Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

transformator

Gestart door amest, 19 december 2008, 16:32:58 PM

amest

Ik zou nog een aantal transformators willen aanschaffen aan een kleine:I prijs. Toen ik ze nieuw opzocht viel ik bijna achterover. tussen de 50-100 euro? Terwijl op ebay regelmatig dezelfde dingen van de hand gaan voor minder dan 10 euro (wel nog transport rekenen natuurlijk)

Wat mag een simpele standaard transfo kosten? Enige bedoeling is om de treinen te laten rijden verschillende transfo's voor de verschillende delen van de baan (analoog).
groeten,

Arvid

Peter

Heb nog twee Fleischmann transfo's die je, als je wil, voor een prijsje mag komen halen. Stuur me maar een PM of e-mailtje om meer informatie.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Tja, wat mag een transfo kosten? Hangt er vanaf wat er allemaal bij zit. Is het alleen maar een transfo, waar dus alleen maar wisselspanning uit komt, dan mag de nieuwprijs liggen tussen 50 cent en 1 euro per VA. Een transfo van 50VA b.v. ligt dan tussen 25 en 50 euro.
Als er ook nog een rijregelaar bij zit, dan worden ze vanzelf duurder. Een kwestie van de sites van handelaren afspeuren om te zien wie de meeste VA's voor je geld levert.
Op beurzen vind je vaak tweedehands transfo's tussen 10 en 15 euro. Geen verzendkosten, je moet zelf sjouwen.

JoVer

Vandaag een promo mail van Conrad gekregen: Trafo 16V / 70 VA: 29.90 EUR. Tijdelijke promo!!

amest

citaat:
Geplaatst door JoVer

Vandaag een promo mail van Conrad gekregen: Trafo 16V / 70 VA: 29.90 EUR. Tijdelijke promo!!


ben even gaan kijken maar dat is zonder rijregelaar en dat is wel noodzakelijk

In ieder geval bedankt voor alle antwoorden en voorstellen.
groeten,

Arvid

conducteur

Is een transfo met potmeter eraan niet goed genoeg?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door conducteur

Is een transfo met potmeter eraan niet goed genoeg?
Inderdaad, dat is niet goed genoeg.

ysbeer

Koop in hemelsnaam geen 400 VA trafo.
Zonder echte kennis van electro/electronica zul je treinen en/of rails en kabels de eerste kortsluiting niet overleven.
40 a 70 VA is groot zat .(desnoods dan maar twee stuks)
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Koop in hemelsnaam geen 400 VA trafo.
Dat mag ook niet. Wettelijk gezien mag je tot 200VA gaan. Maar ik zou ook liever kiezen voor opsplitsen over meerdere trafo's.

tonycabus

Ik raad de klanten ook steeds af een lasapparaat [:0] aan hun baan aan te sluiten.
Zelfs met een zekering van de maximaal te leveren stroom kan je in geval van kortsluiting zware schade aanrichten in de vorm van verbrande aansluitingen, of zelfs door de flinke vonk GELASTE (!echt!) verbindingen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

jacques timmermans

Denk ook eens aan de Europese veiligheidsnormen en voorschriften. Ook kinderen spelen met miniatuur treintjes en het is juist daarom dat fabrikanten zoals M?rklin en Fleischmann het vermogen van hun transformatoren tot 30 VA beperken. Zoals Tony en Wim al aanhaalden kan een transformator die een stroom van 10 of meer Amp?re kan leveren voor het gebruik op een modelbaan vanwege de veiligheid (brangevaar en brandwonden) stelligst af te raden.

Jacques Timmermans

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

Denk ook eens aan de Europese veiligheidsnormen en voorschriften. Ook kinderen spelen met miniatuur treintjes en het is juist daarom dat fabrikanten zoals M?rklin en Fleischmann het vermogen van hun transformatoren tot 30 VA beperken. Zoals Tony en Wim al aanhaalden kan een transformator die een stroom van 10 of meer Amp?re kan leveren voor het gebruik op een modelbaan vanwege de veiligheid (brangevaar en brandwonden) stelligst af te raden.

Ik weet niet waarom fabrikanten het vermogen beperken. Zal eerder een geldkwestie zijn. Volgens de Europese normen mogen ze tot 200VA gaan.
De wettelijke grenzen zijn: 200VA, 24V, 20A. Geen van deze grenzen mag overschreden worden.
Dus bij een spanning van 20V mag je tot 10A gaan, want dan is de 200VA bereikt.

tonycabus

@Theo: als je secties apart beveiligt met een zekering is er idd niks aan de hand. Maar niet iedereen ziet het zo, en kan dan lelijk in de fout gaan. Met inderdaad schade, brandgevaar en brandwonden als gevolg. 10 Amp?re is een hoop stroom h?...
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

amest

wat een antwoorden...

Ik ken in ieder geval niets van elektronica en wens dat ook niet te leren. Ben dus niet van plan heel der dingen te maken. een lampje wil ik nog aansluiten maar verder gaat het niet.

De bedoeling is niet om veel treinen tegelijk te laten rijden, ben maar alleen, niets is automatisch en kan dus eigenlijk maar 1 trein tegelijk bewonderen (misschien wel twee). Mijn plan is dan ook niet enorm, 1 station dat tevens dienst doet als "schaduw"-station, een omloop verder van twee sporen en 1 aftakking die klimt naar een burcht of iets dergelijks. Misschien nog een aftakking voor haventje, maar dat is dan sowieso heeeel klein en kort.

bedoeling is om een transfo per deel. 2 voor station, 2 voor elke richting van het dubbelsprorige omloopje en eentje voor de rit naar boven naar de burcht. Heel simpel , niks speciaal, geen spiralen, geen elektrische wissels (dus ook beperkt aantal en bereikbaar), geen "spahetti", ik doe het voor het zien van een trein in een (hopelijk mooi)landschap.

ik zal misschien binnenkort mijn voorlopig sporenplan op sporenplannen plaatsen.
groeten,

Arvid

bumper

Mijn vraag aan buckfast_beekeeper : wat is een pwm schakeling?