders die met gelijkstroom wilden rijden en de diodetruk toepaste. Op drierail werkt dat uiteraard ook.

Maar de truk is alleen van toepassing op loks met veldspoelmotoren.
Alle andere locs en dus ook de Mehano locs hebben een zuivere gelijkstroommotor. Haal de stekker uit de decoderplug, stop er een dummyplug in en de locs willen zelfs alleen nog maar op gelijkstroom rijden.